Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 13:58:54 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Decals på decals  (Læst 3046 gange)

Lars R.

• Bygger som en pro
Decals på decals
« Dato: Juli 07, 2011, 17:27:41 pm »

Jeg skal lige høre inden jeg ødelægger noget; Jeg skal have decaler på min FW'er og der er flere steder hvor man først lægger en decal og så en til ovenpå, fx ved tal som er røde med hvid baggrund, men hvordan gør jeg, lægger jeg bund decalen på, lader den tørre helt og så top decalen, eller er det bare vådt i vådt montering?
Det lyder rodet jeg håber i forstår hvad jeg mener :-D

Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Neckcheese

• Gæst
Sv: Decals på decals
« Svar #1 Dato: Juli 07, 2011, 17:44:11 pm »

Du kan gøre begge dele, men det er nemmest at styre hvis du sætter den ene på - lader tørre - og så den anden ovenpå. Så kan du flytte rundt med den øverste uden af den nederste flytter sig.

Niels Elmholt
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Juli 07, 2011, 18:25:29 pm »

Check, det lyder jo egentlig også smartest når du skriver det, ellers kan det ende ud i et marreridt Af løse decaler.

Lars
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #3 Dato: Juli 07, 2011, 19:17:25 pm »

Jeg er helt enig, Tamiya gør tit det med dobbelt decaler, jeg sætter det første på med brug af
Micro set, og når den er helt tør får den decal løsning, først Micro sol og derefter Daco hvis den ikke lægger
sig ordenlig, når det første decal ligger ordenligt og er helt tørt sætter jeg nr 2 på, og bruger samme metode

Hvis det er Tamiya decaler du bruger nogle af så pas på, den kan være ekstreme sprøde og flækker/går i stykker
så let som ingenting

Håber det kan bruges... eller har du telefon nummeret  :)

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Juli 07, 2011, 21:13:49 pm »

@ Bo, supercool - det er EagleCals jeg har hjemkøbt til denne, der er gengangere i de der standard service decals i Tamyia sættet men de er ikke så skarpe som EagleCals så jeg tror jeg ikke vil bruge dem...... Kan godt være at jeg lige ringer hvis det driller :-D

Btw. Deco?? hvad er det? Bruger selv micro set/sol som en af mine guruer (dig) har anbefalet ....

Hilsen Lars
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #5 Dato: Juli 07, 2011, 21:51:14 pm »

Daco er også et decal blødgøringsmiddel. Det fås i tre styrker og forhandles bla. hos Stoppel. Jeg vil anbefale den stærkeste opløsning (den røde) - har aldrig haft problemer med den.

Logget
Sturmer

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #6 Dato: Juli 08, 2011, 00:33:08 am »

Hej Lars

Til dine Eagle Cal decaler burde almindelig Micro set/sol være nok, Daco er som Stormer skriver
en forbedret decal løsning, Jeg bruger Daco når Micro sol ikke virker, jeg starter med "Medium" og dernæst
"Strong", grunden til at jeg ikke går direkte på den stærke er at den nogle af den lidt mere fine/sarte decaler
kan få decalet til at blive "for blødt", det oplevede jeg med en af mine BF 109, efter et par måneder på hylden
opstod der en tynd smal "silvering" streg ved nogle af balkenkreuz'ene

Daco forhandles af Stoppel, ellers kan de købes her:

http://ultra.glo.be/daco/
http://www.modelkits.be/main.php?action=firmatools&fabrikant=167

Gunze laver også et sæt decal løsning, jeg har købt det men har ikke fået det afprøvet det endnu

Lars du ringer bare

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/