Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 03, 2023, 09:39:46 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: 1 ... 6 7 [8]

Forfatter Emne: Farver på danske fly  (Læst 54095 gange)

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
Sv: Farver på danske fly
« Svar #105 Dato: August 27, 2021, 12:41:37 pm »

Logget

Klaus K. Jakobsen

• Garvet modelbygger
  • Nakskov
    • Ullerslev Lokalbane og modelbyg
« Svar #106 Dato: August 27, 2021, 12:56:15 pm »

Logget
Med venlig hilsen

Klaus

Ulrik

• Garvet modelbygger
  • Klar til "take-off" i en Harvard
« Svar #107 Dato: August 27, 2021, 14:57:30 pm »

Hej Klaus

Her et billede fra en anden vinkel af det nye "F-16 look". Det ser ud som om ihvertfald radomen og muligvis også luftindtaget er i en noget lysere nuance.  :D

//Ulrik
Logget
Ulrik - glad amatør fra 8700 Tvingstrup/Horsens

På "bygge-bedding"

1/48 2 x Kinetic F-16 (RDAF E-191 & ET-198)

Kommende projekter:

1/48 Hasagawa Phantom "VF-84, Jolly Rodger"
1/48 Rewell Tornado RAF

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #108 Dato: August 28, 2021, 09:29:26 am »

Klaus,

Mig bekendt maler man ikke selve radome, så den kan variere i farve. Inderside af luftindtag er stadig hvidt og pylons, pods m.m. er vist heller ikke malet.
Logget

Kenneth

• Nyt medlem
  • *
« Svar #109 Dato: December 27, 2021, 11:10:08 am »

Jeg har siddet lidt og kigget efter farver til en dansk Catalina (i den grå bemaling).

Vallejo Model Air 71299/M459 Light Gray (FS36357), og
Vallejo Model Color 136 Red Leather (FS20100, RAL8004)

lader til at ramme den „varme“ grå farve, hhv. den rustbrune farve rimeligt godt. Har dog ikke set dem in natura endnu..

EDIT: Model Color er kun til pensel, men Model Air 71.105 (RLM 26) kunne også være et godt bud på den rustbrune farve…
« Senest Redigeret: December 27, 2021, 12:56:24 pm af Kenneth »
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #110 Dato: December 31, 2021, 05:42:34 am »

Jeg ved ikke hvordan de matcher f.eks. Vallejo, men til vingens overside er Humbrol H100 et ret godt match, muligvis dog lidt for lys. Mht. den grå farve skulle Humbrol H146 eller H166 være gode bud.

Se også side 1 i denne tråd.

mvh
Michael
« Senest Redigeret: December 31, 2021, 05:50:08 am af Michael BJ »
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Ostermann

• Lettere øvet
  • **
« Svar #111 Dato: Juli 08, 2023, 00:28:53 am »

Vedr. F-16.
Jeg har et spørgsmål vedr. FS26270.
Mange siger at Humbrols 126 er den der kommer tæt på flyets FS26270 farve. Men ifølge Tinbox 1/79 bliver der netop skrevet at hvis man bruger H87 blandet med sort i forholdet 10:1 så skulle det være tæt original farven da der var farveprøve til sammenligning.
Den tidlige bemaling (pre-MLU) virker mere blålig en den nutidige bemaling. Den nutidige farve virker mere grålig. Er der nogen der kan hjælpe med at uddybe de to nuancer?
« Senest Redigeret: Juli 08, 2023, 00:39:21 am af Ostermann »
Logget
When my flying days are over and from this world I´ll pass - remember to bury me upside down - so the world can kiss my ass.

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #112 Dato: Juli 08, 2023, 08:01:42 am »

Jeg mener ikke, at Humbrol 126 var tilgængelig i 1979, så man har jo måtte finde en blanding, der passede - med den maling, der var tilgængelig.
FS-koden har ikke ændret sig, så hvis de tidligere fly ser mere blålige ud (og det ikke bare skyldes billedernes kvalitet), så må det tilskrives variationer inden for farven.
Nu skal man ikke lægge for meget i farvenavnene, men FS36270 kaldes 'Neutral Grey', og hvis den virkelig er neutralgrå, så burde den kunne blandes af sort og hvid.
Anyway, jeg ville finde noget nyere og mere tidssvarende maling end Humbrol, og jeg ville slet ikke gå med Humbrol 87-blandingen.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #113 Dato: Juli 08, 2023, 19:13:59 pm »

Jeg er selv i færd med at male en pre-MLU dansk F-16A. De forskellige malingfabrikanters udgaver af X6270 er endog MEGET forskellige.
På nedenstående billede er det fra venstre mod højre AK RC249, Mr Paint 039 og Mr Hobby H306. Baggrunden, farveprøverne ligger på, er en F-16 ventralfinne malet i "rigtig" FS26270.
På billedet lader alle tre farver til at være "off", men med eyeball mk. I er det uden sammenligning Mr. Paint, der rammer bedst.

Den lyse farveprøve nederst er AK RC285 (FS26373) som med det menneskelige øje synes at være ret godt ramt når man sammenligner med den rigtige 26373. Også her snyder billedet lidt.

Pt. sigter jeg mod at bruge Mr. Paint.

« Senest Redigeret: Juli 09, 2023, 20:19:33 pm af Bjarne »
Logget

Ostermann

• Lettere øvet
  • **
« Svar #114 Dato: Juli 09, 2023, 10:47:25 am »

Hej Bjarne
Spændende med de farveprøver. Jeg prøvede også at lave farveprøver og de var meget forskellige. Jeg kom også selv frem til at Mr Paint/Color rammer godt.
Flyene ser også ud til at variere lidt i farve og nuance. Måske jeg tager fejl. Efter at have kigget rigtig mange billeder igennem er nuancen med et blåligt skær på rigtig mange danske F-16 i 80’erne og 90’erne.
Jeg tror jeg vil prøve mig lidt frem med selv og prøve at blande farven. Men spændende projekt at finde frem til den rigtige farve  :)
Logget
When my flying days are over and from this world I´ll pass - remember to bury me upside down - so the world can kiss my ass.

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #115 Dato: Juli 09, 2023, 21:18:48 pm »

Ostermann,

Jeg har en teori om, at det mere blålige skær på tidlige billeder af danske F-16 skyldes, at billederne som oftest var taget på farvenegativ- eller diasfilm og derefter scannet. En del af disse film - også i den professionelle ende - var kendte for at have et blåligt/cyan skær over sig og det kunne mig bekendt være svært at kompensere for med tidlige scannere og fotosoftware. Kodachrome 64, som var en af de foretrukne diasfilm for flyfotografer, var bl.a. kendt for at have et grønt/blåt skær.

Ja, farverne på flyene varierer ofte efter hvad de har været udsat for og hvornår de sidst har set en sprøjtepistol, så der er et vist spillerum at arbejde med. Men som med så meget andet indenfor denne hobby, skal man bare være opmærksom på, at man ikke skal stole for meget på numrene på de forskellige bøtter hobbymaling, men istedet gå med, hvad der ser rigtigt ud.
« Senest Redigeret: Juli 09, 2023, 21:53:36 pm af Bjarne »
Logget

Ostermann

• Lettere øvet
  • **
« Svar #116 Dato: Juli 10, 2023, 19:54:20 pm »

Hej Bjarne

Ja jeg giver dig helt ret. Det er ikke nummeret på farverne men selve farven. Jeg var ikke klar over det med negativerne og det blålige skær i dem. Jeg giver dig ret, det må have noget at sige.

Jeg tror også at gennem 40 år så ændrer nuancerne også. Jeg bilder mig selv ind at den “mørkere” farve på ryggen også har ændret sig. Nu er den generelt lysere på nutidens F-16 end pre-MLU.
Jeg har blandet FS36270 efter en opskrift på nettet og er spændt på om den passer nogenlunde. Jeg må tilstå at den heller ikke er så blålig faktisk.
Jeg kan dog se at Humbrols H126 er alt for mørk hvis man skal bruge den. Den skal lyses en del op.
Men farveverdenen er spændende.
Jeg forsøgte mig med SM/67 farven og på de danske F-104’ere. Også et spændende farveprojekt.

Logget
Sider: 1 ... 6 7 [8]