Danske Modelbyggere Forum

• December 04, 2020, 08:18:41 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Maling og dertil egnede fortyndere  (Læst 12781 gange)

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Maling og dertil egnede fortyndere
« Dato: Juli 26, 2011, 10:04:49 am »

For nogen tid siden var der en debat herinde omkring akryl- og oliebaseret maling. Under den debat kom det frem, at der i bladet Model Airplane International har været en artikel om maling og de dertil egnede fortyndere.

Artiklen givet et rigtigt godt overblik over, hvad man kan fortynde sin maling med, og den bør derfor ikke gå tabt i en anden tråd.  :)

Artiklen i pdf-format kan hentes her:

http://www.modelairplaneinternational.com/a%20PDF%20downloads/WorkBench%2049.pdf

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
isopropyl-alkohol.
« Svar #1 Dato: August 06, 2011, 19:32:12 pm »

Hej igen.
Var hos Stoppel i dag for at købe noget thinner til mine acryl mr-hobby farver, den var desværre udsolgt, til gengæld sagde Jacob at jeg bare kunne fortynde med isopropyl alkohol.
Har i nogen erfaring med det?
Mvh.
Nikolaj
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Maling og dertil egnede fortyndere
« Svar #2 Dato: August 07, 2011, 12:27:41 pm »

Jeg kan desværre ikke hjælpe, da jeg kun bruger maling, der "kradser". Jeg har dog flyttet indlægget ned under en tråd om netop maling og fortyndere.  :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: August 07, 2011, 12:45:27 pm »

takker, jeg havde ellers søgt på isopropyl i forummet men kunne ikke rigtig finde noget brugbart, så jeg kaster mig fluks over artiklen.
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: August 07, 2011, 12:47:57 pm »

Vil du nu bare se han havde sgu ret den gode Mr. Stoppel, det ville også være underligt andet.
Logget

Fulcrum

• Modelbygger
Xtracolor enamel: Fortyndes med???
« Svar #5 Dato: Januar 29, 2013, 22:16:38 pm »

Jeg er i færd med at gøre mine erfaringer med Xtracolor enamel (blank)

Airbrushen er en Infinity med 0,18 mm dyse, tryk 17 Psi.

Farven er RAF Medium Sea Grey fortyndet med ca. 50% Borup terpentin.

Malingen blev grundigt rørt igennem med en elektrisk omrører.

Alligevel er det som om malingen har lidt tendens til at skille/gryne når man trækker malingen op af siden på blandebægeret for at checke konsistensen.

Resultatet på modellen virker lidt "støvet" i overfladen, men det er IKKE støv idet overfladen er omhyggelig affedtet med salmiakvand forinden.

Det virker som om terpentinen ikke er "stærk" nok til at opløse pigmenterne tilstrækkeligt.

Efter 3 dage er malingen stadig ikke helt hærdet.

Selvfølgelig burde jeg også have købt Xtracolor fortynder, men var for nærig;-)

Er der nogen som har erfaringer med cellulloseforynder eller Revell's Color Mix ?

Gode råd modtages med glæde.

Logget
Med venlig flyverhilsen
Karsten Krongaard

Whatever you do don`t spare the glue

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #6 Dato: Januar 29, 2013, 22:29:08 pm »

Jeg beklager at måtte pirke til din nærighed - Borup terpentin kan til nød bruges til penselrensning. Da jeg brugte enamel sværgede jeg til Modelmaster airbrush fortynder. Eller i det mindste en fortynder fra samme fabrikat af malingen. Ja det er dyrere og man kan sikkert købe 10 liter af det samme fluidum et eller andet sted til en brøkdel af prisen - men sådan er det.

mvh

Flemming
Logget

SørenBT

• Modelbygger
  • Aalborg - Nordjylland
« Svar #7 Dato: Januar 29, 2013, 23:34:59 pm »

Hej Fulcrum!

Jeg har også prøvet Xtracolor fortyndet med Borup mineralsk terpentin til min airbrush (0,30 mm dyse og ca. 20-25 psi).

Dog har jeg ikke oplevet det du beskriver. Xtracolor (og andre mærker) er emaljemaling (vistnok alkyd) og der burde derfor ikke være problemer med at malingen klumper når den blandes med terpentin.

Den fortyndede maling (både olie og akryl) skal som en god tommelfingerregel have en konsistens omtrent som mælk hvis den bruges med airbrush.

Jeg har også gjort mig erfaringer med Revell Color Mix, dog ikke blandet med Xtracolor, men emaljemaling fra Revell og Humbrol. Color Mix er egentlig bare mineralsk terpentin i forklædning ligesom de andre producenters fortyndere.

Cellolusefortynder anvendes til maling og lak baseret på celloluse, og derfor i sagens natur ikke til maling baseret på olie/emalje.

Hvilken fremgangsmåde anvender du når du maler med airbrush?
- Giver du emnet en gang grundmaling/primer først?
- Rører du maling og opløsningsmiddel grundigt sammen i koppen på airbrushen?
- Bygger du maling på i flere lag (og venter til det tørt før du giver et nyt lag), eller i ét tykt lag?
- Har du prøvet at eksperimentere med forskellige indstillinger på sprøjteafstanden og lufttrykket?

Angående den "støvede" overflade, har du prøvet at afslutte med et par lag klar lak når malingen er tør? Lak forsegler og beskytter malingen og får den til at skinne (klar lak) eller mat (mat lak). 

Hvor hurtigt oliemaling (og andre typer maling) tørrer afhænger af malingens tykkelse og omgivelsernes temperatur og luftfugtighed idet olien/emaljen skal fordampe. Derfor kan det sagtens tage nogle dage. Ønsker du at malingen tørrer hurtigere kan du fx benytte en kraftigt lyskilde til fremskynde tørringen.

Jeg håber at du kan bruge mit svar til noget konstruktivt.  ;)

Mvh
SørenBT
Logget
Mvh
SørenBT

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #8 Dato: Januar 30, 2013, 05:36:06 am »

Karsten,

Xtra Color enamel er notorisk kendt for at tørre meget langsomt. Der kan gå mange dage, inden malingen ikke har den "klistrede" fornemmelse længere. Jeg plejer at placere det malede emne ovenpå en radiator for at fremskynde tørringen, og har også prøvet at "bage" emnet i en varmluftsovn i nogle timer ved svag varme. (Et godt råd: benyttes denne metode, så vær opmærksom på, at ikke alt maskeringstape er lige så glad for varme som maling!!)

Jeg har aldrig brugt terpentin sammen med Xtra. Dét blev jeg kureret for for mange år siden, da jeg prøvede at blande det med noget Humbrol. Men jeg har brugt cellulosefortynder med både Xtra og WEM, og det fungerer fint. Rent faktisk vil jeg påstå, at malingen tørrer hurtigere, når du tilsætter det. Din jyske nærighed til trods vil jeg dog stadig foreslå dig at investere i en bøtte Xtra fortynder :-). Du kan evt. tilsætte en skjævt cellulosefortynder sammen med fortynderen.

Vedr. den "støvede" overflade, kan jeg næsten kun skyde skylden på terpentinen. Jeg ville spørge dig, om du havde holdt din airbrush meget langt fra modellen, så malingen når at tørre lidt, inden den rammer emnet. Men da det er Xtra Color, du bruger, tror jeg ikke det er en reel mulighed, idet det tørrer så langsomt.
Dét sagt, tror jeg, du bliver glad for Xtra, når du først bliver fortrolig med det. Generelt synes jeg, det er en rigtig god maling at arbejde med, den tørrer blankt op (på et tidspunkt!!) og er meget hårdfør.

Mvh

Bjarne
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #9 Dato: Januar 30, 2013, 16:46:37 pm »

Hej Karsten

Terpentin er efter min mening, uegnet til airbrush over en bred kam
Jeg har nygeligt begyndt at arbejde med den mantra: "brug fabrikanten's egen fortynder hvis muligt"
Jeg har førhen brugt celluose fortynder til Xtra colour, det virker ok, men synes at den dækker knap så godt, og at den har tendens til at lave løbere, og den har en magisk tiltræknings kraft på støvpartikler og hvad der nu måtte være i luften

Jeg har dog opdaget, at Xtra colour er betydelig nemmere at have med at gøre, når man bruger Xtracolour's egen fortynder
Model master's airbrush fortynder er også rigtig god og virker fint med xtra colour
Ganske vist er Terpentin billigt, men prøv at holde besparelse på en 20 kr's liter terpentin, contra en Xtra colour 75 ml fortynder til 22 kr, op i forhold til hvad et ødelagt sæt koster, både i kroner,tid og ærgelse

Jeg er helt enig med Bjarne i at Xtra colour bare tørre langsomt, vi snakker dagevis, dog synes jeg at tiden fra "nix pille" til "kan håndteres forsigtig" er mange timer med celluose fortynder, og 10-15 min med xtra colour's egen fortynder.
Nu er Xtra colour jo ikke det eneste alternativ til Humbrol's Enamel malinger, White ensign models (WEM), Modelmaster, Agama og Gunze laver fortrindelige malinger, de variere alle i egenskaber, tilgængelighed og pris, jeg har rigtig god erfaring med dem alle.

Mht til dit støvnings problem, dit lufttryk kan være en årsag, jeg køre typisk på et sted imellem ½-1 bar tryk (7-14 psi), du kan med succes tage noget Isopropyl alkohol eller Gunze's "Mr Thinner" og rulle en vædet vatpind hen over de berørte områder, dermed kan du fjerne de værste støv/pertikler

Bo

« Senest Redigeret: Januar 30, 2013, 16:50:49 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

lhp

• Lettere øvet
  • **
« Svar #10 Dato: Marts 03, 2013, 17:02:15 pm »

Jeg har også prøvet at Humbrol gryner med mineralsk terpentin. Og købte derfor for mange år siden en metaldunk med Humbrols egen fortynder, til stor forundring for den daværende indehaver af HobbyHouse.

Jeg fornemmede dog at fortynderen mindede temmelig meget om lugtfri terpentin, og da jeg løb tør prøvede jeg med det - det virker åbenbart fint. Terpentin er altså ikke bare terpentin... :)

/Lasse
Logget

Henrik Nielsen

• Garvet modelbygger
  • Rens, Sønderjylland
« Svar #11 Dato: August 10, 2013, 16:31:11 pm »

Man kan fint bruge både Humbrols og Modelmasters fortynder til Xtra colour maling, Jeg bruger mest Humbrols. Til rensing af pensler og min røremaskine har jeg et gammelt syltetøjs glas stående med 50% mineralsk terpentin og 50% cellulose fortynder. til min airbrush bruger jeg udelukkende cellulose fortynder, en 5-6 dråber med en pipette sprøjtes igennem straks efter brug, hvorefter jeg adskiller den fuldstændig og aftørrer samtlige dele indvendig og udvendig med Køkkenrulle snoet sammen som nålen fugtet med cellulose fortynder. min gamle Revell profi airbrush nærmer sig snart de 20 år, men maler og ser ud som en ny stadigvæk.
Logget
Mojn Mojn Henrik

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #12 Dato: Januar 26, 2014, 23:38:39 pm »

Jeg kan se, at filen ikke er tilgængelig på linket mere. Jeg nåede dog at gemme den, så jeg kan være behjælpelig med en kopi.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Clemens

• Modelbygger
  • Clemens Riewerts - Århus
« Svar #13 Dato: April 28, 2014, 17:23:45 pm »

Sikkert et dumt spørgsmål...... men dem kommer jeg nok til at have mange af.

Men uanset om man bruger terpentin, stinkefri af den samme eller farveproducentens fortynder kommer det så til at påvirke farvens toning? ???
Logget
Tamiya er som sex...... selv når det er dårligt, er det ganske godt.

Diagnosticeret med O.C.P.M.D (Obsessive Compulsive Plastic Modelers Disorder)

www.aros-aamk.dk

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #14 Dato: April 28, 2014, 17:34:52 pm »

Der findes ingen dumme spørgsmål......

Nej, jeg har aldrig oplevet at cellouse fortynder eller nogen af malings producenterne's
ændre malingen farvemæssigt

Pas for resten på med terpentin, de kan godt gryne din maling, og er efter min mening ubrugeligt til andet end
at rense pensler i (hvis man er løbet tør for fortynder)

Bo

Sikkert et dumt spørgsmål...... men dem kommer jeg nok til at have mange af.

Men uanset om man bruger terpentin, stinkefri af den samme eller farveproducentens fortynder kommer det så til at påvirke farvens toning? ???
« Senest Redigeret: April 28, 2014, 17:38:34 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/