På opfordring har jeg nu startet denne tråd om farver på danske fly.
Jeg forestiller mig, at de input, der kommer længere nede, vil blive samlet her i toppen under den enkelte flytype.
F-84E/G ThunderjetF-84E og F-84G i tiden med USAF buzz numbers (FS-koder):
Ubemalet, halvmat aluminium over det hele med mindre nuanceforskelle mellem de enkelte paneler. Anti-glare på overside af næse og fuselage: Olive Drab H66, buzz number sort (eller muligvis Insignia Blue, H189 - ikke nødvendigvis sort!).
F-84G efter indførelse af eskadrille- og flightfarver omkring 1953:
Stadig ubemalet, halvmat aluminium, men med undersiden af forkroppen og vingerne, samt store dele af bagkroppen og hele halepartiet, med undtagelse af det meste af udstødningen dækket af en halvmat lak, som i følge Palle Sicks tegning er et lag syrehærdende primer samt et lag aluminiumslak (ensfarvet aluminium). Dertil eskadrillekoder (bogstaver) i sort.
Flight-farver, næse og sideror: Rød, H19, Blå H14, Grøn, H3 eller Gul H99
Eskadrille farve på tiptanke:
ESK 725: Aluminium
ESK726: Blå, H14 (bemærk at farver på næse og sideror var i form af ”stråler” for denne eskadrille)
ESK727: Rød, H19 (bemærk at visse fly havde sideror i farvede tern)
ESK728: Rustrød, H132 tonet med lidt blå H25, sort lyn/pil på tiptank
ESK729: Guld, H16 (bemærk at oprindelig havde tiptanken en guld pil i en sort staffering)
ESK730: Grøn, H3
FR/PR Flight: Grøn, H3 med sort ”mavebælte”/grønt lyn (bemærk alle fly havde samme flight farve, grøn, H3 næse og sideror med grønne og sorte ”stråler”)
Træningsflighten: Sort, H21 med hvidt, H22 lyn/pil (ingen flight-farver, men bemærk AT-E havde næse i hvide, H22 og røde, H30 felter)
Stationsflight Aalborg: Ydersider af tiptanke, yderste af vinger, næse og bånd om bagkrop selvlysende orange (bemærk anti-glare matsort og kun på overside af næse)
Camouflagemalede fly:
Formentlig RAF farver, overside Dark Green H163 eller H30 og Dark Sea Grey, H164 eller evt Ocean Grey, H106. Underside gråblå (PRU Blue?), H124. Camouflerede fly havde som hovedregel ikke eskadrille- og flightfarver, men enkelte undtagelser kendes, feks havde KA-C fra FR/PR Flighten de normale grøn/sorte tanke.
Efter ca 1960 fik de tilbageværende fly nye numre i sort (camouflagemalede fly i hvidt), men bibeholdt ellers deres bemaling
Bemærk: Alle farveangivelser er baseret på Humbrol. For omsætning af disse til andre systemer, se
http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/colorcharts_2.aspPBY-5A/6A Catalina"Grundbemalingen" var grå over det hele, bortset fra vingeoversiden, der var rustrød/rødbrun. De nøjagtige farver på disse er nok lidt svære at matche, men den grå var en lys grå, formentlig noget i retning af H146 eller H166. Den rødbrune skulle være nogenlunde H100, men den synes jeg virker lidt for lys - jeg ville nok tone den lidt mørkere/mere brunlig.
PBY-5A blev i 1947 leveret i ovennævnte skema og med numrene FM51 til FM56 i sort på bagkroppen/halen. Senere blev numrene ændret til 851 - 856 (sorte typer) og to mere (857 og 858 i hvide typer) ) blev i 1951 leveret fra US Navy i ANA 623 Glossy Sea Blue, H181 over det hele, men blev senere malet om i grå (og rustrød) med sorte numre.
PBY-6A blev leveret i 1957 i farver, der matchede PBY-5A.
Både PBY-5A og PBY-6A fik omkring 1960 yderligere tilføjet selvlysende orange felter på næse, hale og vingetipper, nogenlunde samtidig blev numrene ændret til L-xxx, stadig i sort på bagkrop/hale.
F-35/RF-35/TF-35 DrakenDraken blev kun anvendt i Dark Green FS34079, senere FS14079 (samme farve, men forskellig glans).
F-16A/B/AM/BMDanske F-16 anvender andre farver end andre F-16; Light Grey FS26373, Medium Grey FS26270 og Dark Grey FS26132.
Enkelte danske F-16 bar stadig amerikanske farver efter leveringen fra USA, f.eks. Medium Grey FS26270 og FS26118 (tofarvet skema).
F-104G/TF-104G/CF-104/CF-104DF-104G blev leveret i Light Grey med vingernes overside malet White FS17875. Light Grey var muligvis FS16473, men sandsynligvis FS16515.
TF-104G blev leveret i naturlig metal med vingernes overside malet White FS17875 og vingernes underside malet samme light grey som de ensædede.
CF-104 og CF-104D blev kun anvendt i Dark Green FS34079, senere FS14079. F-104G og TF-104G blev også malet i dette skema.
For yderligere informationer se:
http://www.amarc.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=50:royal-danish-air-force-f-104-starfighters&catid=15:f-104-modelling&Itemid=28