Danske Modelbyggere Forum

• Maj 30, 2023, 17:11:53 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: [1] 2 3 ... 8

Forfatter Emne: Farver på danske fly  (Læst 52774 gange)

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Farver på danske fly
« Dato: September 12, 2011, 21:38:27 pm »

På opfordring har jeg nu startet denne tråd om farver på danske fly.

Jeg forestiller mig, at de input, der kommer længere nede, vil blive samlet her i toppen under den enkelte flytype.

F-84E/G Thunderjet
F-84E og F-84G i tiden med USAF buzz numbers (FS-koder):
Ubemalet, halvmat aluminium over det hele med mindre nuanceforskelle mellem de enkelte paneler. Anti-glare på overside af næse og fuselage: Olive Drab H66, buzz number sort (eller muligvis Insignia Blue, H189 - ikke nødvendigvis sort!).

F-84G efter indførelse af eskadrille- og flightfarver omkring 1953:
Stadig ubemalet, halvmat aluminium, men med undersiden af forkroppen og vingerne, samt store dele af bagkroppen og hele halepartiet, med undtagelse af det meste af udstødningen dækket af en halvmat lak, som i følge Palle Sicks tegning er et lag syrehærdende primer samt et lag aluminiumslak (ensfarvet aluminium). Dertil eskadrillekoder (bogstaver) i sort.
Flight-farver, næse og sideror: Rød, H19, Blå H14, Grøn, H3 eller Gul H99
Eskadrille farve på tiptanke:
ESK 725: Aluminium
ESK726: Blå, H14 (bemærk at farver på næse og sideror var i form af ”stråler” for denne eskadrille)
ESK727: Rød, H19 (bemærk at visse fly havde sideror i farvede tern)
ESK728: Rustrød, H132 tonet med lidt blå H25, sort lyn/pil på tiptank
ESK729: Guld, H16 (bemærk at oprindelig havde tiptanken en guld pil i en sort staffering)
ESK730: Grøn, H3
FR/PR Flight: Grøn, H3 med sort ”mavebælte”/grønt lyn (bemærk alle fly havde samme flight farve, grøn, H3 næse og sideror med grønne og sorte ”stråler”)
Træningsflighten: Sort, H21 med hvidt, H22 lyn/pil (ingen flight-farver, men bemærk AT-E havde næse i hvide, H22 og røde, H30 felter)
Stationsflight Aalborg: Ydersider af tiptanke, yderste af vinger, næse og bånd om bagkrop selvlysende orange (bemærk anti-glare matsort og kun på overside af næse)

Camouflagemalede fly:
Formentlig RAF farver, overside Dark Green H163 eller H30 og Dark Sea Grey, H164 eller evt Ocean Grey, H106. Underside gråblå (PRU Blue?), H124. Camouflerede fly havde som hovedregel ikke eskadrille- og flightfarver, men enkelte undtagelser kendes, feks havde KA-C fra FR/PR Flighten de normale grøn/sorte tanke.

Efter ca 1960 fik de tilbageværende fly nye numre i sort (camouflagemalede fly i hvidt), men bibeholdt ellers deres bemaling

Bemærk: Alle farveangivelser er baseret på Humbrol. For omsætning af disse til andre systemer, se http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/colorcharts_2.asp

PBY-5A/6A Catalina

"Grundbemalingen" var grå over det hele, bortset fra vingeoversiden, der var rustrød/rødbrun. De nøjagtige farver på disse er nok lidt svære at matche, men den grå var en lys grå, formentlig noget i retning af H146 eller H166. Den rødbrune skulle være nogenlunde H100, men den synes jeg virker lidt for lys - jeg ville nok tone den lidt mørkere/mere brunlig.

PBY-5A blev i 1947 leveret i ovennævnte skema og med numrene FM51 til FM56 i sort på bagkroppen/halen. Senere blev numrene ændret til 851 - 856 (sorte typer) og to mere (857 og 858 i hvide typer) ) blev i 1951 leveret fra US Navy i ANA 623 Glossy Sea Blue, H181 over det hele, men blev senere malet om i grå (og rustrød) med sorte numre.

PBY-6A blev leveret i 1957 i farver, der matchede PBY-5A.

Både PBY-5A og PBY-6A fik omkring 1960 yderligere tilføjet selvlysende orange felter på næse, hale og vingetipper, nogenlunde samtidig blev numrene ændret til L-xxx, stadig i sort på bagkrop/hale.

F-35/RF-35/TF-35 Draken

Draken blev kun anvendt i Dark Green FS34079, senere FS14079 (samme farve, men forskellig glans).

F-16A/B/AM/BM

Danske F-16 anvender andre farver end andre F-16; Light Grey FS26373, Medium Grey FS26270 og Dark Grey FS26132.
Enkelte danske F-16 bar stadig amerikanske farver efter leveringen fra USA, f.eks. Medium Grey FS26270 og FS26118 (tofarvet skema).

F-104G/TF-104G/CF-104/CF-104D

F-104G blev leveret i Light Grey med vingernes overside malet White FS17875. Light Grey var muligvis FS16473, men sandsynligvis FS16515.

TF-104G blev leveret i naturlig metal med vingernes overside malet White FS17875 og vingernes underside malet samme light grey som de ensædede.

CF-104 og CF-104D blev kun anvendt i Dark Green FS34079, senere FS14079. F-104G og TF-104G blev også malet i dette skema.

For yderligere informationer se: http://www.amarc.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=50:royal-danish-air-force-f-104-starfighters&catid=15:f-104-modelling&Itemid=28
« Senest Redigeret: September 18, 2011, 20:32:44 pm af Jens »
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Thomas Lund

• Bygger som en pro
Sv: Farver på danske fly
« Svar #1 Dato: September 13, 2011, 10:35:37 am »

Mht FS koderne til Draken, så er det ikke rigtigt at det er samme farve, blot er 34079 mat og 14079 blank?
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #2 Dato: September 13, 2011, 11:23:00 am »

Mht FS koderne til Draken, så er det ikke rigtigt at det er samme farve, blot er 34079 mat og 14079 blank?

Jo, det første ciffer i det femcifrede FS-nummer angiver om det er blank (1), halvmat/halvblank (2) eller mat (3). Læg mærke til at f.eks. F-16-farverne starter med et 2-tal, mens farverne på de grønmalede fly (F-100, F-104, Draken, C-47 mv.) først var matte og senere blev malet blanke, da der var problemer med holdbarheden af den matte maling (slid og dårlig smudsafvisning).

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #3 Dato: September 17, 2011, 22:29:52 pm »

Farver på F-84:

F-84E og F-84G i tiden med USAF buzz numbers (FS-koder):
Halvmat aluminium over det hele med mindre nuanceforskelle mellem de enkelte paneler. Anti-glare på overside af næse og fuselage: Olive Drab H66, buzz number sort (eller muligvis Insignia Blue, H189 - ikke nødvendigvis sort!).

F-84G efter indførelse af eskadrille- og flightfarver omkring 1953:
Stadig halvmat aluminium over det hele, nu med eskadrillekoder (bogstaver) i sort.
Flight-farver, næse og sideror: Rød, H19, Blå H14, Grøn, H3 eller Gul H99
Eskadrille farve på tiptanke:
ESK 725: Aluminium
ESK726: Blå, H14 (bemærk at farver på næse og sideror var i form af ”stråler” for denne eskadrille)
ESK727: Rød, H19 (bemærk at visse fly havde sideror i farvede tern)
ESK728: Rustrød, H132 tonet med lidt blå H25, sort lyn/pil på tiptank
ESK729: Guld, H16 (bemærk at oprindelig havde tiptanken en guld pil i en sort staffering)
ESK730: Grøn, H3
FR/PR Flight: Grøn, H3 med sort ”mavebælte”/grønt lyn (bemærk alle fly havde samme flight farve, grøn, H3 næse og sideror med grønne og sorte ”stråler”)
Træningsflighten: Sort, H21 med hvidt, H22 lyn/pil (ingen flight-farver, men bemærk AT-E havde næse i hvide, H22 og røde, H30 felter)
Stationsflight Aalborg: Ydersider af tiptanke, yderste af vinger, næse og bånd om bagkrop selvlysende orange (bemærk anti-glare matsort og kun på overside af næse)

Camouflagemalede fly:
Formentlig RAF farver, overside Dark Green H163 eller H30 og Dark Sea Grey, H164 eller evt Ocean Grey, H106. Underside gråblå (PRU Blue?), H124. Camouflerede fly havde som hovedregel ikke eskadrille- og flightfarver, men enkelte undtagelser kendes, feks havde KA-C fra FR/PR Flighten de normale grøn/sorte tanke.

Efter ca 1960 fik de tilbageværende fly nye numre i sort (camouflagemalede fly i hvidt), men bibeholdt ellers deres bemaling

Bemærk: Alle farveangivelser er baseret på Humbrol. For omsætning af disse til andre systemer, se http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/colorcharts_2.asp

Det kan godt være at der er andre bud på farvenumrene, men de anførte numre kommer i hvert fald rimelig tæt på virkeligheden.

mvh
Michael
« Senest Redigeret: September 17, 2011, 22:32:57 pm af Michael BJ »
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #4 Dato: September 17, 2011, 23:04:47 pm »

Farver på Catalina

"Grundbemalingen" var grå over det hele, bortset fra vingeoversiden, der var rustrød/rødbrun. De nøjagtige farver på disse er nok lidt svære at matche, men den grå var en lys grå, formentlig noget i retning af H146 eller H166. Den rødbrune skulle være nogenlunde H100, men den synes jeg virker lidt for lys - jeg ville nok tone den lidt mørkere/mere brunlig.

PBY-5A blev i 1947 leveret i ovennævnte skema og med numrene FM51 til FM56 i sort på bagkroppen/halen. Senere blev numrene ændret til 851 - 856 (sorte typer) og to mere (857 og 858 i hvide typer) ) blev i 1951 leveret fra US Navy i ANA 623 Glossy Sea Blue, H181 over det hele, men blev senere malet om i grå (og rustrød) med sorte numre.

PBY-6A blev leveret i 1957 i farver, der matchede PBY-5A.

Både PBY-5A og PBY-6A fik omkring 1960 yderligere tilføjet selvlysende orange felter på næse, hale og vingetipper, nogenlunde samtidig blev numrene ændret til L-xxx, stadig i sort på bagkrop/hale.

mvh
Michael
« Senest Redigeret: September 17, 2011, 23:07:27 pm af Michael BJ »
Logget

Thomas L

• Modelbygger
  • If it's not Boeing I'm not going!
« Svar #5 Dato: September 18, 2011, 14:27:17 pm »

Jeg synes det er en rigtig god ide med denne tråd. Jeg ved det er tæt på helligbrøde, men jeg vil alligevel tillade mig at føje lidt til Michael BJ's beskrivelse af F-84E/G.

Jeg mener ikke halvmat aluminium er en korrekt beskrivelse. I følge en rekonstrueret bemalingstegning som Palle Sick præsenterer i Tinbox 1-1978 side 28 og langt de fleste billeder jeg har set af F-84E/G ser de ud til at være mere nuanceret.

Flyene er så vidt jeg kan se ubemalet metal på store dele af oversiden, med undtagelse af anti-glare panel. Undersiden af forkroppen og vingerne, samt store dele af bagkroppen og hele halepartiet, med undtagelse af det meste af udstødningen er dækket af en halvmat lak, som i følge Palle Sicks tegning er et lag syrehærdende primer samt et lag aluminiumslak.

Når man ser tidlige billeder af F-84E/G, ser det ud som om de ikke en gang har den omtalte lak, men er stort set ubemalede.

mvh
Thomas
« Senest Redigeret: September 18, 2011, 14:32:59 pm af Thomas L »
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #6 Dato: September 18, 2011, 19:56:58 pm »

Hej Thomas - velkommen til!

Selvfølgelig er det da ikke helligbrøde at kommentere det jeg har skrevet - især ikke når du har fuldkommen ret!

Jeg burde selvfølgelig have nævnt den lakering af undersiden, der blev indført i slutningen af 1953, dvs omkring det tidspunkt, da FS-koderne blev droppet til fordel for trebogstavskoderne. Den giver helt sikkert en lidt anderledes nuance på undersiden af flyet, selvom det nu virker som om det ikke altid er særlig synligt. Jeg går ud fra, at det har noget med belysningen at gøre.

Man bør selvfølgelig nok eftergøre denne lakering i model, hvis det skal være helt korrekt. Når man bygger 1/72 som mig, synes jeg dog at det ikke helt er umagen værd, men i større skalaer vil det nok være med til at sætte prikken over i´et (og ikke mindst måske også lidt nemmere at udføre på modellen, for der var jo ikke tale om en lige linie hen langs siden af flyet, men en skillelinie, der fulgte enkelte panellinier og derfor blev noget snørklet).

mvh
Michael
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #7 Dato: September 18, 2011, 20:30:43 pm »

Modelmæssigt må lakken jo betyde, at de områder skal være ensfarvet, mens der andre steder kan være nuanceforskelle panelerne imellem.  :)

Jeg har sammenfattet jeres informationer om F-84 i første indlæg - kan I godkende det?

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Gotham

• Gæst
« Svar #8 Dato: September 18, 2011, 20:48:34 pm »

Hej,

Jeg kan også bidrage, med farvekoder til EH101. De seks "nye", dem i MoD UK c/s - passer RAL 6014 (hvis i spørger mig), bedst til det er olivengrøn SK/80.

Tror det var planen at den nye farve på Fennec, skulle være den samme. Synes den ser lysere ud end 101 nu.

Jeg har også farve koderne på den gamle bemaling til 101, men det er i en format som man ikke kan tage ned i hobby biksen og købe. Eksempel: BSX34BBS381C3561500ML . Måske nogle kan tyde noget ud af det, ud over det er en 1500 ml bøtte.

MVH

Zimmer
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #9 Dato: September 18, 2011, 21:11:43 pm »

Jeg har også farve koderne på den gamle bemaling til 101, men det er i en format som man ikke kan tage ned i hobby biksen og købe. Eksempel: BSX34BBS381C3561500ML . Måske nogle kan tyde noget ud af det, ud over det er en 1500 ml bøtte.

Så vidt jeg kan se, skal det "skilles ad" sådan her: BSX34B BS381C 356 1500 ML, dvs. 1500 ml af farver BS381c:356. Problemet er bare, at BS381c:356 er "Golden Yellow": http://www.csprocessing.co.uk/bs381c-powder-coating.php

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #10 Dato: September 18, 2011, 21:49:48 pm »

Jeg har sammenfattet jeres informationer om F-84 i første indlæg - kan I godkende det?

Fint, det ser helt OK ud.

Det er spørgsmålet om man kunne omdanne denne tråd til en "wiki" (hvis forum-sotwaren ellers giver mulighed for det) eller i hvert fald strukturere den anderledes. Hvis den udvikler sig som jeg kunne tænke mig, så vil den (forhåbenlig!) snart blive meget lang og svær at overskue.

Alternativt kunne der måske laves et nyt underforum, der så kunne rumme tråde på hver enkelt flytype.

mvh
Michael
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #11 Dato: September 18, 2011, 22:58:30 pm »

Vi ser lige på det.  :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Hielsbjerg

• Lettere øvet
  • **
  • :-) Hielsbjerg
« Svar #12 Dato: December 23, 2011, 13:17:22 pm »

Lige nogle bemalingsskemaer af fokker D.XXI
Camu og sølvfarvet
 ;)
Hielsbjerg

[vedhæftning slettet af admin]
Logget
Hielsbjerg :-)

Skør med danske fly

Dan Mouritzsen

• Bygger som en pro
« Svar #13 Dato: Februar 05, 2012, 00:13:16 am »

Har i set denne her?

http://www.olerossel.dk/

Dan
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #14 Dato: Maj 04, 2012, 12:18:31 pm »

F-16 farver:
Jens: jeg kan på din hjemmeside, som du linker til i post 1, se at du angiver farver som FS26375, FS26270, FS26132 samt radome FS26231 - efter nogen tids tjeneste/brug; hvad er korrekt FS26373 eller FS26375?

Kan du iøvrig oplyse hvornår "leveringsfarverne", der også er anført i Tinbox 79/1 blev ændret?

Carsten
Logget
Sider: [1] 2 3 ... 8