Jeg må erkende, jeg fatter ikke helt konceptet med hverken konkurrencer eller kampagner.
Der er jo stort set ikke nogen, der laver noget færdigt indenfor tidsterminerne.
Måske fordi, som en af kollegerne i IPMS siger: jeg gider ikke det der med billeder og internet, jeg vil hellere lave modeller.
Nå, men selv om kampagnen er slut for længe siden og aldrig rundet af, så passer dette projekt nu godt ind under overskriften allligevel.:
Airfix har af en eller anden grund valgt at genudgive deres De Havilland Comet. Det er godt nok et gammelt sæt og sætter billede på Steen og Stoffer’s udsagn ”den passer sammen som håret på en svensker”. Vær forberedt på at bruge meget filler på den model.
Denne WIP snyder så lidt, for modellen er sådan set færdig nu.
Som al modelbygning begynder vi på Internettet og min inspiration kommer fra dette billede fra 1934 af en genoptankningssituation i Darwin.

Cockpittet er støbt ud i et med et par små kugler, der skal illudere piloter. Det kan selv jeg godt se, ikke er godt nok.
Man kan, hvis man har mange penge, godt købe detaljeringssæt til Comet’en, men her bruger vi den bare til inspiration:

Der findes også noget i resin:

Jeg har åbnet cockpit’et op og puttet lidt plastikstykker og et par sæder ind.

Motorerne har også fået lidt plastikdimser:

Understellet er lavet i scratch af strakt sprue:

Noget, der betegner sådan en tanknings-situation er åbenbart en høj stige og en tankvogn. Atter en tur på Internettet, hvor man f.eks. kan finde denne tankningssituation fra Palestina:

Så skal vi da til at trykke egne mærker, så man kan lave en shell-vogn.
Igen på Internettet, så vi kan se, hvordan Shell så ud i 1934:

Det tegnes op i f.eks. CorellDraw eller Illustrator.
For at få et pænt print, ville jeg printe på hvidt decalark, hvorfor mærkerne blev sat på gul baggrund. Havde den gule farve så matched min Humbrol farve senere, så havde det været ganske fremragende.

Så scratcher vi en benzinvogn. 4 hjul fra rodekassen og lidt sprue og plastikplade til at lave et understel.

Tanken kommer fra center-stykket fra en droptank fra rodekassen med et par stykker plastikplade som endestykker.
Masser af sprue til at lave lidt rør og håndtag.

Så kommer beta-udgaven til at se sådan ud:

Med maling og hjemmelavede decals bliver den lidt nice:

Der er malet med en meget spids pensel og lup-lampe ind over det gule på decal’erne, så farven matcher selve tanken.
Så er vi så småt klar til Darwin, folk er i hvert fald begyndt at samles:

Og endelig ankommer ”Black Magic” for at få lidt mere benzin på.