Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2023, 10:59:03 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hvordan laver man "walk-ways"?  (Læst 2559 gange)

Kent

• Bygger som en pro
Hvordan laver man "walk-ways"?
« Dato: Oktober 11, 2011, 21:22:07 pm »

Hej.

Jeg er for tiden i gang med at bygge Airfix's Seafire F.XVII i 1/48, og den er så moderne , at den har antiskrid-belægning på bagbord vinge. Nu er jeg meget i tvivl om hvordan man laver det så det ser realistisk ud. Bare at male det sort, tror jeg ikke fungerer, da det jo har en grov og meget mat overflade.

Jørn har læst et eller andet om at blande talkum i malingen, meeeen det lyder umiddelbart ikke, som noget jeg har lyst til at hælde i airbrushen.

Så hvis der er nogle der har erfaring og/eller en god ide, hører jeg meget gerne om det  ;)
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Staermose

• Gæst
Sv: Hvordan laver man "walk-ways"?
« Svar #1 Dato: Oktober 11, 2011, 21:35:51 pm »

Hvorfor ikke lave strukturen først, og derefter male den med airbrush?
Fx. ved at maske området af, give det en gang lak, og inden den er tørdrysse talkum på overfladen. Og male den med airbrush. Muligvis med en grunder inden endelig farve.
Og jeg ville teste lakken med talkum på et stykke plast der ikke skal bruges til modellen først. Og lave test med at drysse talkum på lige efter lakken er påmalet,  lige inden den er helt tør og 1-2 gange i mellem. For at se hvor forskelligt de to ting reagerer sammen.

Men dette er bare gætværk, ikke en metode jeg selv har prøvet. Jeg har dog prøvet at lave andre strukturer i overflader, og det har altid været før malingen kom på.
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Oktober 13, 2011, 16:55:39 pm »

I skala 1/48 og mindre vil jeg vove den påstand, at alm. mat maling kan gøre det. Hvis du kan lave en "dødmat" er det endnu bedre.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Oktober 14, 2011, 11:12:01 am »

Staermose: Lyder som en rigtig god ide, men jeg bruger kun/udelukkende/helt-og-aldeles akryllak og det er jo tørt på sekunder. Så jeg tror desværre at den metode er udelukket  :-\

Jens: Det kan egentlig være at du har ret. Jeg har tænkt på at male det med en lidt tyk maling, for at give det en anden struktur en resten af vingen (forhåbentlig), og Tamiya maling er virkeligt matte, næsten støvede at se på.

Under alle omstændigheder; Tak for svarene, det giver mig noget at arbejde videre med  :)
Logget

Peer S

• Gæst
« Svar #4 Dato: Oktober 14, 2011, 19:35:15 pm »

Klip et stykke tamiya tape ud i den størrelse som feltet skal have, mal der den passende farve og klister så tapen på modellen og slut med en gang lak ovenpå.

Hvis du synes tapen er for tyk, slib det med sandpapir til den tykkelse du synes er passende.
Logget

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Oktober 15, 2011, 13:03:01 pm »

Peer S: Jeg havde nær sagt: Ja da, selvfølgelig. Det skal prøves...tak.
Logget