Danske Modelbyggere Forum

• December 05, 2021, 05:20:15 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Evaluering af DM 2011  (Læst 6076 gange)

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
Evaluering af DM 2011
« Dato: Oktober 16, 2011, 22:07:40 pm »

I lyset af den debat vi havde her på sitet tidligere på året vedrørende DM's udformning, synes jeg det kunne være interessant at høre de deltagenens (og også genre arrangørernes) evaluering af dette års DM.... Det ville selvfølgelig gøre sig bedre på IPMS' eget forum, men der har en del af os jo af naturlige grunde ikke mulighed for at ytre os.

Jeg tænkte, at en sammenligning af argumenterne i fornævnte debat, med de evalueringer der måtte komme, måske kunne give arrangørerne noget konkret materiale til evt. forbedring af arrangementet.

Personligt har jeg nogle ting jeg gerne vil evaluere på, men jeg vil gerne lige reflektere lidt over det, og i øvrigt også få lidt søvn, inden jeg formulerer mig  ;D
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
Sv: Evaluering af DM 2011
« Svar #1 Dato: Oktober 16, 2011, 22:34:05 pm »

Jeg syntes det var et rigtig hyggeligt arrangement , flotte modeller og gode salgsstande. Vi er dog mindst to der undrer sig over at personerne der har bygget modellerne ikke kan spørges til råds angående deres specifikke metoder. Det ville være perfekt hvis man kunne lære nogen tricks.
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #2 Dato: Oktober 16, 2011, 22:35:55 pm »

Vi er dog mindst to der undrer sig over at personerne der har bygget modellerne ikke kan spørges til råds angående deres specifikke metoder. Det ville være perfekt hvis man kunne lære nogen tricks.

Må man da ikke det?
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Allan F1 Nielsen

• Garvet modelbygger
« Svar #3 Dato: Oktober 17, 2011, 08:20:37 am »

Jeg syntes det var et rigtig hyggeligt arrangement , flotte modeller og gode salgsstande. Vi er dog mindst to der undrer sig over at personerne der har bygget modellerne ikke kan spørges til råds angående deres specifikke metoder. Det ville være perfekt hvis man kunne lære nogen tricks.
Du må da gerne spørge mig - altså omkring racerbiler.
Lyder lidt underligt at folk ikke vil svare på dine spørgsmål. Det er da ellers min erfaring at det vil de godt.
Logget
Mvh
Allan F1 Nielsen

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Oktober 17, 2011, 08:40:54 am »

Jamen jeg tror da godt de vil svare, men jeg ved ikke hvem der har bygget hvad
Logget

Lars Seifert-Thorsen

• Nyt medlem
  • *
  • Køge
« Svar #5 Dato: Oktober 17, 2011, 08:48:55 am »

Hej Nikolaj

Der er ikke nogen regel om at man ikke må spørge modelbyggeren om hvordan han har lavet dette eller hint.
Mht. at vide hvem der har bygget hvad, så modtages forslag om hvordan det kan løses gerne.

På de fotos jeg har set fra andre modelbyggekonkurrencer fremgår det ikke hvem der har bygget hvad, så der er der vel det samme problem?

mvh.
Lars
Logget
mvh.
Lars S-T.

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: Oktober 17, 2011, 08:52:05 am »

Præcis. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan se hvem der har bygget hvad, alternativt kunne man jo spørge folk om de har bygget den og den indtil man rammer den rigtige, men det bliver sgu nok lidt bøvlet.
Logget

Lars Seifert-Thorsen

• Nyt medlem
  • *
  • Køge
« Svar #7 Dato: Oktober 17, 2011, 09:02:51 am »

Men er det kun et problem ved DM?
På de billeder jeg har set fra Esbjerg og Karup synes jeg ikke at jeg kan se sedler el. lign. der indikerer hvem der har bygget hvad.

mvh.
Lars
Logget
mvh.
Lars S-T.

roynielsen2000

• Nyt medlem
  • *
« Svar #8 Dato: Oktober 17, 2011, 09:16:34 am »

Den primære grund til at man ikke kan se hvem der har bygget hvad er jo at dommerne ikke må vide hvem der har bygget hvilken model når der dømmes.
Ellers kan man jo se det på resultat listen, godtnok først søndag eftermiddag.

Mvh.
Logget

Allan F1 Nielsen

• Garvet modelbygger
« Svar #9 Dato: Oktober 17, 2011, 09:23:04 am »

Nu er aftalen klart den at dommerne IKKE skal kunne se hvem der har bygget hvad - for at gøre dommene mest muligt neutrale.
Jeg er uforstående overfor at man ikke kan prøve at spørge sig frem til "er det dig der har bygget den model" - "Nej - det er Knud - han står derhenne".
I hvilke konkurrence fremgår det hvem der har bygget hvad?
Logget
Mvh
Allan F1 Nielsen

Allan F1 Nielsen

• Garvet modelbygger
« Svar #10 Dato: Oktober 17, 2011, 09:26:55 am »

I lyset af den debat vi havde her på sitet tidligere på året vedrørende DM's udformning, synes jeg det kunne være interessant at høre de deltagenens (og også genre arrangørernes) evaluering af dette års DM.... Det ville selvfølgelig gøre sig bedre på IPMS' eget forum, men der har en del af os jo af naturlige grunde ikke mulighed for at ytre os.
Her er mine inputs fra ipms.dk (copy-paste)
Lige en tak til alle for DM 2011.
Jeg synes det var rigtigt godt arrangeret og alt forløb fint.
Præmieoverrækkelsen var meget professionelt med de fine billeder.
Men først og fremmest en dejlig mulighed for at møde alle dem der brænder for min hobby. Tak til alle de mange hyggelige møder og samtaler. Tak til alle dem der mødte frem.
Måske ikke så mange modeller som før, men mange perler.
Albert viste igen at når han er på spil - ja så er han bare god. Clean-sweap i 2 tunge klasser taler deres eget sprog.
Omvendt synes jeg ikke der var den store fornyelse i dem der vandt. Mest de "gamle kendinge". Men OK - man komer ikke bare til DM og vinder efter behag.
Fint med forhandlerne ude i forhallen. Jeg fik dog da DM lukkede ned det indtryk at forhandlerne ikke havde haft det store salg. Surt - håber de alligevel kommer igen næste gang.
Lyset var dårligt. Måske foreningen kunne købe nogle flere "Harald Nyborg" lyskilder til næste gang. Men OK - hvor skal de opbevares?
Juniorklassen var ingen succes. Bygger ungdommen overhovedet ikke? Hvis de bygger robotter eller Warhammer eller andet - kunne man sende DM plakater til de forretninger eller DM-emails til de forums der kunne være relevante?
Mvh
Allan
« Senest Redigeret: Oktober 17, 2011, 09:29:31 am af allnie »
Logget
Mvh
Allan F1 Nielsen

Staermose

• Gæst
« Svar #11 Dato: Oktober 17, 2011, 09:35:51 am »

Citat fra: allnie
Juniorklassen var ingen succes. Bygger ungdommen overhovedet ikke? Hvis de bygger robotter eller Warhammer eller andet - kunne man sende DM plakater til de forretninger eller DM-emails til de forums der kunne være relevante?
Mvh
Allan

Dette er ikke kun et IPMS DM problem. Som diskuteret mange gange, så er gennemsnits alderen i vor hobby laaangt over teenager.
MEN! Der er en del unge mennesker der er involveret i Warhammer, eller ligende strategi spil. Og der er mange ligheder mellem det "vi" laver og det "de" laver.
Og der det må være muligt at finde det der er fælles for os og ikke det der skiller os ad.
Så vidt jeg har kunne læse mig til er dette et af allerstørste fora herhjemme for "dem".
Så er der da et sted mere at sende informationer ud når der fx er IPMS' DM. Dette kan også gøre sig gældende for arrangørene af Østjysk Open og Esbjerg Åben.
« Senest Redigeret: Oktober 17, 2011, 09:38:22 am af Staermose »
Logget

Peer S

• Gæst
« Svar #12 Dato: Oktober 17, 2011, 10:28:34 am »

Jamen jeg tror da godt de vil svare, men jeg ved ikke hvem der har bygget hvad

På bordene ved DM ligger modelspecifikationerne. via dem kan du finde ud af nummeret på modelbyggeren. Det fleste deltagere gik med det fra arrangørerne udleverede skilt med deres navn og deltager nummer. Ellers var det da bare at spørge en af de folk som gik med IPMS trøjer på, jeg er sikker på de med glæde ville have hjulpet dig.

Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #13 Dato: Oktober 17, 2011, 12:23:47 pm »

ok, så ved jeg det til næste gang.  :)
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #14 Dato: Oktober 17, 2011, 18:36:11 pm »

Jeg synes nu, der plejer at være en del modeller i juniorklassen ved både Randers Open og Esbjerg Open.
Måske skyldes den (åbenbart) ringe deltagelse i juniorklassen i den københavnske konkurrence, at IPMS ikke ligefrem opmuntrer børn og unge til at bygge og deltage. Der kommer vel primært det klientel, man henvender sig til...

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!