Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 13:49:41 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Evaluering af DM 2011  (Læst 6078 gange)

Allan F1 Nielsen

• Garvet modelbygger
Sv: Evaluering af DM 2011
« Svar #15 Dato: Oktober 17, 2011, 22:31:59 pm »

Måske Esbjerg og Randers Open har nogle konstruktive inputs til hvordan man helt konkret tiltrækker de unge til at stille op.
Logget
Mvh
Allan F1 Nielsen

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #16 Dato: Oktober 17, 2011, 22:41:33 pm »

Måske Esbjerg og Randers Open har nogle konstruktive inputs til hvordan man helt konkret tiltrækker de unge til at stille op.

Jeg kan da godt komme med mine egne observationer, hvad det angår. For det første har f.eks. EMF mig bekendt ikke en nedre aldersgrænse, og for det andet bliver der taget aktivt hånd om juniorerne (dette er konstateret ved selvsyn senest ved Randers Open). Jeg blev selv medlem af IPMS som 13-årig (GISP, næsten ét år for tidligt), og jeg var under en ferie til København til mit første møde hjemme hos kassereren for IPMS kort tid efter indmelding. Lad mig sige det på den måde, at hvis der fortsat bliver taget imod nye modelbyggere på den måde, som jeg blev mødt som purung modelbygger, så forstår jeg godt, hvis IPMS har det svært.  :)

Man kan jo vende den lidt om og spørge, hvad IPMS har gjort for at tiltrække de unge til konkurrencen.

Jens
« Senest Redigeret: Oktober 19, 2011, 08:58:12 am af Jens »
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Ole Tønnesen

• Garvet modelbygger
« Svar #17 Dato: Oktober 18, 2011, 08:00:36 am »

Tak til DM arrangørerne, det er skønt at der er nogle som gider tage slæbet, hvad enten det hedder Esbjerg Åben, Østjysk Open, Karup eller DM. Et sted man kan mødes medbringende sine sidste "Darlings" og tale med ligesindede. Personligt havde jeg en forrygende week-end, lidt ør i hovedet bagefter ;), men fedt.
Synd for den ene juniordeltager at han ikke fik konkurrence, for fint lavet var den.
Med hensyn til juniorer:
Den bedste indsats gøres i fritidsundervisningen eller på lokale hyggebyggearrangementer som der heldigvis kommer flere og flere af.
Jeg er just hjemkommet fra Scale Model Challenge 2011 i Eindhoven og her var juniorer med fine logobluser sat til, blandt andet, at tage imod og vejlede os deltagere. Ingen tvivl om, at de følte sig værdifulde, selvom de ofte måtte spørge de voksne til råds. Derudover var der et langt bord, hvor større børn fik, for billige penge vil jeg tro, udleveret et byggesæt i den nemme kategori, og under voksen vejledning sad mange dér og hyggede sig. Jeg så flere børn gå rundt med en umalet model - pavestolte.
Belysningen over konkurrencebordene var second to none. Moduler á 4 arkitektlamper med dagslyspærer var placeret på bordene så ALLE modeller var fuldt oplyst. Desuden var figurklassen vha kasser opstillet i flere niveauer.
Gå selv ind og se på: http://www.scalemodelfactory.nl/smc01.html
Jeg tror det er et lokalt problem med den høje gennemsnitsalder for både SMC2011 og sidste år ved Mosonshowet i Ungarn var der en pæn fordeling i alder og vores hobby har da aldrig haft det bedre med det store udbud og det kan da ikke kun være pensionsudbetalinger som bliver brugt på alt det.

Mvh Ole
Logget
Plastic modelling is the new Black

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #18 Dato: Oktober 18, 2011, 09:04:06 am »

Citér
vores hobby har da aldrig haft det bedre med det store udbud
Det er så sandt, som det er sagt. Men herlighederne er ikke til at få fat i som en stor dreng. De lokale legetøjsbutikker med en velassorteret hobbyafdeling er en saga blot og BR er støvsuget for artikler til modelbygning.
Derudover er tiden en helt anden i forhold til 60'erne og 70'erne, så en rigtig junior-magnet, det bliver modelbygning nok ikke igen.
Logget
"It's only a model"

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #19 Dato: Oktober 18, 2011, 10:40:48 am »

Hej Gutter .. tak for de gode indlæg.

I bagklogskabens lys skulle jeg nok lige have afstemt med IPMS om det var ok at starte dette indlæg, for når jeg ser deres reaktion (http://www.ipms.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=3029) så bliver jeg sgu lidt skuffet.... Synes faktisk det grænser til det hysteriske ... men lad nu det ligge.

Ja vores tidligere debat om DM røg af sporet .. indrømmet .... men jeg mener stadig, at hvis man skimmer den igennem, så kunne man få noget rigtig godt feedback ud af det. Det samme, tror jeg, ville gøre sig gældende for denne tråd..... men grundet reaktionen fra IPMS vælger jeg at lukke tråden ..... Jeg gider ærligt talt ikke en slåskamp mere.

Jeg synes faktisk Bjørn rammer hovedet på sømmet, da han (på IPMS' forum) nævner at IPMS åbenbart ikke er ligegyldige for Danske Modelbyggere...... NEMLIG .... Gu er I da ikke ligegyldige ...... På den korte bane er vi måske konkurrenter... men på den lange bane lever vi i et lillebitte land, hvor modelbygning er en niche, og antallet af modelbyggere ikke er ret stort.. så at tro at man kun kan fokusere på IPMS'ere .. eller Ikke-IPMS'ere .. ville være en dødsejler ...... her på DMB har vi en del flere brugere end der er på IPMS' forum .... men hvis jeg i morgen erklærede officiel krig mod IPMS, så ville vores eget medlemstal jo sandsynligvis falde drastisk .. da rigtig mange af vores brugere også er medlem af IPMS.

IPMS kan tilbyde nogle ting som DMB ikke kan tilbyde den almene modelbygger, og DMB kan tilbyde nogle ting som IPMS ikke kan tilbyde den almene modelbygger ...... så kan den enkelte modelbygger vælge det ene, det andet, begge eller ingen af tilbuddene .... længere er den ikke.

Og det er også derfor vi trods status af konkurrenter skal kunne samarbejde ... og det mener jeg også at Flemming og jeg har en fælles enighed om ..

Nå .. inden dette bliver en mindre afhandlig, så vælger jeg som sagt at låse tråden .. Hvis nogle af arrangøgerne af DM ønsker den genåbnet for at få feedback fra de deltagere som ikke er på IPMS' forum, så kan de sende mig en PM.

Når dette er sagt, så vil jeg sige til Bjørn, Torben, Lars, Stormer og mange andre. Det var hyggeligt at møde jer.. og få sat et ansigt på stemmen/brugeren. (Flemming du er selvfølgelig ikke glemt, men vi kender jo allerede hinanden  :) )
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder