Danske Modelbyggere Forum

  • November 29, 2023, 19:15:19 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Rorflader på fly  (Læst 19180 gange)

Jens

  • Administrator
  • Bygger som en pro
  • *****
  • Indlæg: 5.011
    • amarc.dk
    • E-mail
Rorflader på fly
« Dato: Oktober 20, 2011, 13:17:02 pm »

Kopieret fra en anden tråd. Jeg tænkte, informationerne også gav mening af have her.


Krængror - som oftest sidder yderst på vingen - bevæger sig modsat af hinanden, når flyet skal rulle i luften. Den vinge, hvor krængroret bøjer nedad, vil løftes, mens den modsatte vinge, hvor krængroret bøjer opad, vil sænkes. Dermed ruller flyet. Der er begrænsninger for, hvor meget rorene kan bevæge sig, og dette kan man ofte finde beskrevet på tilpas detaljerede stregtegninger.



Flaps er vingeflader, der er designet til at give opdrift. Sidder de på forkanten af vingen, hedder de forkantsflaps, og sidder de på bagkanten, hedder de bagkantsflaps (eller bare flaps). Bagkantsflaps er enten i neutral position, eller også hænger de nedad. De vil hænge nedad ved lav hastighed, f.eks. under landing, for at holde flyet i luften. Forkantsflaps er forkanten af vingen, der er hængslet på selve vingen. De er oftest i neutral eller hænger nedad, men der findes i hvert fald én meget kendt undtagelse: F-16. På F-16 bøjer vingeforkanten 2 grader opad som standard for at undgå for meget opdrift (bitter erfaring - læs evt. om F-16 prototypen, der gik i luften ved en fejl). Forkanten vil også hænge nedad under bl.a. landing.



Slats/slots er bæreplansflader, der er "løftet" fra selve bæreplanet, så der kommer luft imellem. Disse kan enten være fikserede (haleplanerne på sene F-4 Phantoms, kaldt "slots") eller bevægelige (vingeforkanten på bl.a. F-4E/F/G/S Phantom). Slats/slots giver også bedre opdrift ved visse hastigheder pga. ændring af grænselaget (luften på overfladen af vingen).



Højderor sidder oftest bagest på flyet. Enten som en rorflade på et bæreplan eller som hele bæreplanet. Disse vil ofte bevæge sig simultant - særligt på gamle fly. Når rorfladerne peger forkanten nedad, vil flyet pege snuden opad - og vice versa.



Sideror sidder bagest på flyet som en del af halefinnen. Når roret drejer bagkanten til venstre, drejer flyet mod venstre.



Når et fly skal bevæge sig i luften, er det - hvis det foregår "pænt" - som regel med en kombination af de forskellige rorflader. Det afhænger af det input, piloten giver. Når rorfladerne er ude af neutral, vil styrepinden som regel også være det (men ingen regel uden undtagelse - igen f.eks. F-16).

Rorflader, der er drevet hydraulisk, har en tendens til at komme til at hænge nedad, når trykket falder på hydrauliksystemet på et parkeret fly. Det samme kan man se med bl.a. understelslemme. Ikke alle rorflader gør det, så tag et kig på referencebillederne først. ;)

Jens
« Senest Redigeret: Februar 20, 2016, 21:16:03 pm af Jens »
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk


Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Jens

  • Administrator
  • Bygger som en pro
  • *****
  • Indlæg: 5.011
    • amarc.dk
    • E-mail
Sv: Rorflader på fly
« Svar #1 Dato: Oktober 20, 2011, 13:39:10 pm »

Et eksempel fra den virkelige verden:





F-18 er ét af de fly, hvor krængror (ailerons) samtidig virker som flaps, og de kaldes derfor flaperons. Derfor hænger begge nedad på F-18 som vist på billedet.


Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk


Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Gotham

  • Gæst
Sv: Rorflader på fly
« Svar #2 Dato: Oktober 20, 2011, 14:43:38 pm »

Har du flere billeder af den F/A-18 JJ??

MVH

Zimmer
Logget

svend

  • DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Indlæg: 1.701
Sv: Rorflader på fly
« Svar #3 Dato: Oktober 20, 2011, 14:49:43 pm »

her er der en



[vedhæftning slettet af admin]
Logget
Et stille venligt ord kan forandre et menneske og dermed Verden, hård/smartsyg tale forandrer ingenting

Jens

  • Administrator
  • Bygger som en pro
  • *****
  • Indlæg: 5.011
    • amarc.dk
    • E-mail
Sv: Rorflader på fly
« Svar #4 Dato: Oktober 20, 2011, 15:06:00 pm »

Har du flere billeder af den F/A-18 JJ??

MVH

Zimmer

Ja da. ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk


Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kenneth

  • Nyt medlem
  • *
  • Indlæg: 22
Sv: Rorflader på fly
« Svar #5 Dato: Oktober 20, 2011, 20:19:18 pm »

Da det var mig som vist nok fik sat alt dette i gang, saa lige et par tilföjelser:

Tailerons: Bevägeligt haleplan separat fra vingerne, som med ens udslag fungerer som höjderor, kombineret med modsat udslag som krängeror (F-18, Tornado, saa vidt jeg ved, ved lav hastighed).

Elevons: Rorflader paa bagkanten af deltavinger, som fungerer som höjderor og krängeror.

Stabilator: Her drejer hele haleplanet om en tvärakse for at fungere som höjderor; betegnelsen kommer fra stabilizer (haleplan) og elevator (höjderor).

Flaperons finder man iövrigt saagar ogsaa paa de danske KZ-III og KZ-VII, som begge ogsaa har slots. En meget avanceret vingekonstruktion, naar man tänker paa, hvad der blev bygget i USA paa den tid!

Paa nogen fly kan flapsene drejes opad, over nulstillingen, saa profilet yder mindre modstand ved rejseflyvning. Findes f.eks. paa den tyske Flight Design CT LS (et nyere UL/LSA fly).

Paa mange fly indtager höjderorene altid en bestemt stilling naar flyet er parkeret, f.eks. p.g.a. höjderorets vägt.

Mit oprindelige bidrag i DM traaden var ikke ment som en kritik af haandvärket, organisationen/DM og/eller dommeren. Jeg synes bare, at det er synd, at en haandvärksmässig saa perfekt model bliver skämmet af saadan en bagatel (sammenligningen med forhjulene paa en bil var det jeg tänkte paa)......
Logget