Danske Modelbyggere Forum

• September 29, 2023, 15:06:27 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Dragon no 7370 Tiger I Initial Production, 1/72 scale  (Læst 2977 gange)

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
Dragon no 7370 Tiger I Initial Production, 1/72 scale
« Dato: Oktober 25, 2011, 09:14:36 am »

Dragon no 7370 Tiger I Initial Production, 1/72 scale

Jeg har på dette forum under emnet 'dagens indkøb' skrevet at jeg har fået Bo til at skaffe mig dette byggesæt via eBay.

Dragon praler med at de i deres nyeste 1/72 byggesæt 'squeeezes 1/35 detail into 1/72 scale'.
Jeg var derfor meget meget spændt da jeg hos Bo åbnede æsken.

Jeg har igennem mange år bygget panser fra 2. verdenskrig i 1/72 og har været vant til standarden fra ESCI som i en årrække have en fin serie.
Mange af disse udgives idag af Italeri. Senere er Revell og ikke mindst Dragon kommet til og har sat en ny standard for panser byggesæt i 1/72.

Selv om det er 1/72 går jeg meget op i detaljer. Ud over at samle modellen og bemale den, bruger jeg rigtig meget tid på følgende:

1) Modelfejl: Dele der ikke er korrekt gengivet, f.eks. forkert antal periskober på kuppel. Forkert drejede motorgitter. Ikke korrekt placering af værktøj for den pågældende version osv.   

2) (Bygge)sæt fejl: F.eks. mærker efter udstødning fra plastform og 'synkehuller'. Dårlig gengivelse af f.eks. hjul og kæder. Gabende samlinger osv.

3) Detaljer: f.eks. lave nye luger der er detaljeret indvendig, periskoper, diverse håndtag, kabler, kasser og benzindunke.

Dette sæt overgår alt hvad jeg endtil nu har set:
- Der er gitter til motordækket med som æsts.
- Alle luger kan monteres åben og er detaljeret indvendig.
- Alle dele er fint detaljeret og ingen mærker.
- Jeg har ikke observeret en eneste modelfejl i forhold til en tidlig produceret Tiger I.
- Jeg har endnu ikke samlet sættet, men det skulle undre mig om der er nogle alvorlige problemer med samlinger osv.

Hvis man er til panser i skala 1/72 er dette sæt bare rent GUF!
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Musashi  - Fujimi 1:700
 Me 109 G6 - Hasagawa 1:72
 Me 109 F4 - A-Z Models 1:72
 Ferdinand  - Dragon 1:72
 Tiger 1 - Zvezda 1:72

Staermose

• Gæst
Sv: Dragon no 7370 Tiger I Initial Production, 1/72 scale
« Svar #1 Dato: Oktober 25, 2011, 13:44:17 pm »

Du kunne vel ikke være så flink at vise nogle billeder også?
De siger tit meget mere end tekst alene.
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/