Danske Modelbyggere Forum

• Juni 02, 2023, 06:55:13 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: [SCRATCH] Byggedagbog: altidsulten  (Læst 7496 gange)

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
[SCRATCH] Byggedagbog: altidsulten
« Dato: December 31, 2011, 22:59:38 pm »

Dette er byggedagbogen for altidsulten. God fornøjelse!
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

altidsulten

• Nyt medlem
  • *
Sv: [SCRATCH] Byggedagbog: altidsulten
« Svar #1 Dato: Januar 02, 2012, 20:21:25 pm »

Ja, så må jeg jo hellere til at komme igang!
Diverse messingrør og 1 kg ler(!) er indkøbt til projekt Ellehammer model 1906.

Mvh
Thomas Pedersen

[vedhæftning slettet af admin]
Logget

altidsulten

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: Januar 04, 2012, 13:44:50 pm »

Så er jeg begyndt at lave skelettet. Jeg bruger 0.8mm messingrør og lodder det såvidt muligt sammen.
Tegningen er af Tage E. Larsen og er skaffet fra et gammelt nummer af Populær Mekanik ca '67-'68 og er skaleret ned fra 1/40 til 1/72. Det er et lille fly!

Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 04, 2012, 14:22:57 pm »

Imponerende at du vil lodde en så lille maskine sammen! Meget ambisiøst.
Jeg undrede mig dog over at din første lodning så skæv ud, men i flg. din tegning skal hjulene åbenbart være således.

Men jeg lagde også mærke til at der er et skred i din tegning. Måske på pga midten af bladet som din er kopieret fra?
Jeg tænker bare at jo mindre skala jo mere skal man være påpasselig med at ting har rykket sig. I den virkelige verden kan de jo nemt svare til mange cm.

Jeg har lavet denne illustration for nemmere at vise hvad jeg mener. De røde streger viser hvor jeg mener at tegningen skal være i fht den venstre side.

Jeg vil gerne hjælpe dig med at får rettet hele tegningen op hvis der skulle være andre steder med sådanne nogle skæve gab i mellem streger.

:)

Derudover, held og lykke med konkurrencen!
« Senest Redigeret: Januar 04, 2012, 14:49:03 pm af Staermose »
Logget

altidsulten

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: Januar 04, 2012, 14:48:32 pm »

Hej og tak for indputtet!
Det er dog ikke så galt som det ser ud til, da både voksdugen som papiret ligger på og tegningen er "krøllet", min hovedtegning er flad. Der ud over, så er billedet taget i en ca. 30 graders vinkel for at undgå genskær fra solen i messingen.
Mange gode undskyldninger, som jeg må prøve at bevise som byggeriet skrider frem ;)
Jeg har jo også 1kg ler jeg skal bruge :o
« Senest Redigeret: Januar 04, 2012, 14:51:07 pm af altidsulten »
Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #5 Dato: Januar 04, 2012, 14:52:31 pm »

Helt ok, ellers siger du bare til. Tilbuddet står stadig ved magt! :)
Logget

altidsulten

• Nyt medlem
  • *
« Svar #6 Dato: Januar 05, 2012, 10:24:11 am »

Jeg var syg igår og er det også idag, men derfor kan man jo godt sidde med et tæppe over sig og bøje messingrør :)
Indtil videre går det bare der ud af, men jeg ved der kommer "udfordringer" senere. Bl.a. hjulene, de eneste jeg kender der har sådan nogle er Brengun fra deres cykler, er der nogen der kender andre etchede 1/72 cykelhjul???

Jeg har et problem når jeg tager billeder, hvis jeg vil have dem skarpe og "lige på" så får jeg en træls kamera skygge indover og hvis jeg tilter kameraet så ser alting skævt ud, der bliver nok ikke meget bedre før jeg får skellettet primet, så det må i leve med! ;)

Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #7 Dato: Januar 05, 2012, 10:34:09 am »

Ind til nu er dine del forholdsvis flade. har du overvejet (hvis du da har mulighed for det) helt simpelt at scanne dem? Det er muligt at du kan få rimelige resultater ud af det. Det med skygger kan kræve et setup med flere lamper for at fjerne uønskede skygger tilstrækkeligt.
Logget

altidsulten

• Nyt medlem
  • *
« Svar #8 Dato: Januar 05, 2012, 13:03:54 pm »

Det har jeg desværre ikke, men jeg tror jeg vil prøve med ternet papir som underlag fremover.

Jeg kan forøvrigt fortælle at jeg benytter mig af en speciel loddemetode, som jeg selv har forfinet en hel del. Jeg kalder den for "Av for f.... det blev varmt og nu sprang den anden lodning op-metoden"
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #9 Dato: Januar 05, 2012, 13:45:27 pm »

Jeg kan forøvrigt fortælle at jeg benytter mig af en speciel loddemetode, som jeg selv har forfinet en hel del. Jeg kalder den for "Av for f.... det blev varmt og nu sprang den anden lodning op-metoden"

Er det ikke den måde man skal lodde på ;)

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

altidsulten

• Nyt medlem
  • *
« Svar #10 Dato: Januar 05, 2012, 14:48:54 pm »

Det er da ihvert fald sådan jeg gør! ;D

Med det tempo her ender det jo med at jeg bliver færdig inden weekenden :o
Som I kan se, så har jeg fundet hele min formue frem for at sætte den lidt i perspektiv (ikke formuen). Jeg er begyndt at file små (meget små, rørene er jo kun 0,8mm!) hak ind. Det forstærker lodningerne rigtigt meget og samtiddig giver det mig faktisk en chance for at dryfitte inden den endelige lodning.

Jeg fandt et stykke ternet papir til at vise delene på. Den horisontale ramme havde dog allerede fået et kronrøret til baggafflen lodet på, derfor ligger den ud over kanten på papiret. Tegningen siger at det bare er en cykelforgaffel der bliver brugt til halehjul, det skal jo nok udtales "Cikel" når man står i sin spaseredragt og 6-pence på Lindholm!

« Senest Redigeret: Januar 05, 2012, 14:50:48 pm af altidsulten »
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #11 Dato: Januar 05, 2012, 15:19:48 pm »

For at hjælpe på dit sprog, vil jeg foreslå at du bruger et par vatrondeller, der gøres våde, til at holde på materialet, når du lodder.
En våd/fugtig rundel om de færdige lodninger sikrer også at de ikke bliver for varme og springer op igen

M.v.h. Merete
Logget
M.v.h.
         Merete N-P / Den lille husbygger

altidsulten

• Nyt medlem
  • *
« Svar #12 Dato: Januar 05, 2012, 16:46:46 pm »

Super! Tak for det tip :)
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #13 Dato: Januar 12, 2012, 20:06:34 pm »

En våd/fugtig rundel om de færdige lodninger sikrer også at de ikke bliver for varme og springer op igen

hej Merete!

Det, du skriver, virker rigtig fint. Nu kan jeg virkelig få brug for min Märklin loddestation med digital temperaturstyring. Jeg har haft apparatet i nogen tid, men det har stort set stået ubrugt som følge af ovennævnte problemer. Tak for tippet.

Fit before glue
Ove
Logget

altidsulten

• Nyt medlem
  • *
« Svar #14 Dato: Januar 21, 2012, 16:52:04 pm »

Nu er brændvablerne ved at forsvinde, så der er sket lidt fremskridt igen! ;)

Jeg har leget lidt med noget overskuds-ler fra juledekorationerne. Planen er at sejlene skal vacuformes hen over en negativform.
Jeg har ikke prøvet at bruge ler før, og min største frygt er, at det skal revne når det tørrer. Jeg vil derfor stænke det lidt de næste 24 timer.

Jeg klippede en skabelon ud at formede en klat ler ud, så den er svagt buet. Derefter skar jeg formen ud så den er ca. 2mm større hele vejen rundt. Messingstellet blev trykket halvt ned i leren og der er lavet lidt buer omkring ribberne.
Når der er rigttigt tørt vil jeg gå det over med noget fint slibepapir.

Det er planen indtil videre, men den kan jo stadig nå at ændre sig. Projektet står og falder med om det her bliver tilfredsstillende.

Logget