Danske Modelbyggere Forum

• Juni 02, 2023, 06:53:35 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: [1] 2 3 ... 10

Forfatter Emne: [DIORAMA] Byggedagbog: Merete_NP  (Læst 38562 gange)

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
[DIORAMA] Byggedagbog: Merete_NP
« Dato: Januar 02, 2012, 13:22:46 pm »

Dette er byggedagbogen for Merete_NP. God fornøjelse!
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
Sv: [DIORAMA] Byggedagbog: Merete_NP
« Svar #1 Dato: Januar 02, 2012, 23:32:39 pm »

Presentation af dioramaet Lersøen i ca 1:45/48

Et nyligt fjernet sporskifte, set fra broen ved Bispebjerg station, inspirerede mig til at lave et diorama om området. Ikke en konkret situation, med stedet og livet i området, som det har set ud, som det så ud i går eller kunne se ud i morgen.

Lersøen er et nok ret ukendt område i København. Med dioramaet vil jeg gerne vise lidt om hvad det var og hvad det er ved at blive til.

Valget er faldet på Lersøen, fordi jeg er interesseret i jernbane og regner med at dioramaet på et senere tidspunkt skal indgå i et større modeljernbaneanlæg i 1:45. Dette medfører også at afgrænsnngen ikke er rektangulær. Underlaget skal passe ind mellem sporene, hvilket stiller krav til målene.

Inspiration og lidt historie om området.

- 1800 tallet - Lersøen var et sø og moseomrøde ved København. I mosens tætte sivbevoksning holdt er del sprittere og små kriminelle, de såkaldte ”lersøbisser” til. I den høje, tætte bevoksning boede de i små hytter og skure, godt gemt for politiet.
- Mosen groede til, og den åbne sø forsvandt
- 1900 tallet - Det flade område blev brugt til gods og rangerområde for DSB. Der lå mange spor, som blev brugt til de mange godsvogne, som DSB kørte gods, bl.a. fra Sverige, videre til det øvrige Europa.
Efterhånden overgik godstransporten til biler og sporene i Lersøen blev fjernet lidt af gangen.
- 2000 tallet - Tiden er gået og området har skiftet status, mere eller mindre oficielle ændringer er sket (sker stadig) og nye "beboerne" har tilpasset sig så godt de kunne.
Hjemløse har slået sig ned i en del af det forladte området, indrettet et huggeligt mødested og rejst deres telte. For at hjælpe disse mennesker blev en del af dem indlogeret i gamle udtjente togvogne (sovevogne?).

På billedet ses et udvalg af de materialer, jeg forventer at bruge. Det bør bemærkes, at det viste sporskifte ikke vil indgå i dioramaet, men er et vigtigt værktøj. Militærfirurene vil blive degraderet til hjemløse sivilister og naboens hæg forfremmet til buske m.m.

Materialer:

En del af materialerne ses på billede, men da jeg bygger scratch, vil der sikkert dukke andre ting op fra rodekassen.
Logget
M.v.h.
         Merete N-P / Den lille husbygger

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #2 Dato: Januar 07, 2012, 13:57:28 pm »

Som ved alt andet byggeri må jeg nok hellere begynde nedefra.

1) spor efter gammelt sporskifte. Sporet der førte til sporskiftet blev fjernet da man lagde nye spor til S-toget.
2) teltplads, beboelse for en/et par hjemløse
3) gamle spor, der er næsten tilgroede
4) opholdsområde for hjemløse

Teltpladsen vil blive skjult af buske og små træer, så villeteltet ikke ses fra banen.
På et senere tidspunkt kommer der nok en gammel vognkasse på/ved det ubrugte spor.

Lige nu begynder jeg at eksperimentere med jorden, der hvor sporskiftet lå.

P.s. Hvordan sætter man billeder direkte ind her?
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #3 Dato: Januar 11, 2012, 19:26:26 pm »

Jeg har besluttet at der skal være en rævegrav på mit diorama. I den forbindelse ledte jeg efter en ræv og fandt en håndfuld tinfigurer. De skal ikke med på det færdige diorama, men der kan da godt leges lidt med dem.

Sporskiftet Eller rettere resterne af sporskiftet er blevet brugt til at lave mærker i grus og ballast på dioramaet.

Der er skåret et ca ½ cm dybt område, som sporskiftet kan ligge i. Overkanten af svellerne er i samme højde som pladens overside. Området fores med plastfolie, så celotexen ikke trækker for meget vand, når der senere limes.

Sporskiftet lægges ned i fordybningen og der lægges fint akvariegrus som skærver. Derefter drysses fint tørret brolæggergrus over sporskiftet og omgivelserne.
Skærver og grus gøres fugtigt med lidt vand, så grusen hænger sammen.

Sporskiftet løftes forsigtigt op. Ved at holde i skinnestrengene kan det komme nogenlunde lodret op. Imedens bankes der forsigtigt på sporskiftet, så klumper af grus og skærver falder ned igen.

Når sporskiftet er helt fri af underlaget, sand og grus lægges det til side og kan nu afleveres i DMJK igen. Jeg skal ikke bruge det mere.
Tilbage i området hvor sporskiftet lå er der nu fugtigt grus, som ligger i klumper. Inden det tørre kommes der forsigtigt fortyndet hvid lim over grusen. Limen forsvinder ind i gruset og hvis man er forsigtig nok, holder grusen sin form.

Midt i gruset er der kommet en lille vandpyt på et sted, hvor gruset ikke blev limet fast og plasten i bunden er fri.

DSB-folkene er efter hjælp ved fjernelse af sporskiftet sendt hjem igen.

Nu skal der lægges spor, de er nemlig ikke blevet fjernet endnu.
« Senest Redigeret: Januar 23, 2012, 12:21:41 pm af Merete_NP »
Logget
M.v.h.

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #4 Dato: Januar 11, 2012, 19:50:56 pm »

Virkelig et spændende projekt, et stykke dansk socialrealisme i 3d. Glæder mig til at se mere.
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #5 Dato: Januar 12, 2012, 23:06:53 pm »

Rustne skinner på sorogat sveller (alt af trælister) er nu noget nemmere at lave end rigtige modeljernbaneskinner med fire søm i hver svelle.

Der skal mere grus til og så skal grasmasteren afprøves. Den skal nok have nye batterier først.

Er begyndt at samle småting sammen. Mest fra rodekassen. Savner pt en ræv, en ugle og nogle grøndlændere (måske kan et par japanere males om).
Logget
M.v.h.

Skurk1

• Gæst
« Svar #6 Dato: Januar 13, 2012, 00:37:19 am »

Det er et spændende projekt. Jeg har aldrig gjort det i jernbane før, hvor stor er din diorama base? - det er svært at dømme udfra billederne, hvordan dimensionerne er.

/Carsten
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #7 Dato: Januar 13, 2012, 00:59:30 am »

Da dioramaet senere skal passe ind på DMJKs anlæg, er det passet af efter det. Det skal formentlig også med en tur til Kolding, med toget, så det er kun ca 30 x 40 cm. Sporvidden er ca 32 mm, beregnet til skala 0 (1:45)
Logget
M.v.h.

Neckcheese

• Gæst
« Svar #8 Dato: Januar 13, 2012, 04:22:57 am »

hvad skal grønlænderne - drikke øl eller bygge igloer ??
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #9 Dato: Januar 16, 2012, 09:56:29 am »

Hvad grønlænderne skal lave? det finder vi vel ud af efterhånden. Jeg søger en eller flere fordi der er en del hjemløse grønlændere i København. De bør vel også med her.

Nu er der vist kommet grus nok på underlaget. Den ene halvdel er dækket af brulæggergrus, der er siet, så de største sten ikke kommer med. Små ubudne gæster undgås ved at skolde sandet inden brug.

På bakken skal der plantes buske og jorden under dem skal ligne skovbund. Den bliver lavet af tørrede teblade.

Så venter jeg igen på at limen skal tørre.
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #10 Dato: Januar 16, 2012, 12:37:45 pm »

I skovbunden skal der være noglemindre, grønne planter, bregner og linende.

Disse små planter er en del af en plastkrydderurt jeg fandt i rodekassen.

Her ses et stykke af krydderurten inden den bliver skåret i mindre stykker, der kan plantes i underskoven med en syl og lidt lim.
« Senest Redigeret: Januar 18, 2012, 11:10:43 am af Merete_NP »
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #11 Dato: Januar 17, 2012, 23:52:03 pm »

Det er ikke blevet til ret meget i dag, men lidt fimo og en stump kobbertråd blev der dog brugt.

Lidt rød maling og så lidt, meget lidt hvidt.... det bliver i morgen.

Der er vist for mange, men så kan nogle af dem jo havne i klubben (DMJK)
Logget
M.v.h.

metho31

• Modelbygger
  • Er det her man skal skrive noget klogt ????
« Svar #12 Dato: Januar 18, 2012, 08:07:39 am »

Hej, en god ide til nedfaldne blade og nåle i skov inden , er timian og oregano slet ikk så ringe , bare lige et lille tip .
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #13 Dato: Januar 19, 2012, 16:09:01 pm »

Tak for tippet metho31. Vi har vist tænkt i de samme baner, jeg har brugt tørrede teblade, der er blevet findelt, til skovbunden.

Nu er det nederste lag på dioramaet færdigt,

Men der er allerede gået svamp i det. Se selv!

Nu samler jeg småting til underskoven.

Mit barnebarn er helt sikker på at der er en der har glemt sin bamse mellem træerne. Jeg kan ikke finde den i rodekassen, så jeg må nok igang med at støbe en i tin. Godt jeg stadig har en form til det.

Næste punkt bliver en kombination af træer og telt. Der skal jo være plads til begge dele, Træerne, som er vildtvoksende birkestammer på et par meters højde, skal beskæres så de ikke vælter teltet.

Hvordan jeg laver træerne finder jeg nok ud af efterhånden. Øvelse gør mester siger man jo.
Logget
M.v.h.

Skurk1

• Gæst
« Svar #14 Dato: Januar 19, 2012, 16:21:43 pm »

Hej Merete,

Det ser rigtig godt ud - jeg kan godt lide din græs/skov bund - hvad har du brugt som græs?

/Carsten
Logget
Sider: [1] 2 3 ... 10