Presentation af dioramaet Lersøen i ca 1:45/48
Et nyligt fjernet sporskifte, set fra broen ved Bispebjerg station, inspirerede mig til at lave et diorama om området. Ikke en konkret situation, med stedet og livet i området, som det har set ud, som det så ud i går eller kunne se ud i morgen.
Lersøen er et nok ret ukendt område i København. Med dioramaet vil jeg gerne vise lidt om hvad det var og hvad det er ved at blive til.
Valget er faldet på Lersøen, fordi jeg er interesseret i jernbane og regner med at dioramaet på et senere tidspunkt skal indgå i et større modeljernbaneanlæg i 1:45. Dette medfører også at afgrænsnngen ikke er rektangulær. Underlaget skal passe ind mellem sporene, hvilket stiller krav til målene.
Inspiration og lidt historie om området.
- 1800 tallet - Lersøen var et sø og moseomrøde ved København. I mosens tætte sivbevoksning holdt er del sprittere og små kriminelle, de såkaldte ”lersøbisser” til. I den høje, tætte bevoksning boede de i små hytter og skure, godt gemt for politiet.
- Mosen groede til, og den åbne sø forsvandt
- 1900 tallet - Det flade område blev brugt til gods og rangerområde for DSB. Der lå mange spor, som blev brugt til de mange godsvogne, som DSB kørte gods, bl.a. fra Sverige, videre til det øvrige Europa.
Efterhånden overgik godstransporten til biler og sporene i Lersøen blev fjernet lidt af gangen.
- 2000 tallet - Tiden er gået og området har skiftet status, mere eller mindre oficielle ændringer er sket (sker stadig) og nye "beboerne" har tilpasset sig så godt de kunne.
Hjemløse har slået sig ned i en del af det forladte området, indrettet et huggeligt mødested og rejst deres telte. For at hjælpe disse mennesker blev en del af dem indlogeret i gamle udtjente togvogne (sovevogne?).
På billedet ses et udvalg af de materialer, jeg forventer at bruge. Det bør bemærkes, at det viste sporskifte ikke vil indgå i dioramaet, men er et vigtigt værktøj. Militærfirurene vil blive degraderet til hjemløse sivilister og naboens hæg forfremmet til buske m.m.
Materialer:

En del af materialerne ses på billede, men da jeg bygger scratch, vil der sikkert dukke andre ting op fra rodekassen.