Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 13:18:50 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10

Forfatter Emne: [DIORAMA] Byggedagbog: Merete_NP  (Læst 39062 gange)

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
Sv: [DIORAMA] Byggedagbog: Merete_NP
« Svar #15 Dato: Januar 19, 2012, 16:32:24 pm »

Enig med Skurk1. Ser rigtig godt ud.
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #16 Dato: Januar 19, 2012, 17:28:32 pm »

Stop! Stop!
Du må ikke spise den svamp!
 Så mange har jeg da heller ikke lavet.

Tak for de pæne ord.

Græsset er fra Noch. Ved hjælp af en "græsmaster" kan man få det til at stå op, når man limer det på underlaget.

http://www.noch.de/de/

Første udkast til teltet, Det er der kun for at vise, hvor meget plads, der er tilbage, når det endelige telt bliver rejst. Nu kan jeg bedre bedømme, hvor store træer jeg skal bruge.
Logget
M.v.h.
         Merete N-P / Den lille husbygger

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #17 Dato: Januar 22, 2012, 14:22:09 pm »

Nu skal der laves træer. Små viltvoksende birketræer, der kan dække teltet.

Træerne skal være dobbelt så høje som figuren, altså 8-10 cm. Det skal være slanke træer, så der skal bruges mange af dem, nok en snas stykker.

Jeg har hidtil ikke haft det store held med at lave træer, måske fordi træer til spor 0 (modelbane i 1:45) skal være temmelig store og man altid har forventet at få mange træer samtidig.

Her kommer en kort beskrivelse af mit forsøg som træmager. Så for vi se hvordan det går og om træerne bliver solide nok til at kunne holde nogle år.

Jeg har hentet grene fra nogle buske i nærheden. Det ser ud til at være den samme slaks busk Carsten har hentet grene fra, jeg ved heller ikke, hvad den hedder.

Øvrige materialer: Hvid maling, "Bamsevat" fra Penduro (bruges som fyld i tøjdyr), grøn spritbejdse, spraylim og grønt smulder (vælg den rigtige farve for birk).

Da træernes grene gerne må læne sig ind over teltet, så jeg har valgt sidegrene fra buskene. Hvis et træ skal være nogenlunde symmetrisk, skal man nok vælge topskud fra busken.

Grenene klippes i passende stykker. Dette skal gøres omhyggeligt, da træets endelige form er helt afhængig af grenenes udseende. Lad grene tørre.

Bamsevattet farves grønt med en rest bejdse, stoffarve kan også bruges.

Grenene males hvide.

Der trækkes en lille tot af bamsevattet. Denne limes på grenen (med hvid lim) ved yderenden af denne. Træk endnu en lille tot af  bamsevattet og limes på en af de andre grene. Disse totter ender som klaser af blade.
Fortsæt til der er vat på alle grenender. Lad limen tørre.

Spray lim på totterne af vat og drys derefter med grønt smulder. Smulderet må ikke blive for tæt, så ser det klodset ud. Skulle der komme for lidt på, kan man altid gentage processen.

Når limen er tør, kan træet plantes i et hul, der bores i underlaget. Læg evt. lidt løs jord omkring det nyplantede træ.

De første 3 træer. Jeg er ikke helt tilfreds. Mængden af vat og smulder skal man nok tilpasses ved at lave flere træer.
« Senest Redigeret: Januar 22, 2012, 21:10:19 pm af Merete_NP »
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #18 Dato: Januar 22, 2012, 22:24:54 pm »

Jeg har lavet et par træer til. Der er brugt lidt mindre stykker vat.

Jeg ved ikke rigtig, hvad der er bedst, de første træer eller disse to.

Og så har jeg stegt en ugle.

Der er af pink Fimo og blev varmebehandlet lidt for meget, så nu er den bare en brun klump. Godt den skal males, den har vist ikke skiftet form.

Logget
M.v.h.

Skurk1

• Gæst
« Svar #19 Dato: Januar 22, 2012, 22:42:41 pm »

Hej Merete,

Ja det ser ud til at vattet er lidt for synligt. Har du prøvet at klippe det til meget små totter? Og hvis du sprayer lim på inden du sætter vattet på, kan du nærmest trække det på så det sidder helt tæt? Ved ikke lige om det gav mening?

Sgu da dyreplageri, sådan at stege ugler... Det bliver sagt til de voksne :)

/Carsten
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #20 Dato: Januar 23, 2012, 16:45:49 pm »

Dette er vist foreløbig det bedste træ og det passer nogenlunde i højden, men det er ikke solidt nok. Hvis det kommer ned på modeljernbanen holder det ikke ret længe. Der bliver ikke altid passet lige godt på beplantningen dernede. Jeg kommer nok til at lave stammerne af metaltråd i stedet for naturgrene. Træet her kan blive et godt forbillede for de næste træer.
Skal lige have købt en rulle tråd.
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #21 Dato: Januar 24, 2012, 17:13:53 pm »

Nye træer.

7-8 stykker ståltråd vikles sammen for neden til stamme. EEN tråd skal gå et stykke underud og bøjes som en krog, som træerne kan hænge og tørre i. De øvrige tråde bøjes ud til siderne som grene.

Stammen gøres tyggere ved at den males med en blanding af fint sand og en rest maling.
Når træet har den rigtige form males stamme og grene hvide.

Jeg fortsætter, som ved de forrige træer, dog forsøger jeg at bruge endnu mindre stykker vat.

Træet sprayes med lim og der drysses grønt smulder over det.

Tja! Der er svært at se om træerne er blevet bedre. Jeg skal bruge en snes stykker, så jeg har lidt at øve mig på inden jeg er færdig.
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #22 Dato: Januar 25, 2012, 16:46:29 pm »

Den stegte ugle.

Uglen tabte sine horn under varmebehandlingen, så nu ser den lidt afpillet ud.

Den får nye horn af tynde papirstrimler

og lidt ny maling.

Nu mangler uglen bare et sted at bo. De små birketræer kan ikke bære en stor hornugle. Der skal vist et større træ til, gerne et hult træ. Det bliver vist den næste opgave.
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #23 Dato: Januar 27, 2012, 22:42:50 pm »

Græsset er af en tybe, der ofte bruges til modeljernbaner. Det er korte (her lyse) eller lange (her mørke) fibre, der drysses ned i et lag lim. Fibrene rejses om ved hjælp af et elektrisk felt tilsluttet den vøde lim med en ledning. Den anden pol bevæges hen over græsfibrene, der rejser sig op.
Nock laver en græsdispenser, der bruges til at rejse græsset og fibrene fås også derfra.

Man kan lave græsdispensoren selv, jeg har en vejledning, hvis du er interesseret.

/Merete
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #24 Dato: Januar 27, 2012, 22:45:08 pm »

Lidt indkøb, så jeg kan komme igang med figurerne på et senere tidspunkt.

Jeg laver stadig træer, men ikke af naturgrene.
Stamme og grene laves af blomstertråd. Denne tråd et tyk nok til krattets små træer og buske.

5-6 stykker tråd, heraf 2 lange, lægges ved siden af hinanden med toppen i nogenlunde samme højde. Den ene lange tråd snos om alle de øvrige tråde på det nederste stykke, stammen. Af den anden lange tråd laves en krog under træet. Grenene bøjes ud til siderne. 2 eller tre grene snos sammen til en tyggere gren, der deler sig i flere for oven. Grenene beskæres evt. med en bidetang.

Stammerne og noget af grenene dækkes med en blanding af sand og maling og træet hænges til tørre.

Her hænger en masse træer til tørre. De er på forskellige stadier. De mitterste, der lige er blevet malet første gang kan være ret svære at se. De nederste en næsten færdige.

Når stammerne er tørre males de hvide, evt med sorte tværstriber.

Derefter limes små stykker grønt vat på grenene og til sidst limes der grønt smulder (savsmuld? fra Haki) på vattotterne som blade.

Det ser ikke ud af meget i denne vinkel. De to første træer er blevet plantet og uglen har slået sig ned i det ene.
Der står en hjemløs og venter, men han kan ikke blive lukket ind af lågen, den er nemlig ikke  lavet endnu.

/Merete
Logget
M.v.h.

Skurk1

• Gæst
« Svar #25 Dato: Januar 27, 2012, 23:15:57 pm »

Hej Merete,

Det er et meget spændende projekt at følge. Og god historie... Jeg er specielt tosset med den stegte ugle, der nu har taget residens i et af træerne. Du har en anden tilgang til tingene end jeg har, og det gør det endnu federe... for læser man godt efter, så er der tricks at hente, som med den der græs-polariseringes-oprejser-tingest.

Jeg laver mit græs på en lidt anden måde, men jeg vil meget gerne se den der vejledning på en græsdispensor :)

/Carsten
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #26 Dato: Januar 28, 2012, 00:30:50 am »

Hej Carsten

Jeg har lagt mærke til, at I laver mange ting på en anden måde end vi modeljernbanefolk gør. Det er spændende og lærerigt at følge med I beskrivelserne her.

Det er vist den forkerte årstid for at lave en græsmaster, eller hvad den nu kaldes. En af de vigtigste dele er en pluesmækker, en af den der giver stød. Den er nok ikke så nem at få fat på lige for tiden.

Du kan se vejledningen her:

http://modelbane-piger.dk/husbyggeren//CDrom/graesmaster/graes01.html

Kan du give mig adresser til nogle hjemmesider om plastbygning? Det er et område jeg har holdt mig fra, men gerne vil vide ligt mere om. Især støbning i plast er interessant som et alternativ til tinstøbningen.

/ Merete

Logget
M.v.h.

Skurk1

• Gæst
« Svar #27 Dato: Januar 28, 2012, 11:27:56 am »

Hej Merete,

Tak for vejledningen! Det skal jeg se nærmere på.

Jeg er ikke den rigtige at spørge om støbning i plast. Jeg har det endnu til gode, at lave forsøg i den retning. Jeg tror du skal se hos dem der laver scratch. Jeg så at SEK, skal til at støbe noget. Jeg har kun været i denne hobby i godt 6 måneder, så der er grænser for hvad jeg har kunne nå.

/Carsten
Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #28 Dato: Januar 28, 2012, 20:16:35 pm »

Jeg roder en del med resin og støbning af smådele - så slyd løs hvis i har spørgsmål

mvh  Niels Elmholt
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #29 Dato: Januar 28, 2012, 23:38:05 pm »

Hej Niels

Tak for tilbuddet.

Jeg har nogle gummiforme til fortov og brolægning i 1:45. Hidtil har jeg brugt latex til støbning, men det er slemt til at blive ved med at klistre. Derfor har jeg overvejet at støbe i resin, men ved intet om det.

Hvordan er det at arbejde med i en åben form på 12 x 15 cm?
Hvor fås det  (er københavner) og hvad koster det ca.

Der er sikkert mange fler spørgsmål, som dukker op efterhånden.

M.v.h. Merete
Logget
M.v.h.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 10