Danske Modelbyggere Forum

• Juni 02, 2023, 06:46:01 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10

Forfatter Emne: [DIORAMA] Byggedagbog: Merete_NP  (Læst 38561 gange)

Neckcheese

• Gæst
Sv: [DIORAMA] Byggedagbog: Merete_NP
« Svar #30 Dato: Januar 29, 2012, 01:41:15 am »

de har både silikone til forme og resin hos Model og Hobby i Kbh.

Jeg køber normalt over e-bay i Tyskland, men portoen er lidt høj, så man skal normalt bestille en del for at det kan betale sig. Men der er er større udvalg :-)

men ellers send en mail hvis du har specifikke spørgsmål   (n.elmholt@gmail.com)

mvh

Niels
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #31 Dato: Januar 29, 2012, 23:18:42 pm »

En lille rød/pink ræv og en alt for stor hund.
Ligesom uglen er ræven af Fimoler. Jeg håber den klarer varmebehandlingen lidt bedre end uglen.
Hunden har jeg lovet væk til en 1:32 -er. Hos ham passer den vist i størrelsen.
Ræven mangler bagben og hale. Den skal være delvis skjult i en rævegrav, så der er ingen der kan se det og den kommer til at sidde bedre fast i graven.

En røv er ræverød, men hvordan ser det egentlig ud. Har måttet på nettet for at se på ræve og har nu efter bedste evne malet det pink lille dyr i andre farver.

En fornuftig og forsigtig ræv sørger for at skjule sin indgang, så der skal sættes buske omkring rævegraven.
Logget
M.v.h.
         Merete N-P / Den lille husbygger

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #32 Dato: Februar 01, 2012, 00:03:21 am »

Så gik januar.

Byggedagbogen er låst indtil d. 4. februar 2012
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #33 Dato: Februar 04, 2012, 10:27:03 am »

Jeg skal igang med villateltet, som skal stå på bakken. Den nemme løsning er at lave det i pap, men jeg tror ikke det vil give et tilfredsstillende resultat.

Jeg havde regnet med at styroporteltet var for lille, men da jeg havde lavet et lidt større telt i pap. og sammenlignet nogle foto af dioramaet med de to telte, konstaterede jeg at det nye telt var for stort. Derfor laver jeg teltet i samme størrelse som styroporteltet.

Teltet kommer nok til at kræve nogle forsøg først.
Jeg vil gerne have at teltdøren kan stø på klem og at man kan kigge ind i teltet. Der er vinduer i det telt der er forbilledet for styroporteltet.

Første forsøg blev lavet med tyndt lagenlærred. Det viste sig at være alt for kraftigt til at jeg fik foller de steder, hvor jeg ønskede dem.
Ved næste forsøg brugte jeg tyndt foerstof. Det var sværere at få til at sidde fast, men resultatet blev meget bedre.

Første forsøg kommer til at gå ud over det blå styroportelt.

Der smøres et tyndt lag modelervoks på en af styroporklodsens sider. Med små ruller modelervoks laves folder i hjørnerne på teltet, der hvod pløkken trækker stoffet med mod jorden.

Oven på lægges et stykke bomuldsstof, der klippes i hjørnerne, så det kan foldes ned over siderne på klodsen.
Stoffet holdes på plads med tape hele vejen rundt om klodsens sider.

Stoffet gennemvædes med sprylak og trykkes ind til modelervoksen. Teltduens folder ses i de nederste hjørner.

Lakken er tør og stoffet taget af klodsen. Kanterne er klippet af og modelervoksen skrabet af stoffets bagside med en kniv. Folderne i teltduen ses tydeligt i nederste højre hjørne.

Bagsiden af stoffet får en ekstra gang lak.
Nu skal lakken have lov til at tørre helt igennem medens jeg laver endnu 2 sider.
I den 4. side skal der være en åven dør. Tæltduen skal ikke lakkeres der hvor døren skal være, så den bliver dækket af med tape, medens resten sprayes.

Taget og udhænget skal tilføjes på styroporteltet før jeg kan lave den sidste del til teltet.
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #34 Dato: Februar 05, 2012, 17:36:34 pm »

De 4 sider til teltet set indefra. Nederst til højre ses feltet, hvor døren skal kunne åbnes, som en lidt mørkere plet.

De 4 sider set udefra. Jeg startede med at male en af siderne blå, men fandt så ud af at ville komme til at virke for mørkt.

Derfor blev siderne malet lysegule. Yderst til højre ses begyndelsen til teltstængerne, et par bøjede messindtråde.

Så skal der loddes. Stumperne af blå styropor er praktiske til mange ting, her holdes trådene på plads, når der skal loddes. Blå styropor er en tættere vare end den hvide styropor. Den er meget solid og bruges bl.a. til afstivning i udgravninger.

Døren er klippet op, for- og bagside til teltet er limet på stængerne og ligger til tørre.
Nu skal taget og udhænget laves og derefter skal teltet færdigmales.
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #35 Dato: Februar 06, 2012, 22:04:55 pm »

Det går da fremad. Teltvæggene er samlet
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #36 Dato: Februar 08, 2012, 15:21:56 pm »

"Hunden er min bedste ven!"
Vi har vist alle hørt det mange gange. Også blandt de hjemløse, er der en del hundeejere. Hunden giver ikke blot venskab og trykhed, men efter hvad jeg har hørt også et par kroner ekstra i lommen. Hvordan kan man ellers forsørge sin bedste ven.

Blandt tinfigurerne i rodekassen var nogle hunde. Nu er den første taget til nåde. Den er blevet ven med beboren i teltet. Meget af dagen døser den lille terrieblanding i teltdøren. På "fars" liggeunderlag selvfølgelig.

Den råstøbte tinhund er blevet slebet og malet. Teltdøren en åbnet, så hunden kan ligge og kigge ud. Den rører aldrig grillen mere, passer bare på den. Som lille brændte den snuden fordi den ikke kunne holde sig fra det lækre kød, det har den aldrig glemt. Fars mad i kassen rører den heller aldrig, den får jo sin del, når de spiser sammen.

Og så var det at jeg lige kom til at tænke på, at der nok skulle en pæn kandt rundt om hele dioramaet. Det kom der så, men jordkanten skal lige gås efter med lidt ekstra grus og græs.
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #37 Dato: Februar 10, 2012, 17:55:35 pm »

I stedet for de 2 teltstænger, der holder forteltet, er der anbragt en tyk lige gren. Den ene bardun er, grundet manget på pløgge, bundet fast til det nærliggende træ. Forsejlets anden side hænger og flagrer lidt tilfældigt.

Det har væres svært at bøje telttaget i de rigtige folder efter lakken var tør. Jeg har måttet være lidt grov ved det. Bardunen skal nok bruges til at holde det rigtigt medens lim og lak tørrer.

Os har jeg købt lidt ind igen. 8 lister som lige nu ligger foran teltet.
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #38 Dato: Februar 12, 2012, 17:02:52 pm »

De 8 lister er skåret (klippet med en bidetang) i stykker. Her ligger brædderne

Som er blevet samlet til

og

Nu er der kun knap 3 lister tilbage. Herunder ses hvad de andre 5 lister blev til.
Jeg skal ikke bruge det hele på dioramaet, men det er hurtigere at lave nogle stykker af gangen, så kan de altid bruges på modeljernbanen på et eller andet tidspunkt.

Logget
M.v.h.

Skurk1

• Gæst
« Svar #39 Dato: Februar 13, 2012, 01:04:53 am »

Godt lavet! Det ligner "the real deal"

/Carsten
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #40 Dato: Februar 13, 2012, 18:26:36 pm »

Tak Carsten.

Det var nu ikke så svært. Man tager en tegning og deler alle mål med 45. Så kan den laves efter vejledningen fra byggefirmaet.

Merete
Logget
M.v.h.

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #41 Dato: Februar 16, 2012, 00:00:37 am »

Jeg fortsætter med at lave små ting til dioramaet. Det tager tid, men man lægger mærke til det, når det er færdigt.

Hunden skal have en skål til vand. Den bliver laver af emballage til piller.

Når den runde del af plasten er skåret fri, limes en skillevæg i skålen.
Efter tørring er skålen klar til malign.

En gryde til at bruge på bålet kan laves på samme måde, her fra nogle lidt større piller.
Så støder jeg igen ind i overvejelser om farver.

Bunter af aviser/reklamer smidt af avisbuder laves af en smald strimmel papir (ca 9 mm), der foldes 1 gang på den lange led og foldes i zig-zag som en stabel aviser. Holdes sammen med et par klemmer medens bundtet bindes på bedde ledder med sytråd. Når 5 -10 bunter ligger samlet ser det ud af noget.

Merete
Logget
M.v.h.

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #42 Dato: Februar 16, 2012, 16:29:41 pm »

Du har virkelig tænkt på det hele, spændende projekt.
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #43 Dato: Februar 17, 2012, 17:31:34 pm »

Beboeren i teltet har fået folkeregisteradresse på stedet. Det var nemlig ikke muligt for kommunen at skaffe ham en anden bolig.

Det effektive danske postvæsen forlangte derefter at han skulle have en postkasse, der opfyldte de almengyldige mål.

Nu har han fået en postkasse og har har sandelig også fået post. Konvoluten, der ligger i græsser kunne tyde på et officielt brev. Mon det er fra boliganvisningen...

Logget
M.v.h.

Håkan Ekberg

• Modelbygger
« Svar #44 Dato: Februar 18, 2012, 12:07:57 pm »

Fint diorama du gör Merete! Mycket småsaker du har pysslat ihop!

Håkan
Logget
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10