Jeg skal igang med villateltet, som skal stå på bakken. Den nemme løsning er at lave det i pap, men jeg tror ikke det vil give et tilfredsstillende resultat.
Jeg havde regnet med at styroporteltet var for lille, men da jeg havde lavet et lidt større telt i pap. og sammenlignet nogle foto af dioramaet med de to telte, konstaterede jeg at det nye telt var for stort. Derfor laver jeg teltet i samme størrelse som styroporteltet.
Teltet kommer nok til at kræve nogle forsøg først.
Jeg vil gerne have at teltdøren kan stø på klem og at man kan kigge ind i teltet. Der er vinduer i det telt der er forbilledet for styroporteltet.
Første forsøg blev lavet med tyndt lagenlærred. Det viste sig at være alt for kraftigt til at jeg fik foller de steder, hvor jeg ønskede dem.
Ved næste forsøg brugte jeg tyndt foerstof. Det var sværere at få til at sidde fast, men resultatet blev meget bedre.

Første forsøg kommer til at gå ud over det blå styroportelt.

Der smøres et tyndt lag modelervoks på en af styroporklodsens sider. Med små ruller modelervoks laves folder i hjørnerne på teltet, der hvod pløkken trækker stoffet med mod jorden.

Oven på lægges et stykke bomuldsstof, der klippes i hjørnerne, så det kan foldes ned over siderne på klodsen.
Stoffet holdes på plads med tape hele vejen rundt om klodsens sider.

Stoffet gennemvædes med sprylak og trykkes ind til modelervoksen. Teltduens folder ses i de nederste hjørner.

Lakken er tør og stoffet taget af klodsen. Kanterne er klippet af og modelervoksen skrabet af stoffets bagside med en kniv. Folderne i teltduen ses tydeligt i nederste højre hjørne.

Bagsiden af stoffet får en ekstra gang lak.
Nu skal lakken have lov til at tørre helt igennem medens jeg laver endnu 2 sider.
I den 4. side skal der være en åven dør. Tæltduen skal ikke lakkeres der hvor døren skal være, så den bliver dækket af med tape, medens resten sprayes.
Taget og udhænget skal tilføjes på styroporteltet før jeg kan lave den sidste del til teltet.