Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2023, 02:48:15 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Photo Etched Parts  (Læst 10062 gange)

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Photo Etched Parts
« Dato: Januar 07, 2012, 14:48:31 pm »

Hej igen allesammen.

Efter at have holdt en lille pause med modelbygningen, er lysten til at bygge nu vendt tilbage igen. Som nogen måske husker, ligger jeg og roder med Airfix's MiG-15, 1:72 for at træne tekniker.

Når jeg nu ser på jeres modeller med alle disse her fantaske flotte cockpits og øvrige lækre detaljer, støder jeg ofte på begrebet: Photo Etched Parts og de pifter jo unægteligt modellerne noget op, for så vidt angår detaljer.

Nu har jeg været inde på Eduards hjemmeside og konstatere, at de laver et par af disse ark til netop Airfix's MiG-15, 1:72 og jeg kunne derfor godt tænke mig at prøve noget af dette på denne lille model. (Som jeg jo kender så godt)

Imidlertid har jeg ikke begreb skabt om, hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har tænk mig at købe tre ark hjem fra Eduard (Jeg har jo så mange MiG-ere liggende) og så begynde der.

Men hvordan gør man? Skal de limes på lige som de øvrige dele eller skal man bruge speciel lim eller anden metode til at fastgøre dem med.

Hvad med tilpasning og maling af delene o.s.v?

I det hele taget: Hvordan gør I andre det?

Mvh Kim

Ps.: Hvem mere foruden Eduard fremstiller Photo Etched Parts?
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Staermose

• Gæst
Sv: Photo Etched Parts
« Svar #1 Dato: Januar 07, 2012, 15:07:49 pm »

Hey Kim, velkommen tilbage. Godt at se at vi ikke har skræmt dig helt væk... endnu ;)

Jeg har fundet et par guides på nettet til dig der glimrende forklarer det trin for trin. Meget af det de skriver er naturligvis overlappende. Men tag hvad du kan bruge fra disse artikler, så håber jeg at Photo Etch/Foto Æts er et lidt mindre mysterie for dig.

Den ene guide fandt jeg hos Scale Model Guide, den anden hos Hawkeyes Squawkbox.
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Januar 07, 2012, 15:08:56 pm »

Velkommen tilbage til hobbyen og forummet, Kim. :)

Der er mange producenter af fotoætsede dele, bl.a. Airwaves, Aber og Flightpath. Eduard er dog nok den største på det marked.

Arket eller rammen med delene på lægges bedst på et hårdt underlag (f.eks. en glasplade), inden man skærer delene ud. Den lille grat kan derefter fjernes forsigtigt med en fil. Man bruger typisk sekundlim til at lime metaldelene på med, men jeg har også læst mig til, at klar lak med fordel kan anvendes på bl.a. canopy og andre klare dele. Instrumentpaneler i fotoæts er ofte lavet med en "sandwich-metode", hvor der bagest er en hvid baggrund, derefter klar film med instrumenterne trykt på og til sidst  - tættest på piloten - et stykke fotoæts med huller til instrumenterne. I sådanne tilfælde giver det mest mening at male fotoætsdelene, inden man laver sin lille instrumentsandwich. :)

Den største ulemper ved fotoæts er, at det er 2-dimensionelt, og mange ting har derfor måske ikke den rigtige tykkelse. Til gengæld kan man bare lave nogle ting med fotoæts, som er svære eller umulige at lave på andre måder.

Prøv det af - det er slet ikke så farligt. :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #3 Dato: Januar 08, 2012, 16:27:15 pm »

Hej Jakob og Jens.

Tak for gode råd og 2 gode links. Nu må jeg ud og købe ind.

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #4 Dato: Januar 08, 2012, 17:20:37 pm »

Hej Kim,

Jeg vil næsten anbefale dig at kigge forbi www.florymodels.co.uk. Her kan du for £2.99 pr. måned få lov til at følge hans modelmæssige udskejelser på nærmeste hold i HD video. Det kan måske give dig lidt inspiration til modelbygning og teknikker i al almindelighed, idet du følger ham i hvert enkelt trin i processen samt får indsigt i de teknikker, han bruger.  
Du kan også begynde med at se nogle af de gratis videoer, der er på siden. Og ja, manden taler meget.
Det er blot en tanke.

MVH

Bjarne
« Senest Redigeret: Januar 08, 2012, 18:52:43 pm af Bjarne »
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #5 Dato: Januar 10, 2012, 00:53:20 am »

Hej Bjarne.

Først: Tak for dit indlæg her.
Dernæst: Hold da helt kaje! Det site er jo den rene guldgrube for os mindre erfarne. Og så for skaldede kr. 300.- om året. (32 £)

Tusind tak. Den kommer jeg til at bruge meget. Også selv om manden snakker lidt.

Hvem ved? Måske er der alligevel en chance for, at jeg en skønne dag kan blive lige så "skrap" til det her som I andre herinde.  :D :D

Mvh Kim
Logget