Danske Modelbyggere Forum

• Maj 26, 2022, 14:08:25 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Første forsøg med at lave et træ af kobbertråd  (Læst 2010 gange)

Neckcheese

• Gæst
Første forsøg med at lave et træ af kobbertråd
« Dato: April 08, 2012, 21:05:08 pm »

Jeg har tidligere lavet træer til diorama etc ved hjælp af kviste, ståluld og tørrede krydderurter, og skal bruge nogle store grene mm til et kommende diorama, så jeg fik lyst til at prøve at lave et træ af kobbertråd for at se om det var en måde at lave grenene på.

Så jeg fandt et stykke almindeligt 220v 2-leder kabel og strippede isoleringen af. Stykkerne blev derefter klippet af i stykker på ca 20cm. Det er for kort til et almindeligt træ i 1:35, men godt nok til det første forsøg.

Jeg snoede det nederste stykke sammen til en stamme og viklede lidt malertape omkring stammen for at have noet at holde ved - derefter lavede jeg de større grene og sluttede af med finere grene og sluttede med 1-2 cm stumper.

Grene fik flere gange hvid lim og  jeg sluttede af med at lime gremstumper på det nederste stykke af stammen for at få en naturlig overgang til kjorden og samtidig en rigtig struktur. Til sidste fik hele stammen + de større grene et lag flydende spartel for at lukke revner og større ujævnheder.

På billedet har kronen + grenene fået en gang brun og grøn maling og den nederste del har fået en gang spartelmasse for at skjule samlingerne mellem de pålimede grenstumper.

Polyestervat til dynejakker mm som er trukket fra hinanden og sprøjtemalet grønt.

Små stykker af det grønne vat placeres i totter på grenene og det hele få et lag klar spraylak + drysses med malede, tørrede krydderurter. Denne proces gentages intil resultatet er tilfredsstillende. Til sidst forsegles det hele ved at give et par lag spraylak igen.

På billedet har hele kronen fået et lag støvet grøn spraymaling og stammen både brun og støvet khaki efterfulgt at et wash af Devlan mud.

Klumperne med foden af stammen er magneter, der holder træet fast på træpladen, hvor der er monteret et par tilsvarende magneter.

Så er træet faktisk klar til udplantning :-)
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
Sv: Første forsøg med at lave et træ af kobbertråd
« Svar #1 Dato: April 08, 2012, 21:52:35 pm »

Hej

Det ser godt ud måske man også kan bruge dem til efterår/vinter trærer hvor der ikke er blade på

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

kristensen

• Gæst
« Svar #2 Dato: April 08, 2012, 22:49:37 pm »

Det ser skisme godt ud, noget bedre end mit første forsøg ;D Jeg brugte for kraftig tråd i forhold til træets størrelse, måske man skulle gøre et nyt forsøg m. 220 v. kabel
Logget

Spike E

• Garvet modelbygger
« Svar #3 Dato: April 08, 2012, 23:32:12 pm »

Godt gjort!
Lidt af en skam at træets fineste gren er usynlige til sidste - er de overhoved nødvendigt, så? Ellers kan de ses, bare ikke i din billed?
Spike.
Logget
Quocunque jeceris stabit.

Neckcheese

• Gæst
« Svar #4 Dato: April 09, 2012, 00:15:36 am »

Hvis man bruger lidt tid på de yderste grene/kviste kan man sagtens lave et træ i efterår/vinter udgave.

Man ser ikke ret meget til de fine gren/kviste når træet er færdig, men de er med til at lave formen, så de bør ikke undlades.

Det er bare almindelig forlængerledning, jeg har brugt.

Jeg har tørret noget java-mos fra akvariet - det ser også lovende ud som løv til træer og buske

mvh  Niels
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: April 09, 2012, 09:38:55 am »

java-mos ?

Billeder tak ;)

Jesper
Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #6 Dato: April 09, 2012, 13:17:13 pm »

java-mos:

Det hed det i hvert fald i mine yngre dage - jeg ved ikke om man kalder det boget andet i dag ??

Men man bruger det bl.a. i yngleakvarier for at yngelen kan gemme sig for de altid sultne forældre.

mvh  Niels Elmholt
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: April 09, 2012, 14:46:35 pm »

Tak for det
Må prøve at skaffe det selv måske man kan bruge det til noget andet på sine dio

Jesper
Logget

metho31

• Modelbygger
  • Er det her man skal skrive noget klogt ????
« Svar #8 Dato: April 09, 2012, 14:59:40 pm »

super flot, javamos kan stadig fåes i de fleste akvarieforretninger. ;)
Logget