Raceblind??Joo, jeg har da flere modeller af samme flytype...
REALLY!??!? YOU?!

...jeg var bare ikke klar over, at man også praktiserede det inden for sci-fi. 
Raceblindhed er det fænomen vi alle sikkert kender. Når vi fx har svært ved at adskille hvilket land præcist en asiat kommer fra. Det kunne også være en afrikaner eller sydamerikaner. Det er for mig selv typisk de egne af verden, med mindre jeg tager mig meget sammen, hvor filk ligner hinanden så meget at de kan være svære at skelne fra hinanden.
Dette er blot et eksempel, ikke en opfordring til at diskutere folks forskelle.
Det er lidt det samme giver sig udtryk i Jens' kommentar til
mit indlæg i
Dagens Indkøb tråden.
Jeg kunne nemt selv have skrevet noget ligende til et køb af fly, tanks, biler eller en aller anden modelgenre som jeg ikke normalt beskæftiger mig med. I det store hele er WWII fly grønne, moderne fly grå, tanks uanset alder har larvebælter og er også grønne men biler derimod har mange farver men drukner i krom og kommer derved også til at se ens ud hen over hele linien.
Nu ved jeg jo udemærket godt at det ikke hænger helt således sammen i virkeligheden, men kommer jeg forbi en udstilling men en "uinteressant" genre så ser de for mig i store træk ud på den måde.
Jeg er sikker på at Sci-Fi for de uinteressede ligner noget alá
"Det er enten en robot eller en raket".Så jeg fortår udemærket Jens' kommentar, vi står bare ved hvert vor hegn, og kigger på det de andre leger med. Og heldigvis har både Jens og jeg fundet lågen i hegnet, og kigger på det der er fælles ved vore grå flyvere og robotter.
Men for at vende tilbage til det Jens ikke var klar over. Det med at der inden for Sci-Fi også kan være varianter af samme model. Lidt på samme måde som fx en F-16s block nr.
Som jeg det er det i store træk noget der kan deles ind i Amerika og Japan. Der er en masse andre lande der laver massere af Sci-Fi, og massere af undtagelser til dette, men jeg skulle også gerne være færdig med at skrive i løbet af i aften.
I Amerika findes det med flere varianter af samme type ikke i så høj grad, med mindre det stammer fra en meget udbredt franchise. I
Star Wars findes der flere typer
TIE-fightere, og I
Star Trek flere typer
USS Enterprise.
I Japan er de derimod glade for at lave tonsvis af varianter over samme type, nogle af de mest populære må vist være
Gundam fra
serien af samme navn. Eller
VF-1S Valkyrie fra serien
Macross (eller som den måske er bedre kendt som på disse breddegrader Robotech.
Men nu gik spørgsmålet mere specifikt på en model fra min egen favorit
Maschinen Krieger, og her er der meget af designfilosofien der låner fra design af materiel fra WWII. Og derfor er der mange af modellerne hertil der findes i
mange forskellige typer/konfigurationer. Ligesom man bl.a. så det under førnævnte krig.
Håber det hjalp lidt, ellers er du Jens, og alle jer andre for den sags skyld velkomne til at spørge.