Danske Modelbyggere Forum

• Juni 06, 2023, 01:35:29 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Flere modeller af samme type?  (Læst 3256 gange)

Staermose

• Gæst
Flere modeller af samme type?
« Dato: Januar 24, 2012, 22:06:04 pm »

Raceblind??
Citat fra: Jens
Joo, jeg har da flere modeller af samme flytype...
REALLY!??!? YOU?!
;):D

Citat fra: Jens
...jeg var bare ikke klar over, at man også praktiserede det inden for sci-fi. :P
Raceblindhed er det fænomen vi alle sikkert kender. Når vi fx har svært ved at adskille hvilket land præcist en asiat kommer fra. Det kunne også være en afrikaner eller sydamerikaner. Det er for mig selv typisk de egne af verden, med mindre jeg tager mig meget sammen, hvor filk ligner hinanden så meget at de kan være svære at skelne fra hinanden.
Dette er blot et eksempel, ikke en opfordring til at diskutere folks forskelle.

Det er lidt det samme giver sig udtryk i Jens' kommentar til mit indlæg i Dagens Indkøb tråden.
Jeg kunne nemt selv have skrevet noget ligende til et køb af fly, tanks, biler eller en aller anden modelgenre som jeg ikke normalt beskæftiger mig med. I det store hele er WWII fly grønne, moderne fly grå, tanks uanset alder har larvebælter og er også grønne men biler derimod har mange farver men drukner i krom og kommer derved også til at se ens ud hen over hele linien.
Nu ved jeg jo udemærket godt at det ikke hænger helt således sammen i virkeligheden, men kommer jeg forbi en udstilling men en "uinteressant" genre så ser de for mig i store træk ud på den måde.
Jeg er sikker på at Sci-Fi for de uinteressede ligner noget alá "Det er enten en robot eller en raket".

Så jeg fortår udemærket Jens' kommentar, vi står bare ved hvert vor hegn, og kigger på det de andre leger med. Og heldigvis har både Jens og jeg fundet lågen i hegnet, og kigger på det der er fælles ved vore grå flyvere og robotter.

Men for at vende tilbage til det Jens ikke var klar over. Det med at der inden for Sci-Fi også kan være varianter af samme model. Lidt på samme måde som fx en F-16s block nr.
Som jeg det er det i store træk noget der kan deles ind i Amerika og Japan. Der er en masse andre lande der laver massere af Sci-Fi, og massere af undtagelser til dette, men jeg skulle også gerne være færdig med at skrive i løbet af i aften.

I Amerika findes det med flere varianter af samme type ikke i så høj grad, med mindre det stammer fra en meget udbredt franchise. I Star Wars findes der flere typer TIE-fightere, og I Star Trek flere typer USS Enterprise.

I Japan er de derimod glade for at lave tonsvis af varianter over samme type, nogle af de mest populære må vist være Gundam fra serien af samme navn. Eller VF-1S Valkyrie fra serien Macross (eller som den måske er bedre kendt som på disse breddegrader Robotech.

Men nu gik spørgsmålet mere specifikt på en model fra min egen favorit Maschinen Krieger, og her er der meget af designfilosofien der låner fra design af materiel fra WWII. Og derfor er der mange af modellerne hertil der findes i mange forskellige typer/konfigurationer. Ligesom man bl.a. så det under førnævnte krig.

Håber det hjalp lidt, ellers er du Jens, og alle jer andre for den sags skyld velkomne til at spørge. :)
Logget

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
Sv: Flere modeller af samme type?
« Svar #1 Dato: Januar 25, 2012, 13:14:00 pm »

Det gælder jo nok for alle os modelbyggere at vi har vores foretrukne genre. For mit eget vedkommen er det WWII specielt kampvogne men også skibe og fly.
Jeg ville aldrig drømme om at begynde at bygge Sci-Fi eller for den sags skyld moderne jagerfly.

Det betyder dog ikke at jeg som modelbygger betragter dem som uinteressante og kan sagtens glæde mig over en særlig vellykket bemaling og patinering på f.eks. en robot som en anden modelbygger har lavet. Jeg synes da også, at jeg nogenlunde er i stand til se forskel på forskellige ’robotter og raketter’  :) ved udstillinger selv om jeg ikke er ekspert. 

Ud fra et modelbyggersynspunkt er der jo mange lighedstræk mellem en model af robot og et fly fra WWII…  er modelbyggeren sluppet godt fra samling og bemaling, ser patineringen rigtig og naturlig ud osv. Kort sagt er det en god model.

Jeg opfatter Jens’ oprindelige kommentar som en lidt drillende spøg. Jeg tvivler på at den skal tages som et udtryk for at specielt Sci-Fi skulle være uinteressant sammenlignet med alle de andre modelbygger genre….. men det må Jens vist heller selv kommentere på  ;) 

/ Søren
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Musashi  - Fujimi 1:700
 Me 109 G6 - Hasagawa 1:72
 Me 109 F4 - A-Z Models 1:72
 Ferdinand  - Dragon 1:72
 Tiger 1 - Zvezda 1:72

Staermose

• Gæst
« Svar #2 Dato: Januar 25, 2012, 13:28:11 pm »

Søren jeg tror du har misforstået mit indlæg en smule, eller også har jeg ikke været tydelig nok. Det handler ikke i særligt høj grad om at udvælge de flotte eksemplarer fra "de andre" genrer. Men når man ser på en genre som man ikke selv normalt er deltagende i som helhed, så er det at det hele drukner i et ensartet udtryk.

Jeg bruger også selv tid på at finde de flotte modeller til konkurrencer og diskuterer dem enten med byggeren selv, eller med kameraterne. Men pointen her var ikke at gå i detaljen.

Og bare rolig, jeg har skam set humoren i Jens' indlæg, og jeg antog at da jeg startede med en ironisk kommentar dette var klart. Men reglen siger jo at hvas man skal skrive at man bruger ironi eller sarkasme, så er man ikke gammel nok til at bruge det. Derfor er dette indlæg også blottet for kommentarer om hvorvidt det er brugt.
Logget

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #3 Dato: Januar 25, 2012, 13:31:00 pm »

Jeg har prøvet det der med at ville lave flere varianter af det samme køretøj, f.eks. Pz III - men det gik jeg nu hurtigt kold i - det er ligesom at når jeg har bygget et eksemplar, så er det udlevet og så videre til næste emne.

Det er bare ikke mig...
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: Januar 25, 2012, 22:45:27 pm »

Raceblind??? Jo, det er jeg nok lidt, for jeg synes, at sjællændere ligner fynboere. :P

Jeg var klar over, at der findes forskellige varianter af bl.a. nogle af tingene fra Star Wars, men jeg var ikke klar over, hvor udbredt det er. Alt andet lige må der være færre "muligheder" end ved f.eks. en Spitfire, som der blev bygget rundt regner 22.500 af.

Jeg finder anderledes farveskemaer interessante, men jeg har også tænkt over, at hvis man kun laver atypiske farveskemaer, bliver de typiske farveskemaer til sidst de atypiske. Minoriteter eksisterer jo kun, så længe der er en majoritet. Altså ingen atypiske bemalinger, uden den typiske også er repræsenteret.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!