Danske Modelbyggere Forum

• November 25, 2020, 04:12:04 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 1:8 Monogram (ex-Aurora) The Mummy  (Læst 1954 gange)

Neckcheese

• Gæst
1:8 Monogram (ex-Aurora) The Mummy
« Dato: Februar 20, 2012, 03:46:45 am »

Denne figur er en Monogram genudgivelse af Auroras klassiker fra 1960'erne. Den er støbt i noget rædselsfuldt, rødt gennemsigtigt plastik, som skulle lyse op ved ultraviolet lys  :o - lidt i stil med de senere udgaver fra Aurora, som også havde grønt, selvlysende dele.

Jeg byggede originalen, da den kom frem, men den er gået tabt for mange år siden. Men nu skal den bygges igen  ;D

Pasformen af delene er ikke imponerende og der er voldsomme støbegrater, så der er lidt at gå igang med. Her er alle dele limet sammen og samlingerne har fået lidt primer for at skabe lidt overblik.

På en figur med så mange overfladedetaljer er samlingerne kritiske og på denne figur går stort set alle samlinger på tværs af de mange beviklinger, så det er et stort arbejde at rense alle grater af, lukke huller og genskabe strukturen i overfladen.

Graterne er renset af med en skalpel og samlingerne er gået efter med forskellige file. Jeg har brugt spidsen af skalpellen til at give mere liv i håret, også i et forsøg på at camouflere den dumme samling midt i frisuren.

Kroppen er samlet og samlingerne renset af. De aflange huller er til montage af de løsthængende lærredsstrimler. Oprindeligt havde jeg besluttet at erstatte disse med strimler af stof eller papir, men bruger de medfølgende dele for at holde figuren så original som muligt.

Alle strimlerne er skrabet og skåret ned i tykkelse, ligesom jeg har arbejdet en del på at gøre overgangen fra kroppens bevikling til de løse strimler så "naturlig" som muligt.

Så har lærredet fået en gang lys brun og kropsdelene en blanding af mahogni og lys brun

Hele figuren har nu fået en ordentlig tur med Citaldels Devlan Mud wash (stadig lidt våd). Grundpladen var så skæv at den var umulig at rette op, så den er nu limet på en 1,5mm glasfiberplade, som skal skæres til i samme facon.

så de næste skridt er:

1. dry brushe figuren med lysere nuancer for at give mere dybde og "autencitet"
2. Male detaljer såsom øjne etc.
3. Male de medfølgende mur- og søjlerester + den fine cobraslange
4. Tilskære, pudse, male og dekorere grundpladen
5. Montere delene på grundpladen

Billeder følger.....

mvh, Niels Elmholt
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
Sv: 1:8 Monogram (ex-Aurora) The Mummy
« Svar #1 Dato: Februar 20, 2012, 10:21:55 am »

Den er fanme sej, det ser ud til at du får krammet på den gamle model. Glæder mig til se mere.....

Forresten så fant jeg hovederne fra de to jeg havde samlet da jeg var knægt:

Hilsen Lars

Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Håkan Ekberg

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: Februar 20, 2012, 11:55:12 am »

Ser snyggt ut Niels!

Såg den just på BM :)

Bäst att ta tag i min renovering! :)

Håkan
Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #3 Dato: Februar 20, 2012, 12:17:19 pm »

Det er hyggeligt at se når der er nogen der viser interesse for disse klassiske figur sæt.
Alt i alt ser det glimrende ud, det er dog ærgeligt at hovedet ser ud til at være alt for stort i fht kroppen. Men det er vel en del af den charme som disse ældre sæt har.
Og har man bygget dem som barn/ung, så har man nok ikke den helt store interesse i at de skal være anderledes end de var dengang. Men blot at kunne glæde sig over at ens egne færdigheder kan give et langt bedre slutresultat, end man kunne tidligere. :)

Meeen, hvis man ønsker et nyt hoved  der er en smule mere i skala med kroppen, kan det bl. a. købes her.

Held og lykke med resten af bemalingen/projektet.
Logget

Håkan Ekberg

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Februar 20, 2012, 14:18:11 pm »

Tack för den intressanta länken Staermose!

Man kanske skulle skaffa sig en Polar lights utgåva och ett sånt huvud.

Jag önskar ibland att jag inte varit så slarvig med mina gamla Aurora monster.
Nu har jag bara tre och en halv kvar.

Håkan

Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #5 Dato: Februar 20, 2012, 23:05:16 pm »

Tak de de ovennævnte herrer :-)  - ja, Stærmose - hovedet er for stort, men nu havde jeg jo besluttet at det skulle bygges stort set ud af æsken, så....

Men nu er fætteren færdig efter nogle timers gåen amok med washes, airbrushing, drybrushing etc etc og jeg er tilfreds med resultatet, som stort set blev som det billede jeg havde jeg havde inde i hovedet :-)  - den er både gyselig og grim og farvetonerne lykkedes stort set også.

så jeg fortsætter med billeder af de sidste trin, hvis nogen skulle føle sig inspireret :-)

Glasfiberpladen er slebet til, så den passer til grundpladen og ruinresterne er limet fast. Efter et lag primer og grundfarve smurte jeg alt hvad der skulle forestille sand med et lag Future og dryssede rigeligt med bagepulver ud over det hele. Det fungerer fint som sand i skala 1:8.
Overgangen mellem ruinresterne og grundpladen fik også en gang sekundlim + bagepulver for at skjule overgangene.

Så har grundpladen fået hele turen - først en gang wash med Citadel Devlan Mud, også på ruindelene for at fremhæve hieroglyffer etc. Dernæst drybrushing med forskellige toner af hvid, grå, lys brun + blandinger af disse. Jeg forsøgte at holde sandet i en mere gullig tone end ruiner, trin mm som jo er sandsten. Disse fik en meget lys brunlig farve med en svag grå tone. Det hele er tonet ned med meget lyse toner til sidst. det var en spændende øvelse at kombinere de forskellige teknikker og det svære var faktisk at holde de forskellige farvetoner adskilt, da de ligger tæt på hinanden. Men jeg synes selv det er lykkedes fint :-)

Slangen var lidt svær at male, men den fik en grundmaling af okker, grøn og messing (!), dernæst drybrush med lys brun og hvid. Bugen blev tonet lys, næsten hvid og jeg lavede nogle prikker på oversiden med mørk grøn. Disse blev igen tonet ned med lyse drybrush.
Øjnene er sorte med transparant rød. Tungen er skåret ud i tyndt papir og malet rød.

Skriften er malet sort med lidt messing blandet i og drybrushed med messing, hvilket gav en fin effekt.

Så er figuren færdig. Øjnene har fået et lag tranparant rød ovenpå en rød grundmaling. Kanterne omkring øjet er sort og det hvide har fået klar lak.
Billedet er ikke for godt, men jeg vil prøve at skyde nogle bedre billeder, evt. udenfor.

Her er nogle billeder som jeg har taget med billeder fra blade som baggrund:

selv om sættet snart er 50 år gammelt er det slet ikke så dårligt, men man skal være forberedt på en del arbejde før man når et fornuftigt resultat - men det var meget nostalgisk at bygge det igen efter så mange år. Så nu må jeg se at få fat i Frankenstein........

mvh  Niels Elmholt
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: Februar 21, 2012, 07:55:44 am »

Hej Niels.
Jeg syntes det er fedt at se dig få så meget ud af en "oldie". Han er da blevet supersej.
Det du skriver med nostalgien er jo en super bonus du får oveni byggeriet og som du formår at få smittet af på læseren, jeg har da sidddet og sukket over annoncer på ebay af Dracula og Frankiesten ;-)

Hilsen Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Neckcheese

• Gæst
« Svar #7 Dato: Februar 24, 2012, 13:54:39 pm »

nogle billeder taget udenfor

Niels Elmholt
Logget