For et års tid siden fandt jeg på eBay en ”billedbog”, som jeg længe havde ønsket mig.”Der Deutsch Panzer und Militarfahrzeuge an der Front Bildband” (med japansk tekst, men med mange fremragende billeder, som kan danne grundlag for mange års produktion af dioramaer).

Den blev købt i USA, og så fulgte der et par spændende uger hvor jeg ventede på den og håbede at jeg ikke blev ”voldtaget” af Postdanmark. Den kom dog frem uden ”ekstraregninger”!

Formålet med købet var egentlig at få nogle gode billeder af en Jagdpanther nr. 302, taget i Normandiet i 1944. Der er sikkert flere som kender dem. På et af dem ser man mandskabet stående i lugerne med paraplyer …. men det er et andet projekt som jeg måske vil beskrive senere.
Jeg faldt for billedet på forsiden. Det skulle angivelig forestille en Funkpanzerwagen Sd.Kfz. 251 fra 116. Panzer Division foran en erobret og udbrændt M-10 panserjager.

Billedet skulle være taget i Belgien i 1944.
Så gik det store opklaringsarbejde i gang.
Hvad var det for en type Sd.Kfz 251 som var på fotoet? På nogle af billederne kunne man se dele af nummerpladen og 116. Panzer Divisions logo (en greyhound).

Jeg søgte rund på nettet og hvad fandt jeg? Det viste sig at AFV-Club rent faktisk har lavet et sæt med lige netop dette køretøj! (Sd.Kfz.251/3 Ausf.D AFV Club1:35 scale kit AF35S47).

Selv nummerpladerne og divisionsmærkerne var de rigtige. Det var en optur …... eller nu blev det jo næsten for nemt!

Jeg har endnu ikke fremskaffet sættet, men har set det på nettet og heldigvis fundet detaljer som skal ændres!

Næste punkt. En M-10'er.
Min interesse for amerikansk panser har indtilvidere været begrænset. Jeg huskede ganske vist M-10 fra starten af min karriere i forsvaret, hvor vi på depot i Odense havde stående en eskadron panserjagere af den engelske udgave af M-10.
Da jeg begyndte at grave i M-10 historien fandt jeg mange udgaver, men kom frem til den konklusion, at der her var tale om en ”M-10 Duckbill”. Sættet som jeg valgte var Academys ”M10 DUCKBILL” sæt nr. 1397.

Her skal der også laves flere ændringer. Dog primært fordi M-10'eren på billedet er udbrændt, hvorfor alt brandbart skal slibes væk! Her en kærlig tanke til min hustru og hendes dremmel-slibemaskine.

Fortsættelse følger …..