Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2023, 11:52:16 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: 1 ... 8 9 [10]

Forfatter Emne: Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944  (Læst 34686 gange)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sv: Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944
« Svar #135 Dato: November 09, 2019, 12:35:06 pm »

Savet understel og arme af - og det helt uden bedøvelse URP!.... :-X Jeg synes nu ikke der var synderligt meget chimpanse-look over ham før din operation: når du strækker din arm i vejret, kommer den automatisk til at se lidt længere ud end på normalt vis. Og i kraft af at tyskerne på det tidspunkt led under kronisk mandskabs mangel, havde andre primater såmænd nok også kunnet fylde rækkerne ud ;D

Men Hobby Fan's figurer har i mange tilfælde en tendens til mere at være 1/32 end 1/35, så det er fint nok, at du har følt behov for at presse ham lidt sammen 8)   

De lange arme virker også længere i "virkeligheden" end på billedet. Jeg spurgte min yngste søn, som har udtalt geometrisk sans, om hans mening. Han syntes at armene var for lange. Så af røg de!  ;D
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #136 Dato: November 09, 2019, 12:55:40 pm »

Så har den lille fyr været på malerværksted.

... og jeg er stadig ikke tilfreds! Jeg syntes at hovedet er for stort og den er også gal med støvlerne, som skulle have været snørestøvler. Så nu leger jeg hoved-/støvlejæger i gemmerne.  8)
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #137 Dato: November 09, 2019, 13:11:58 pm »

...... skal måske lige klappe hesten.

Lavede lige en prøveopstilling. Det er begrænset hvor meget af ansigtet og støvlerne der bliver synlige. Så det kan da godt være at der var ved at gå lidt for meget "nittetæller" i den!

Tror han får lov at ligge mens jeg færdiggør de andre dele og så tager han op til en ny vurdering inden han skal monteres på basen.  ;)

« Senest Redigeret: November 09, 2019, 13:15:02 pm af Martin_S_T »
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #138 Dato: November 09, 2019, 13:55:39 pm »

Det har du ret i. Det er et langt yngre ansigt du skal lede efter og støvlerne har hægter hele vejen ned som du kan se på foto L01.
Husk også hjelmstroppen. På L01 har han den under hagen, på L10 og L11 hen over næsen, mens den på L12, som vel er det du går efter, er skubbet op over øjenbrynene. Er det sidste foto, skal hans hånd være på højde med hans hals og ikke over hovedet.

Hilsen Bjørn

PS. Du postede mens jeg skrev, og det er tydeligt at det er L12 der er forlægget. I så fald skal hans positur lige vurderes. for han har også hovedet let løftet.

Hej Bjørn

Ja det er primært L12 for denne del af dioramaet. (Til andre som sikkert ikke kan følge med, så sidder Bjørn og undertegnede med hver sin udgave af samme bog. ;)).

Dioramaet bliver nu et sammenkog af den samlede billeserie. Så det kan være at figurernes stilling kommer til at ligge et sted mellem L11 og L12. Barnesoldaten bliver nu nok først færdiggjort når 251'eren og de andre figurer er fastgjort sammen med det kort som officereren holder. Den uge mand skal gerne både pege og se på kortet, hvilket den nuværende hovedstilling nok vanskeliggør. (Hvis han kommer til at løfte hovedet, vil man nok også bedre kunne se at det er et "gammelt ansigt", så det bliver nok skiftet alligevel.) Og nu må det nok stoppe, men hvis man går tæt på referencebillede L12, så ser man også at han læner sin venstre arm op ad 251'eren. (Det er nok bedst bare at sige at min opstilling ligger på et andet sted i billedeserien!) ;)

Hageremmen er på lager og der er fundet et yngre og mindre hoved.

Hilsen Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #139 Dato: November 09, 2019, 16:57:12 pm »

For at andre kan være med når der refereres til referencebillederne i mit lille projekt kommer hele billedeserien her:

Den er som flere gange nævnt fra en japansk "billedbog" "Der Deutsch Panzer und Millitarfahrzeuge an der Front Bildband"

Teksten er derfor på japansk, men jeg har fundet en app som kan oversætte, omend ikke super godt. Jeg vil derfor starte med at ligge billederne ind, og så i takt med at jeg har overskudet, ligge mit bud på teksten ind. Så må vi rette hen ad vejen.  ;)

Bær over med billedekvaliteten. De er taget med mobilen, da jeg ikke har en A3-scanner.

Forordet til serien lyder sådan her (i min version ;)):

"Sd.Kfz. 251/3 let pansret stabs-/signalkøretøj fra 116. Panzerdivision. Hürgen Belgium, november 1944.

Det er angivet til at være i Hürtgenwald fra den 4. til 8. november, hvor divisionen kæmper med US 28th Infantery Division, men på det tidspunkt var divisionens hovedkvarter placeret nær Düren, fordi det var ved at blive opstillet som en kampgruppe. Den 16. var frontlinien overtaget af infanteriet og de var forskudt til Kreuzau, syd for Düren.

Serien af fotografier menes at være taget af en Sd.Kfz 251 tilhørende kampgruppen "Bayer", den 18. november. Kampgruppen bestod af: Stab/16. Panserregiment, 1 Bataljon/24. Panserregiment, 116. Pansrede Antiluftbataljon, 5/146 Pansrede Artelleriregiment og 3/675 Pansrede Ingeniørbataljon. Den var udstyret med 17 Panther kampvogne, 1 Panther føringskampvogn og 1 panserjager."

L01

Tekst til billederne L02 og L03

"En amerikansk M10 panserjager ser ud til at være standset med et sprængt bælte.
Billedet har ingen data, men samme billede som findes ved det tyske forbundsbibliotek har en dato, navnet på den PK-mand, som har taget det og en kort beskrivelse af situationen. En del af samme serie er gemt samme sted og beskrivelsen lyder: ”Den første sne dækker jorden, som er mærket af en hård kamp med den canadiske hær”. Spørgsmålet er dog stadig om modstanderen var den canadiske hær? Den sne, som er begyndt at tø op, bekræfter lidt, at datoen for optagelsen, kan være korrekt.
Besætningsmedlemmet med M-42-maskingeværet, som er udstyret med luftsigtemiddel, vender det mod himlen og spejder rundt.
På frontpladen af køretøjet kan man tydeligt se Windhund-divisionsmærket og enhedens mærke."

L02

L03

Tekst til billede L04 og L05

"Da det pansrede køretøj fortsætter sin fremrykning, dukker der en anden M10’er op. Et "hedgerow cutting devices" er fastgjort til fronten og den har samme fremtoning som den anden panserjager. Uanset hvor meget de måtte ønske det, vil de ikke kunne flytte det nedkæmpede køretøj.
I baggrunden ses en Panther-kampvogn som er dækket af lidt sne (L05). Den ser ud til at være lettere skadet, men skulle være blevet helt ødelagt.
Tilbage til den foregående side: Den 116 Panzerdivision var først og fremmest ikke i det canadiske frontafsnit den 18. november 1944. Er datoen på billedet forkert, eller er det teksten til det originale billede som er forkert? Stadig nye udfordringer."

L04

L05

Tekst til billede L06 og L07

"Den meget forvirrende situation som på de to forrige billeder (L04 og L05) fortsætter. Infanteri som er set i tårnet, stiger ned for at følge det pansrede køretøj. Kamerapositionen er også ændret og det ser ud til at billedet er taget igen, fordi rammen på det forrige var for stor. Når man ser på dette foto, kan man godt se at den tyske hær har taget billedet for at forbedre moralen, i en tid med mange tabte slag. Dette billede skal være taget på frontlinjen. Bortset fra det er en let pansret bil med en pansertykkelse på 14,5 mm front og 8 mm bag og på siden ganske skræmmende og kraftig. Det kan ses at den pansrede plade foran førersædet er åben og gennemsigtig og at passagersiden er udstyret med skudsikkert glas. (Vinduesviskeren er synlig). Skudsikkert glas kunne fjernes efter behov."

L06

L07

Tekst til billede L08 og L09

"Sd Kfz. 251/3D kører frem gennem den forladte landsby, eller ”Den pansrede bil fortsætter videre frem mens den krydser fælder fra de amerikanske panserjagere, som ses efter hinanden”. 251/3 er en type som er udstyret med kraftige radioer til kommunikation med kampvogne og artilleri internt i regimentet og med bataljoners og divisionens hovedkvarter. Der var 8 variationer afhængig af radiotypen. Køretøjer baseret på op til 251C-typen, er udstyret med store rammeantenner, mens Stern-antenner bruges på senere modeller såsom D-typen som ses på billedet. Derudover siges det, at half-track-køretøjerne i 251-serien har en fremragende motorkraft i terrænet på grund af bælternes store kontaktflade. Denne off-road-kørsel er nok årsag til at mange ofte ses uden forskærme."

L08

L09

Tekst til billederne L10-L11-L12

"En ung infanterist kommer hen til den højtstående officer, som er iført motorcykelfrakke, for at aflægge situationsrapport. Er det ikke soldaten som bar båren i begyndelsen? (Foto L01)
De poserer stadig i kameramandens retning.
Det er interessant at hjelmens hagerem, som hang på infanteristens næse, nu er løftet op i panden.
I modsætning til amerikanske soldater, er disse tyske soldaters tøj så forskelligt at der er svært at se at de kommer fra den samme hær. På disse fotos er alle klædt forskelligt og infanteristen til venstre bærer en vandtæt poncho kaldet ”Zeltburn” over frakken og magasintasker til MP-40 maskinpistol udenpå. En bukket lommelygte, måske fra det amerikanske militær, er fastgjort til bæltet.
De fem personer på køretøjet har usammenhængende påklædning, såsom overfrakker fra pansrede enheder og der er fire typer hovedbeklædning, inklusive ham uden kasket. Det ser dog ud til, at der på siden af næsten alles hovedbeklædning er det samme divisionsmærke.
Bemærk hjelmen på antennesoklen. På grund af grenene kan det ikke ses hvordan den er fastgjort."

L10

L11

L12
« Senest Redigeret: November 16, 2019, 14:01:55 pm af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #140 Dato: November 09, 2019, 17:10:47 pm »

Ja, jeg er i hvert fald en af dem, der ikke lige kan følge med i “L-snakken”.  ;D

I forhold til knægten, så tænker jeg at hovedet måske kunne være et nummer eller to mindre.  8)

Til gengæld er jeg fuld af beundring for din camouflagemaling!  ;) Kunne du evt. løfte sløret lidt for hvilke kulører du har brugt?

Mvh
Steen
« Senest Redigeret: November 09, 2019, 17:13:00 pm af SteenB »
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #141 Dato: November 09, 2019, 17:44:21 pm »

Ups Steen

Det med farverne kan jeg desværre ikke hjælpe med.  :'(

Jeg så på vedhæftede foto og så prøvede jeg mig lidt frem med forskellige farver og nogle af dem blandede jeg med andre. Kom desværre for en gang skyld til at sætte dem tilbage i reolen i takt med at jeg havde brugt dem. (Det sker ikke så tit. ;))

Hilsen Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #142 Dato: November 10, 2019, 20:04:45 pm »

Så er der ovenfor lagt en oversættelse af teksten til billederne L10-12 ind. Der er ikke rigtig nogle nye oplysninger i dette afsnit. Det er mere en beskrivelse af motiverne.

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #143 Dato: November 16, 2019, 13:06:15 pm »

Så er der et forsøg på oversættelse til billederne L02, 03, 04, 05, 06 og 07.

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #144 Dato: November 16, 2019, 14:16:26 pm »

Hermed teksten til de sidste 2 billeder (L08 og 09).

Der kom ikke meget nyt frem. Som tidligere nævnt består teksten mest af en beskrivelse af motiverne, men jeg syntes dog at vi er kommet noget nærmere lokaliteten hvor billederne blev taget. Der er jo mange bud rundt om på nettet. Billerderne bruges ofte som illustation til tekster om Ardenneroffensiven, som jo også løb af stablen kort efter denne fotoserie. Da der åbentbart er skrevet på originalerne som ligger i et arkiv i Frankrig, er der vel en vis sandsynlighed for at det passer. Jeg mener også at have læst et andet sted, at der ved slutningen af kampene omkring Schmidt ved Hürtgenwald, faldt tøsne og da temperaturen lå lige over frysepunktet gav det en tæt dis/tåge, hvilket ses på billederne. At vores japanske ven så på et tidspunkt skriver at det er i Belgien, skyldes vel at kampene gik frem og tilbage i det område?

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #145 Dato: November 24, 2019, 16:41:46 pm »

Så blev det "hverdag" igen!  ;)

Efter min lille afstikker til flybyggeriet, (Tamiyas Item 61117+3700 Messerschmitt Bf109 G-6 (paskram!)) er jeg tilbage til den virkelige verden, hvor der ikke kan forventes perfekte samlinger. Så frem med milliput og Evergreen.  :o

Logget
Sider: 1 ... 8 9 [10]