Danske Modelbyggere Forum

• Juni 06, 2023, 00:45:15 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10

Forfatter Emne: Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944  (Læst 32443 gange)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sv: Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944
« Svar #75 Dato: April 29, 2014, 19:08:47 pm »

Hej Carsten

Ja det har jo ligget stille i længere tid. En dårlig ryg får en stor del af "æren".
Men nu lover de dårligere vejr i weekenden (modelbygger-vejr) så .......  ;D

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #76 Dato: Oktober 05, 2019, 14:31:20 pm »

Hold da. April 2014!

Jeg havde da kun lige stillet det ind i skabet.  :o

Måske vi skulle have en ny kategori: "Tomgangs-projekter".  ;)

Nå men det er da rart at man så har sådan en byggetråd her, så det er muligt at få genopfrisket, hvad vej man ville gå.  ;D

Skal til at finde ud af hvor stort dioramaet skal være. Bliver nok nødt til at trække elementerne lidt tættere sammen end på referencebillederne.

Tanken er at blande billederne lidt sammen.  251'eren skal holde foran M-10'eren med barnesoldaten som udpeger noget på officerens kort. Et stykke derfra vil jeg så placere fotografen og en hjælper.

Det er så lige at blive enig med mig selv om hvordan basen skal drejes i forhold til ruin, køretøjer m.m.

Der skal være en vej foran ruinen, hvorpå 251'eren holder. Så hvis jeg placere ruinen parallelt med basens side, får jeg nok for mange "rette vinkler", hvis det giver mening. Vejen kan ikke sno sig for meget ind mod basens midte, da ruinen, som da den var et hus, jo har strukket sig et stykke mod venstre, hvorfor vejen ikke har kunnet løbe her.

Det kan være at jeg skulle prøve med en ny opstilling, hvor jeg tager et billede lige ovenfra og så bagefter ligger linjer ind på billedet, for at se hvad der er muligt? Bare en tanke.  ;)

/Martin
« Senest Redigeret: Oktober 05, 2019, 14:37:49 pm af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #77 Dato: Oktober 06, 2019, 07:22:01 am »

Vupti - ja, så hurtigt går ca 5 1/2 år åbenbart indenfor modelbygning!!  :o Og jeg tror at mange herinde kender/har oplevet det, så vi er sandsynligvis flere, der stemmer for, at der oprettes en ny kategori. ;)

I forhold til dioramaet, så bliver det spændende - og lærerigt forventer jeg - at følge det, så det vil jeg se frem til. :) Omkring dine overvejelser vedr. placeringen af div. elementer, og især vejen, så kan jeg godt følge dig. En tanke; med mindre det er essentielt for den historie du vil fortælle, kunne du så evt. overveje om det ikke skulle være en husruin, men måske blot en have-mur? Du vil måske nok ikke være helt så tro mod dit forlæg, men omvendt vil det nok give dig flere/nye muligheder for placering af elementerne i dit diorama.

Uanset hvad, så glæder jeg mig som sagt at “kigge med fra sidelinien”. ;)

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #78 Dato: Oktober 06, 2019, 12:59:14 pm »

Hej Steen

Ja ruinen er det "store problembarn" hvad pladsen angår, men med det store arbejder som jeg har haft med støbning af sten og gennemgang af fotos, herunder optælling af sten for at komme så tæt på originalen som muligt, ja så vil jeg være ked af at droppe den. Kunne måske som noget helt andet lave to dioramaer/baser som kunne stilles op ved siden af hinanden?  ???

Nå. Der er mange timers arbejde tilbage i køretøjet og figurerne, så jeg har rigeligt med tid til at lade tankerne flyve!  ;)

Mvh

Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #79 Dato: Oktober 06, 2019, 15:09:04 pm »

Er i gang med at fylde nedfaldne bygningsdele ind i ruinen. Først nogle løse hjemmestøbte sten, som jeg supplere med lidt småsten og fint sand.

Herefter lidt spraylim og lak. Sidstnævnte opløste noget af malingen så gipsen kunne ses.   :P Dog ikke en større ulykke, da der skal flere lag på herunder lidt sne.  ;)

Ydersiden af vægene skal ligne at de har været udsat for sod efter brænd. I første omgang har jeg med airbrush påført fortyndet Vallejo 71.055 "Black Grey".

« Senest Redigeret: Oktober 06, 2019, 20:15:19 pm af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #80 Dato: Oktober 06, 2019, 17:17:03 pm »

Det ser rigtig godt ud Martin!

Hvad med lidt bjælker - loftsbjælker og etageadskillelser, som ligger og “roder” sammen med murbrokkerne? ;)

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
3 x T33
Igang:
Next:

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #81 Dato: Oktober 06, 2019, 18:44:11 pm »

Hvad snakker du om Steen?  ;D

Der er meget mere som skal oven på. Er lige nu ved at klippe en masse tagsten fri. Det er også planen at lime nogle flere mursten sammen til hele murstykker som er væltet ned i bygningen. Sidder også og nærstuderer mine referencefotos for at finde andre ting. Det er dog lidt svært da de jo er i S/H og der nok var sod på mange af tingene + sne.  :P

Har oså tænkt på at de løse dele skulle komme i en bestemt rækkefølge. Men da det ser ud til at bygningen både har været i brand, fået en til flere fuldtræffere og der er en M-10 panserjager som er kørt ind i den, ja så vil det hele nok ligge særdeles usorteret!

Jeg smider noget mere på!  ;)

Mvh
Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #82 Dato: Oktober 06, 2019, 21:36:33 pm »

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #83 Dato: Oktober 07, 2019, 15:56:32 pm »

Har fundet nogle byggematerialer frem fra gemmerne. :)

Her en trææske (eller hvad man nu skal kalde den) som der har været figner og dadler i.

Af den laver jeg nogle pinde som skal gå for at være strøer i et gulv. Skønt endelig at få brugt min lille rundsav til noget!  ;D

På samme måde har jeg skåret nogle ispinde ud til gulvplanker. Skar dem også pænt til i enderne. Dette var jo så ikke nødvendigt da jeg alligevel bagefter brækkede dem over med en tang for at påføre dem "kampskader".  ::)

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #84 Dato: Oktober 07, 2019, 20:28:53 pm »

Skal nok til at passe lidt på med at lave tingene for autentiske! Røgalarmen gik dog ikke i gang.  8)

Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #85 Dato: Oktober 07, 2019, 21:22:05 pm »

Lige nu har du for længst overskredet rammen for din første ide med det diorama, da du er ved at lave en ruin for ruinens skyld. I stedet for - som jeg har bedømt det - lave ruinen som en staffage baggrund til køretøjerne og figurerne. Det vil blive sværere og sværere for dig at gøre det færdigt, fordi det hele kommer til at vokse i størrelse og omfang: så er basepladen pludselig for lille, så finder du en større med mere plads. Men så viser der sig pludselig et nyt behov for noget andet du kan udfylde den ekstra plads ud med, osv. osv. Der er jo som regel en grund til at man går død undervejs! En god ide ville have været hvis du fra starten havde tegnet en skitseplan over hele scenariet. Ikke bare hvad du ville have dioramaet skulle bestå af, men navnlig hvor meget det måtte fylde (l x b), og så holdt dig strengt til det!

Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #86 Dato: Oktober 07, 2019, 22:12:56 pm »

Martin; kør du blot videre i samme spor! :)

Det er spændende, interessant og lærerigt for vi andre at følge med i dit projekt, og - vigtigst af alt - så længe du synes at det er sjovt og meningsfuldt at arbejde med dit diorama, så er tingene præcis, som det skal være; nemlig givende primært for dig!!!  :D

Og jeg gad godt se den model-/dioramabygger, der slavisk holder fast i det pgl. har besluttet sig til fra starten, og som ikke får ideer til udvikling af de første spæde tanker, undervejs i byggeprocessen. :o Personligt tror jeg at pgl. vil være lidt af en stivstikker. :-\

Det er vigtigt at huske, at alfa og omega i modelbygning er = "Have fun!!". 8)

Så jeg synes at du bare skal "drible videre" ud af dit eget spor; lad dine tanker og ideer folde sig ud, og lad dig frem for alt ikke begrænse. Det er jo netop en hobby og ikke noget man SKAL. ;)

Så bare klø på, og lad os andre nyde godt af, og glæde os over dit flotte og spændende arbejde!

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
3 x T33
Igang:
Next:

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #87 Dato: Oktober 07, 2019, 23:19:06 pm »

Tak til runcare for de faderlige råd. ;)

Jeg føler ikke at jeg er på vej væk fra min første ide. Ruinen har den størrelse den hele tiden har haft, jeg er blot ved at ligge flødeskum på.  8)

Jeg hører dog godt hvad du siger.

Hidtil er jeg også næsten altid startet med at skære en base ud og så lade den bestemme omfanget af "fyld" på mine dioramaer. I dette tilfælde faldt jeg over nogle referencefotos som gav mig ideen til dette projekt. Der var 3 elementer som jeg VILLE have med. Den udbrændte panserjager, ruinen og så 251'eren med besætning. Det eneste nytilkommende er fotografen og hans hjælper, men de fylder ikke meget og kan nemt presses ind.

Jeg har faktisk begrænset mig!

Et stykke tid efter at jeg var gået i gang, fandt jeg dette billede som ikke er med i bogen.

Var tæt på at ville have de 2 figurer med også, og så måske lidt af hegnet, og ... og ... og.. ;O)

Så du har ret! Det gælder om at holde sig selv i nakken!  ;D

Jeg viste god fra starten at der var risiko for at basen skulle være tæt på 1 m2! (Selvfølgelig en overdrivelse, men planen var at elementerne skulle bestemme omfanget.)

Så er der selvfølgelig også nogle ting som jeg bare leger med. Her bl.a. døren. I panserjager er der også ting som aldrig bliver at se. Eksempelvis de smeltede feltflasker. Også det var bare noget "pop", men sjovt at fremstille.

Pt. bruger jeg også modelbyggeriet som en form for terapi, som skal lede tankerne bare lidt væk fra noget særdeles kedeligt i min hverdag. Derfor er der også noget af det som jeg laver på dette projekt, som bare er "tomgangs-byggeri" som ikke stiller de store krav. Og som måske ikke kommer med, skulle det ske at jeg kunne færdigmelde dette projekt. Så er der naturligvis andre dage hvor det er sjovere at montere små decals og bøje foto-æts.  ;)

Kan for øvrigt se at du også har været lidt efter mig med mit andet projekt "Camp Divusa" hvor der også er ved at komme lidt rigeligt med elementer ind. Det kan da godt være at jeg alligevel er lidt af en "vaneforbryder".  ;D

MVH

Martin

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #88 Dato: Oktober 08, 2019, 20:53:30 pm »

Fandt et stykke skumplast som havde målene 32 x 39 cm. Det var meget passende til de elementer som jeg vil have med i dioramaet.

Det giver plads til ruinen med panserjageren i, en stump vej hvorpå 251'eren kan holde, plads til fotografen og hans hjælper samt til sidst et lille træ i det nederste hjørne. Det er min plan at en af gutterne i køretøjet skal stå og holde i en gren fra træet.

Så viste det sig sørme at jeg lige bag mig havde en MDF-plade stående med målene 35 x 42 cm! Det bliver den som jeg arbejder videre med. :) Hvor jeg så har plads til det, hvis det en gang bliver færdigt? Ja det må guderne vide!  ;D
Logget

Michael Haugaard

• Garvet modelbygger
  • Odder - Østjylland
« Svar #89 Dato: Oktober 09, 2019, 08:45:32 am »

Hej Martin  :)

Har "stalket" dit projekt lidt over tid og kan godt huske din første/sidste postingrunde..
Sådan går det - der dukker nye interesser op ?

Men STÆRKT, at du tager det op igen.  Det bliver et godt projekt med gode elementer og en fin historie !!

Et par venlige observationer:

- Som du selv nævner - ingen lige linier/kanter....  Det kvæler dynamikken.  Synes at du er landet godt så vidt...
- 35 X 42 - det bliver ikke mindre, og det er vist også helt fint hvis du får mokket det hele på plads på det areal ?  :)
- Drej evt. kanonen på M-10 lidt mere hen over muren ?  Giver lidt mere dynamik og "formål" ..
- Fotografen er Waffen SS ?  Passer det ind i historien ?  251 besætningen ligner noget 116. Pz. Div eller noget (Heer).  Blot en tanke..
- God ide med træet  !  Har du set de der blad-klipper ???  Som klipper blade ud af rigtigt materiale ?  Fås også i Kina - billigt  :)
- Murbrokker - masser af murbrokker over det hele og bjælker.  Ting har det med at flyve rundt når det bliver udsat for artileri ..

og til info:  Der findes ikke "tomgangs-byg"  :)  Jeg synes altid at jeg får startet/genstartet et projekt som skal være ud-af-kassen.  Og vupti - så mangler der noget, en del er ikke god nok eller noget...  Og jeg er endda LÆNGST kureret for AMS (Advanced Modellers Syndrome).  Tænker bare, at det er sådan det er ?  Så må det tage den tid det tager.....

God arbejdslyst - det bliver et fedt projekt !!

MVH
Michael H
Logget
MVH

The Undercover Modeller
aka
Michael Haugaard
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10