Danske Modelbyggere Forum

• Maj 30, 2023, 15:30:09 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: [1] 2 3 ... 10

Forfatter Emne: Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944  (Læst 32411 gange)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944
« Dato: Marts 04, 2012, 14:42:09 pm »

For et års tid siden fandt jeg på eBay en ”billedbog”, som jeg længe havde ønsket mig.”Der Deutsch Panzer und Militarfahrzeuge an der Front Bildband” (med japansk tekst, men med mange fremragende billeder, som kan danne grundlag for mange års produktion af dioramaer). 

Den blev købt i USA, og så fulgte der et par spændende uger hvor jeg ventede på den og håbede at jeg ikke blev ”voldtaget” af Postdanmark. Den kom dog frem uden ”ekstraregninger”!  ;D

Formålet med købet var egentlig at få nogle gode billeder af en Jagdpanther nr. 302, taget i Normandiet i 1944. Der er sikkert flere som kender dem. På et af dem ser man mandskabet stående i lugerne med paraplyer …. men det er et andet projekt som jeg måske vil beskrive senere.

Jeg faldt for billedet på forsiden. Det skulle angivelig forestille en Funkpanzerwagen Sd.Kfz. 251 fra 116. Panzer Division foran en erobret og udbrændt M-10 panserjager.

Billedet skulle være taget i Belgien i 1944.

Så gik det store opklaringsarbejde i gang.

Hvad var det for en type Sd.Kfz 251 som var på fotoet? På nogle af billederne kunne man se dele af nummerpladen og 116. Panzer Divisions logo (en greyhound).

Jeg søgte rund på nettet og hvad fandt jeg? Det viste sig at AFV-Club rent faktisk har lavet et sæt med lige netop dette køretøj! (Sd.Kfz.251/3 Ausf.D AFV Club1:35 scale kit AF35S47).

Selv nummerpladerne og divisionsmærkerne var de rigtige. Det var en optur …... eller nu blev det jo næsten for nemt!  :-\ Jeg har endnu ikke fremskaffet sættet, men har set det på nettet og heldigvis fundet detaljer som skal ændres!  ;)

Næste punkt. En M-10'er.
Min interesse for amerikansk panser har indtilvidere været begrænset. Jeg huskede ganske vist M-10 fra starten af min karriere i forsvaret, hvor vi på depot i Odense havde stående en eskadron panserjagere af den engelske udgave af M-10.
Da jeg begyndte at grave i M-10 historien fandt jeg mange udgaver, men kom frem til den konklusion, at der her var tale om en ”M-10 Duckbill”. Sættet som jeg valgte var Academys ”M10 DUCKBILL” sæt nr. 1397.

Her skal der også laves flere ændringer. Dog primært fordi M-10'eren på billedet er udbrændt, hvorfor alt brandbart skal slibes væk! Her en kærlig tanke til min hustru og hendes dremmel-slibemaskine.  :)

Fortsættelse følger …..

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sv: Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944
« Svar #1 Dato: Marts 04, 2012, 15:21:21 pm »

Her nogle statusbilleder af M-10'eren

Der mangler stadig en hel del afbrændt "skidt og møg" i den!  ;)
Logget

waleed

• Garvet modelbygger
« Svar #2 Dato: Marts 04, 2012, 15:27:13 pm »

Hej Martin

Ser spændende ud!

Blot for god ordens skyld... 116. Panzer Division "Windhund".
En spændende "sen" enhed (1944), sammensat af resterne af
16. Panzer-Grenadier-Division/16. Panzer-Division
og 179. Reserve-Panzer-Division.

Lagde også lige mærke til emblemet på billedet kontra den på
AFV Club kassen... Den på billedet ser ud til at være "outline" hvid
hvorimod den på kassen er på sort bund.

Ser frem til fortsættelserne.

waleed
Logget
GOD DAMN IT!

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #3 Dato: Marts 04, 2012, 16:05:13 pm »

Ja.... da jeg skulle beskrive billedet blev det på engelsk: Greyhound = Windhund (på tysk)  ;)

Vedr. logo. For mig at se har AFV ramt farven på logoet.
Det indsatte billede er blot et eksempel på 116.'s logo/mærke.
Men nu må jeg hellere tjekke om min levenrandør har fået sættet hjem. Så må vi se om det passer med det originale foto. (Hvis ikke så er det jo bare en ny udfordring!)  ;)

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #4 Dato: Marts 04, 2012, 16:39:23 pm »

Næste mysterium

Hvor er billedet fra?

Mange steder på nettet påstås det at billedet stammer fra Ardenneroffensiven. Mange angiver at det er taget i Belgien nær byen St. Vith. Et andet bud er at det er taget i eller omkring en tysk by ved navn Schmidt. (Slaget ved Hürtgen Forest?)
Så vidt jeg kan se ligger de 2 begivenher/steder ikke langt fra hinanden. (Geografisk og i tid)

Er der nogen med militærhistorisk indsigt som har et bud?

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #5 Dato: Marts 05, 2012, 22:34:58 pm »

Næste mysterium

Hvor er billedet fra?

Mange steder på nettet påstås det at billedet stammer fra Ardenneroffensiven. Mange angiver at det er taget i Belgien nær byen St. Vith. Et andet bud er at det er taget i eller omkring en tysk by ved navn Schmidt. (Slaget ved Hürtgen Forest?)
Så vidt jeg kan se ligger de 2 begivenher/steder ikke langt fra hinanden. (Geografisk og i tid)

Er der nogen med militærhistorisk indsigt som har et bud?

/Martin

Her et eksempel på et bud:

http://www.flickr.com/photos/spzabt/5180104857/#in/photostream
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #6 Dato: Marts 05, 2012, 22:44:53 pm »

Jeg har tidligere set modelbyggere som havde styr på vejrforholdene (sne) i Ardennerne i december 1944. Er der mon nogen herinde som ved om der var faldet sne i området omkring byen Schmidt i november? Hvis der ikke var faldet sne, ja så kan jeg jo nok udelukke at billedet er fra november i Schmidt.

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #7 Dato: Marts 05, 2012, 22:57:38 pm »

Staus på ruin

Her et par billeder fra arbejdet med ruinen.

Tankerne bag og mere om arbejdsprocessen følger senere...........

Logget

waleed

• Garvet modelbygger
« Svar #8 Dato: Marts 05, 2012, 23:12:59 pm »

Hej igen Martin!

Ser godt ud so far. Mht. om det kunne være Schmidt... det kunne det vel godt.
Se artiklen om slagene omkring byen her:
http://www.heimatbund-schmidt.de/index.php?option=com_content&view=article&id=33:der-kampf-um-schmidt&catid=30:berichte-2-weltkrieg&Itemid=86

- Og i så fald kunne det være kampvogne fra 707. Kampvongs batt., samme slag nævnt her:
http://www.5ad.org/units/707B_History.html

Men om billedet er derfra... tjae  :-X

waleed
Logget
GOD DAMN IT!

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #9 Dato: Marts 05, 2012, 23:24:25 pm »

Lokaliteten er måske ikke så vigtig, men da det nogle gange er muligt at finde luftfotos fra den periode, så kunne det jo være morsomt at finde den oprindelige bygning/ruin.  ;)  De mange sidespor/vildspor som jeg har været på, kan jeg jo beskrive senere i omtalen af ruinens tilblivelse.

Tak for inputtet!  ;D

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #10 Dato: Marts 21, 2012, 18:04:55 pm »

Dagens køb:  ;D

Så kom den endelig. Har i dag været på besøg ved Odense Hobby og Modeljernbanecenter og den gode Kim havde fået min længe ønskede Sd.Kfz.251/3 Ausf. D hjem.  ;D ;D

Pris: 298,-

Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #11 Dato: August 13, 2012, 23:06:36 pm »

Hvordan har du egentlig lavet de mursten, det ser rigtig godt ud
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #12 Dato: August 17, 2012, 20:44:24 pm »

Hvordan har du egentlig lavet de mursten, det ser rigtig godt ud

Tak  :)

De er lavet med modelgips i en silikoneform som jeg fandt på ebay.

Det er en nem og hurtig proces.

Til dette diorama havde jeg først købt nogle "bricks" fra Plusmodel. De viste sig at være lidt for pæne (teglsten).
Så var det at jeg faldt over denne silikoneform med lidt grovere og mere uens sten, som jeg mener er mere lig de mursten som man kan se på mine referencebilleder.

De sten som ses på billedet har jeg tilsat lidt pigment. De skal placeres omkring den udbrændte M-10'er. Dem som ruinen er bygget af er blevet trukket over med en gang fortyndet spatelmasse og blevet malet efterfølgende.
Stenene som væggene består af, er samlet med almindelig skolelim.
Da stenene som nævnt er fremstillet af gips, er de nemme at tilpasse, lave skudhuller i osv......

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #13 Dato: November 28, 2012, 18:57:07 pm »

Nå vi må hellere lidt videre.  ;)

På et tidspunkt hvor jeg surfede rund på nettet efter udbrændte M-10'ere fandt jeg til min store overraskelse dette billede.

Billedet var ikke i bogen som jeg tidligere har omtalt, så stor var min glæde. Det viste sig også at ruinen havde en anden udformning end den som jeg først havde skitseret.
Som det ses har jeg markeret et punkt bag på M-10'eren. Så vidt jeg kan se er der tale om resterne af en snorkel angivelig fra landgangen i Normandiet.

Et andet eksempel ses på dette foto.

Da man kun ser en skygge på referencefotoet er den præcise udformning jo lidt svær at fastslå, så jeg valgte det første og bedste donersæt som jeg faldt over.

Toppen skal skæres til så den bliver at samme højde som den man (antagelig) ser på billedet af den udbrændte M-10.

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #14 Dato: December 01, 2012, 13:34:01 pm »

Er i gang med at samle bælter. Spændende!  :P

Det skal forestille bælter hvor gummiet er brændt af.

De er købt ved Panda Plastics.
Hvis der er interesserede derude, så kan de købes her: www.shermantracks.com

/Martin
Logget
Sider: [1] 2 3 ... 10