Danske Modelbyggere Forum

• Juni 09, 2023, 06:49:38 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10

Forfatter Emne: Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944  (Læst 32458 gange)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sv: Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944
« Svar #120 Dato: Oktober 29, 2019, 21:02:27 pm »

Jeg har ikke nævnt et ord om jerrycans ifb. med dit efterhåndende omfattende projekt :o Det må være Bjørn's indlæg du tænker på. Men med alle de medikamenter du kommer til at dufte indholdet af ;) skal det jo gå galt på et tidspunkt ;D :P

Det er nok der skoen trykker!  :o

Du har ret! Det var Bjørn som har studeret jerrycans! Man skal huske at have styr på sin kildeangivelser. Beklager.  ;D

De venligste hilsner

Martin  ...... og så tilbage til dunken med airbrush-thinner!!!  8)
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #121 Dato: Oktober 29, 2019, 23:00:48 pm »

Da jeg nu åbentbart alligevel har udviklet malerhjerne, så valgte jeg at frigive nogle flere dampe.  8)

Vejen/sporet har fået en gang grundmaling i form af Lifecolors UA 405 "Brown Service Shirt". Det bare med at få den brugt, da jeg syntes at deres produkter har en slem vane med at tørre ud.  :(

Der mangler stadig spor efter 251'eren. Nu kan jeg jo ændre planerne, men lige nu forventer jeg først at lave dem når køretøjet er bygget færdig. Sporene vil jeg lave i gips eller spartelmasse og tanken er at 251'eren skal stilles i den våde masse, således at den på den måde bliver fastgjort til underlaget.

Var egentlig begyndt at samle bælter fra bæltesæt, men fandt ud af at de medfølgende "gummibånd" var mere detaljerede, så det blev dem i stedet.

... og når det kommer til stykket, så bliver de nok delvist dækket af mudder, sne og sløringsmateriale.  ;)
« Senest Redigeret: Oktober 30, 2019, 12:16:05 pm af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #122 Dato: Oktober 30, 2019, 09:03:30 am »

Hej Martin

Det bliver da bare bedre og bedre.  :D

Jeg kan godt se det problem du har med gipsen, der bevæger sig ned ad bakke. Hmmm - kunne du evt. starte på laveste punkt; lægge gips der - lade det tørre - og så bevæge dig opad, så den tørre gips, måske kan virke som en barriere for det nye/flydende gips?

I forhold til det med at have byggevejledninger/bøger og andet, som man ikke lige kan oversætte, så har jeg et fif, som jeg selv bruger: Mine døtre har vist mig en app hvor man med kameraet på sin mobil af-fotograferer teksten, og hvor den så bliver oversat. Jeg brugte app-en da jeg fik et sæt fra Japan, hvor der kun var japansk tekst. Og det virker - tænker jeg, for den danske tekst jeg fik, den gav 95 % god mening. App-en er Google oversæt, og denne funktion er en integreret del af den.  ;)

Mvh
Steen
« Senest Redigeret: Oktober 30, 2019, 09:39:20 am af SteenB »
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #123 Dato: Oktober 30, 2019, 12:14:39 pm »

Hej Steen

Der skal ikke så meget mere gips på, så det går nok. :)

Hvad angår oversættelse, så er det netop ved hjælp af en app på telefonen at jeg har fået oversat japansk til dansk. Lidt kluntet oversat, men meningen er til at forstå. Jeg er i værtfald kommet noget nærmere hvor i verden billederne er taget. Nu skal man altid passe på med at bruge kun en kilde, men det ser ud til at de har gravet dybt. Har tænkt mig at lave et lille opslag med billederne og dansk tekst. Nogle af oversættelserne skal der dog nok som nævnt arbejdes en del med. ;)

MVH

Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #124 Dato: Oktober 30, 2019, 17:06:02 pm »

Så vidt jeg ved, er billedet taget 9. november under slaget om Hürtgenwald i nærheden af landsbyen Schmidt, ca. 20 km sydøst for Aachen. Byen blev taget af amerikanerne, vistnok 28th Infantry Division, men Model beordrede 116. Panzerdivision til at generobre den, hvilket lykkedes med et samlet tab på kun 15 kampvogne på de 4-5 dage det varede. Iøvrigt var Hürtgenwald en katastrofe for amerikanerne, der troede at det var en slagen og desillusioneret fjende de var oppe imod.
Der er en serie fotos, ca. en halv filmrulle, som franskmændene tilsyneladende konfiskerede fra tyskerne.

Hilsen Bjørn

Hej Bjørn

Jeg har ikke oversat hele teksten endnu, men det er i store træk det samme som bogens forfattere når frem til. Jeg har tidligere (flere år siden) rejst spørgsmålet, da flere af billederne "lystigt" er brugt rundt omkring med reference til flere forskellige steder. (Ofte Ardennerne, men da det geografisk, tidsmæssigt og "deltagermæssigt" (116 Panzer Div.) ikke er langt væk, så er det nok forståeligt) :)

I bogen "Der Deutsch Panzer und Militarfahrzeuge an der Front Bildband" er der 12 billeder derfra. Som nævnt tidligere vil jeg prøve at tage mig sammen og få oversat teksten til dem alle og herefter ligge dem ind på dette forum. For iøvrigt en fin bog med mange ret skarpe fotos. En stor del har jeg ikke set før, men det er nok bare et spørgsmål om at bruge de rette ord på Google! ;)

Her et par eksempler på billeder fra bogen med fine detaljer. (Kopien er taget med mobiltelefon så de giver nok ikke det bedste indtryk af skarpheden på "originalerne").

Det øverste er måske et godt eksempel på at man ikke altid behøver så kraftig en weathering, da det ikke udelukkende var "smadderkasser" der blev kørt rundt i! ;) Billedet skulle stamme fra foråret 1943 og være taget i Smolensk.

MVH

Martin

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #125 Dato: Oktober 30, 2019, 17:59:26 pm »

Spændt på at se om den oversættelsesdims kan noget.

Hilsen Bjørn

Der skal nok redigeres en del i den første oversættelse!  ;D

Her et eksempel:

"116th Panzer Division Sd. kfz 251/3 medium pansrede bil radio 1944 til 11 December meneskelige spillet i Belgien dimensioner 116. ...... osv."

Det kunne være at jeg skulle prøve at oversætte fra japansk til engelsk og derfra til dansk. 

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #126 Dato: Oktober 30, 2019, 18:31:31 pm »

Er ikke tilfreds med kvaliteten af maskingeværet til 261'eren.

Så havde jeg er sæt med tyske våben som jeg troede kunne bruges, men også her manglede hullerne i rammen over piben.

Så i et øjebliks vanvid bestilte jeg dyret her.

Prisen taler vi ikke om, men man kan købe en af Tamiyas billige Panther A i 1/35 for 0,95 euro mindre!  :o

/Martin
« Senest Redigeret: Oktober 30, 2019, 18:37:15 pm af Martin_S_T »
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #127 Dato: Oktober 30, 2019, 20:00:08 pm »

Hej Bjørn

Ups!

Havde faktisk set lidt på det sæt, men var ikke sikker på at det var godt nok. Skulle nok have tjekket det lidt bedre.

Skulle dog også bruge et sigtemiddel til luftmål. Det var med i det sæt som jeg har bestilt.

MVH

Martin
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #128 Dato: November 01, 2019, 14:30:06 pm »

For at vende tilbage til dit diorama; kunne du ikke bare trykke spor af 251 bælter direkte i Lifecolors 'brunt snask'? (sikkert for sent nu) Det er da en glimrende mudderfarve  ;D De billeder du gengiver fra den bog, tyder for mig at se at den sne som ligger - og som falder - nærmest var tøsne. I så fald vil halvbæltekøretøjet mere køre i mudder, fremfor sne (når du nu har så meget bøvl med gipsen :'()

Ackrylmaling tørrer, uanset mærke, generelt hurtigt. Det siges jo at være deres fordel.......

I Trumpeter's tidligste figursæt, medfølger der også et udmærket MG42 med kølingshuller på overfladen. Så du har betalt lidt dyre lærepenge, mht. K59 :-\. AA Sigtemiddel medfulgte i de Tamiya ætsark til deres svære tysk panser som Tiger og Panther, de sendte på markedet i løbet af 1990'erne. Ætsarkene kan måske være lidt vanskelige at finde i dag.........

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #129 Dato: November 02, 2019, 12:08:17 pm »

Hej runcare

Det er min plan at sporet skal være en blanding af mudder og sne. Noget jeg øvede mig på da jeg for flere år siden startede dette projekt op. Jeg lavede en "prøveklud" som også er beskrevet i dette forum som jeg kaldte "Et lille mellemprojekt". (Som jeg sjovt nok heller ikke har færdiggjort!  ::)) http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=3048.0

Vejen/sporet på det "nye" diorama skal dog knap være så opkørt som dette.

Hvad angår sneens konsistens, så har jeg her en lille kamp med mig selv. Jeg er nemlig enig med dig i, at det ligner tøsne. Det passer ikke helt med den snepasta som jeg bruger, da der er glimmer i den. Noget som man nok kun ser ved frostgrader.

Sporene efter 251'eren skulle under alle omstændigheder laves i et nyt lag gips eller spartelmasse af to årsager. For det første fordi det netop ikke var et hårdt frosset spor og bælterne derfor er sunket ned i vejen. Og dernæst fordi sporet/vejen ikke er helt plan og det ene forhjul derfor vil hænge i luften hvis jeg ikke retter det op. ;)

Hvad angår MG-42'eren så ja den er lidt halvpebret, men der er der jo så meget som er i denne "brance". Det skal da heller ikke undre mig om jeg finder noget andet brugbart en af de nærmeste dage når jeg åbner ene eller anden kasse! ;) Det var generelt et vellykket indkøb som jeg gjorde der. Sammen med maskingeværet købte jeg også en af de der små stansere som kan udstanse blade. Sådan nogle viser det sig så at min kone har en til flere af....  :o  ;D

Generelt skal man nok ikke begynde at regne sammen hvad et modelprojekt er løbet op i.  8)

Mvh

Martin

Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #130 Dato: November 02, 2019, 14:23:02 pm »

Hej Martin

I forhold til det sidste, med at opgøre hvor meget man bruger på modelhobby - så kan jeg fortælle, at mit værste mareridt, som kan få mig til at vågne badet i sved, er at min kone fortæller mig at hun har solgt de sæt jeg har på lager......til den pris som jeg har fortalt hende, at jeg har givet for dem!  ;)
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #131 Dato: November 02, 2019, 14:28:35 pm »

Hej Martin

I forhold til det sidste, med at opgøre hvor meget man bruger på modelhobby - så kan jeg fortælle, at mit værste mareridt, som kan få mig til at vågne badet i sved, er at min kone fortæller mig at hun har solgt de sæt jeg har på lager......til den pris som jeg har fortalt hende, at jeg har givet for dem!  ;)

;D ;D ;D ;D
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #132 Dato: November 02, 2019, 15:18:02 pm »

Jeg laver løbende prøveopstillinger, for at sikre at jeg ikke havner i en situation hvor der ikke er plads til et eller flere delelementer, når det hele en gang skal færdigmonteres.

De sidste par dage har jeg arbejdet med at samle de mange radioer, som der sjovt nok skal i en "Funkpanzerwagen".  ;)
Da jeg vil have 6 personer i bilen og da figurerne stammer fra 3 forskellige sæt) var jeg lidt nervøs for om de kunne være der for den store radioblok.

Det gik dog meget godt. Den eneste som ikke er med på billedet er køreren, men hans plads er jo allerede fastlagt. ;)

På den anden side af køretøjet skal der stå en anden figur. På referencebilledet er det en "barnesoldat". Den figur som er med i sætet fra HobbyFan er dog omregnet til 1:1 næsten 2 m høj. Så jeg har som tidligere nævnt savet lidt af hans understel. Den gang udtrykte jeg bekymring om hvorvidt han nu ville få for lange arme?

Det fik kan vist!

Måske ikke så tydeligt på billedet, men jeg syntes at der var lidt "chimpanse" over ham.

Så jeg valgte at skære armene af den stakkels knægt. Og herefter tage et snit mere med rundsaven.

Jeg syntes at dette ser lidt mere harmonisk ud.

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #133 Dato: November 02, 2019, 17:41:19 pm »

Den unge mand havde i følge referencefotoet også løsthængende og flossede bukser uden på støvlerne. Dem har jeg prøvet at genskabe med green stuff.

Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #134 Dato: November 04, 2019, 17:19:02 pm »

Savet understel og arme af - og det helt uden bedøvelse URP!.... :-X Jeg synes nu ikke der var synderligt meget chimpanse-look over ham før din operation: når du strækker din arm i vejret, kommer den automatisk til at se lidt længere ud end på normalt vis. Og i kraft af at tyskerne på det tidspunkt led under kronisk mandskabs mangel, havde andre primater såmænd nok også kunnet fylde rækkerne ud ;D

Men Hobby Fan's figurer har i mange tilfælde en tendens til mere at være 1/32 end 1/35, så det er fint nok, at du har følt behov for at presse ham lidt sammen 8)   
Logget
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10