Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2023, 10:56:11 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Lys i cockpit m. fiberoptik?  (Læst 6210 gange)

monzta

• Modelbygger
Lys i cockpit m. fiberoptik?
« Dato: Marts 10, 2012, 10:14:14 am »

Hej.

Nu har jeg været væk et godt stykke tid fra modelbygningen, og en af de ting jeg kæmpede meget med dengang jeg byggede var at lave lys i cockpittet og i instrumenterne.

En af de ting der er blevet allemandseje siden dengang jeg byggede er fiberoptiske hår eller tråde. Sådan en fiberoptik lampe til ungerne kan jo købes for 30 kroner eller sådan noget, og der er hår nok til 200 modeller på sådan en. Det smarte er at man jo kan flokke hårene et sted i et bundt (eks inde i skroget) og så få en lysdiode til at sende lys igennem. Lyset kommer jo så ud af enden på håret som man kan bore et meget lille hul til og føre ind i eks i instrumentpanelet på et fly. Jeg vil tro man også kan bruge det til mange andre ting på fly, både osv.

Mit spørgsmål er om der er andre der har prøvet kræfter med den teknik ? Måske nogle fif :)
Logget

waleed

• Garvet modelbygger
Sv: Lys i cockpit m. fiberoptik?
« Svar #1 Dato: Marts 10, 2012, 11:46:30 am »

Hej Ruben og velkommen!

Mht. lys osv., jo jeg har prøvet det nogle gange bl.a. i denne hjemmebyggede model af en båd:
http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=1420.msg11693#msg11693

Jeg fiklys til lanterner og kabinelys lagt ind i den, dog ikke med fiber men alm. pære til kabinen
og derigennem små huller med rød/grøn neglelak til lanternelys. Desværre fik jeg aldrig
taget et billede af den i mørke inden den blev overdraget. Det samme blev lavet til model af
min brors hus i 1:100, desværre heller ingen billeder der.

Materialerne er blevet meget mere tilgængelige og billigere med tiden, så
jeg kan da kun gå ind for idéen.

waleed

Logget
GOD DAMN IT!

monzta

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: Marts 10, 2012, 12:55:10 pm »

Ja nemlig :)

Jeg prøvede det selv for alvor på en meget stor 1:24 F14 Tomcat som var den sidste model jeg byggede inden jeg stoppede helt og først har fået interessen for det igen for nyligt.

Samtidig med jeg byggede den var jeg i praktik hos en elektronik mekaniker så der var nemt og billig adgang til små lysdioder og modstande m.m. Så den byggede jeg om med røde og grønne lysdioder i instrumentbordet samt rød lysdiode til ryggen, landingslys (landingsstellet var nede) og lys i motorer. Det gjorde dog at jeg havde et mindre bundt ledninger der gik ud af fuselaget og ind i en cigaræske hvor et 9 volts batteri, og nogle knapper gjorde resten af arbejdet :)

Siden den succes har jeg haft lyst til at prøve kræfter med det igen, men da fiberoptik er ekstremt fint kan man jo faktisk implementere det i meget små modeller og stadig få et flot resultat. Eks 1:72 modeller.

Nu overvejer jeg kraftigt at gå i krig med en Arado 234 og her har man jo et rigtig godt kig ind i kockpittet grundet udformning. Tror jeg vil prøve kræfter med det på den "øvemodel". .  8)

Hej Ruben og velkommen!

Mht. lys osv., jo jeg har prøvet det nogle gange bl.a. i denne hjemmebyggede model af en båd:
http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=1420.msg11693#msg11693

Jeg fiklys til lanterner og kabinelys lagt ind i den, dog ikke med fiber men alm. pære til kabinen
og derigennem små huller med rød/grøn neglelak til lanternelys. Desværre fik jeg aldrig
taget et billede af den i mørke inden den blev overdraget. Det samme blev lavet til model af
min brors hus i 1:100, desværre heller ingen billeder der.

Materialerne er blevet meget mere tilgængelige og billigere med tiden, så
jeg kan da kun gå ind for idéen.

waleed

Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #3 Dato: Marts 10, 2012, 13:27:55 pm »

i dag kan man få meget små smd-lysdioder - helt ned til 0,5x0,5x1,0 mm så der er næsten uanede muligheder

Jeg har brugt dem på en 1:24 skala-miniracebil, hvor de blev byget ind i disse nummerplade og ID-lys:

Lamperne var blev støbt i klar resin og forsigtigt boret ud, så dioder kunne sidde indeni lampen.

mvh

Niels
Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Marts 10, 2012, 19:05:13 pm »

Neckcheese; det ser fanderme godt ud !

Jeg brugte også meget små dioder til min F14 tomcat da jeg lavede den. Dertil kommer at selvom dioderne er lige store nok, fandt jeg ud af at man kunne bore igennem med den ønskede størrelse (eksempel 0,5mm) og så "grate" bagsiden med et større bor 3-4mm. Det gør at man kan lime dioden i på bagsiden selvom den er lige stor nok, og så stadig kun få effekten af at kunne se lys i 0,5mm hullet.

Fiberoptik overvejede jeg fordi der er mulighed for med ganske få dioder, eks en grøn, en rød og en gul at "overføre" lys til rigtig mange steder på cockpittet, eks til knapper her og der og alle vejne. En optisk fibertråd uden lige at have målt dem er jo ret tynde. Snakker vi ikke 0,25mm ? Det kunne jo eksempelvis også bruges til kontrollamper i instrumentbordet på en bil ?

Jeg har i hvert fald tænkt mig at forsøge lidt.

Under en søgning fandt jeg denne Titanic model hvor der er brugt MANGE fibertråde.

http://www.reocities.com/timessquare/portal/5262/start.htm

Det er skala 1:350 og jeg tænker lidt at hvis et ko-øje oplyst med fiberoptik holder størrelsesforholdet, må en lysprik med fiberoptik i eks et fly i skala 1:48 vel også kunne gøre det ud for en kontrollampe?

Syntes bare det putter meget mere "liv" i modellen hvis der er lys i bæstet. Den bil du har lavet Neckcheese ser jo totalt "levende" ud !
Logget