Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2023, 02:46:58 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Meget tynd kobbertråd finder du her:  (Læst 5691 gange)

monzta

• Modelbygger
Meget tynd kobbertråd finder du her:
« Dato: Marts 14, 2012, 17:14:52 pm »

Halløj folkens. Vil bare lige gøre opmærksom på at der i de gamle IDE kabler til PC´ere findes nogle MEGET tynde kobbertråde :) Man får nemmest fat på dem ved at skille kablet ad i de ledninger det nu består af, derefter "gnider" man på isoleringen med eks det runde af en skruetrækker (ledningen mases) og pludselig stritter den her usandsynlig og hårtynde kobbertråd ud. Og så er det bare at fiske den ud.

Har selv brugt det i går aftes til at lave et kabelbundt i cockpittet på min FW190.

Jeg kan også i den forbindelse hilse og sige at de gamle pinolsikringer fra en bil har nogle flade små stykker kobber som også sagtens kan bruges. Jeg har brugt et par til seler til cockpittet :)

Mvh
Ruben
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Sv: Meget tynd kobbertråd finder du her:
« Svar #1 Dato: Marts 14, 2012, 19:16:14 pm »

Endnu et førsteklasses eksempel på modelbyggerfolkets opfindsomhed og hittepåsomhed. Der er simpelthen ingen grænser.

Alletiders supertip Ruben.

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

monzta

• Modelbygger
Sv: Meget tynd kobbertråd finder du her:
« Svar #2 Dato: Marts 14, 2012, 19:34:12 pm »

Jarmen velbekomme da :)

Jeg smider billeder ind lidt senere i aften under mit FW 190 projekttråd af de hjemmelavede seler :)

Update:

Her er lige et par billeder af sådan en pinolsikring. Det her er en 10amperes og selve metallet kan nemt løsnes fra sikringen med fingrene. Efterfølgene kan man jo så bruge det fine lille stykke metal til hvad man vil. Det er meget føjeligt. Jeg valgte at klippe min over på langs, altså at dele metallet i 2 på den lange led, og lave seler ud af dem til sædet i min FW190. Jovist det er ikke så "fint" som printæts / kobberæts, men syntes selv det er ret godt især taget i betragtning at det har kostet nul og en dyt ;) Er sikker på de også kan bruges til meget andet :)

« Senest Redigeret: Marts 14, 2012, 23:18:13 pm af monzta »
Logget