Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 12:42:56 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Forfatter Emne: Revell 1:48 Focke Wulf A8/R8  (Læst 5254 gange)

monzta

• Modelbygger
Revell 1:48 Focke Wulf A8/R8
« Dato: Marts 19, 2012, 14:39:58 pm »

Jeg ved godt at jeg har været ude af "gamet" nogle år, men jeg syntes alligevel at jeg vil anmelde (læs advare) Revell´s 1:48 Focke Wulf A8/R8 byggesæt.

Jeg er endnu ikke færdig, men på basis af det jeg har oplevet med sættet indtil videre vil jeg gerne komme med følgende betragtninger.

Sættet er som sagt Revell´s 1:48 Focke Wulf, pakken ser således ud:

Sættet er markeret med Niveau 4 i sværhedsgrad men lad mig sige det med det samme. Dette sæt er sværhedsgrad 5+++ og det skyldes en kombination af den måde sættet skal samles, samt de mangler der er fra producenten i kvalitet og tolerancer. Mere om det senere.

Ved første øjekast går det øjeblikkeligt op for en at sættet er af dårlig kvalitet. Der er enormt mange støbegrater, og flere steder på de større elementer er der dybe mærker fra støbningen. Det ligner der har lagt noget krøllet plastic i formen da man støbte sættet.
Når man dernæst får pillet nogle elementer ud af sættet og prøver at test-fitte dem opdager man også at der er noget helt galt. Og det er der faktisk.

Sættet er i forhold til skalaen (1:48) ikke særlig detaljeret. Der er ikke en rigtig motor med, og udstykningen af våben er kun små pinde der skal simulere maskinkanonerne. Motoren består af en kølemekanismen til at køle motoren med der sidder bag propellen, og det er faktisk det. Der er ingen flaps, eller smådele som byggeren kan tage stilling til om skal stå i den ene eller anden position, og mest af alt minder det faktisk om et skala 1:72 byggesæt der bare er forstørret op.

Interiøret er ej heller særlig detaljeret til trods for det dog består af nogle dele. Til gengæld har man valgt at lave cockpittet med en hel del flade mod flade samlinger så det gælder om at holde tungen meget lige i munden når dette bygges. Detaljerne på kontrolpanelerne er ikke særlig gode, og jeg ville ønske man havde lavet "blanke" paneler og lagt en stak transfer decals med til ure, knapper og kontakter.

Personligt valgte jeg at "krydre" mit cockpit med hjemmelavede seler til sædet, samt lidt rør / ledningsføring.

Man har valgt at lave dette sæt således at undersiden af vingerne er i et langt stykke med en del af bunden af flyet. Hernæst 2 dele overvinge som skal limes på. Overdele og underdel kunne faktisk lige så godt være fra to forskellige sæt. De passer ikke sammen. Desuden er der kun en enkelt styretap på vingedelene så man kan ikke få fikseret de to dele ordentligt når man limer dem sammen. Ud over det er hjulbrønden til landingsstellet en løs enhed for sig selv, og skal monteres samtidig med vingerne limes sammen.

Der er også et alvorligt issue omkring vingerne der ikke passer til monocoque´n. Her oplevede jeg at der var en del luft i begge sider (op til 2mm) hvilket igen giver problemer omkring motorinddækningen som skal samles for sig før den monteres, men som passer ind over nogle dele af vingerne. Dette kunne dog løses delvist ved at lime en "afstivning" i form af en tændstik i bunden af monocoque´n der "skiller" de to dele lidt ad og dermed giver mindre gap til vingerne. Dette giver så blot det resultat at hvis man ikke har fået limet den bagerste del af monocoque´n ordenligt sammen skiller det hele ad igen.

Der er dog ting jeg betragter som små lyspunkter, for det hele skal selvfølgelig heller ikke være negativt. Propellen syntes jeg er rigtig godt lavet. Her skal selve "næsen" samles med kølepropel og aksel, og propel bladende der alle 3 er løse i æsken skal monteres hver for sig. De kan også vinkles, ligesom der er en god detalje med "tandhjul" i bunden af propelbladene.

Pladesammenføjninger, serviceluger osv er meget fint aftegnet på sættet og giver mulighed for noget fint shading når sættet skal males. Der kan hvis man ønsker det også laves modifikationer til visse dele, heriblandt har jeg selv valgt at skære haleroret af således dette kan vinkles og limes på igen.

Men alt i alt må det siges at dette sæt er MEGET fejlbehæftet og jeg ville hvis jeg skulle bygge en FW190 igen i 1:48 helt bestemt vælge et andet mærke. Sættet er til MEGET avancerede byggere da det kræver meget opfindsomhed og mange patentløsninger for at blive samlet. Man kan IKKE bygge det direkte ud af kassen med en skalpel og en tube lim i hånden. Der skal spartles, slibes, skæres og spartles endnu mere for at dette sæt bliver bare nogenlunde. Og det virker meget omsonst når sættet trods alt ikke er særlig detaljeret.

Her er et link til en anden anmeldelse af sættet på Engelsk. Anmelderen har haft en del andre problemer end dem jeg har oplevet, selvom der er gengangere (især omkring vingerne), hvilket leder mig til at tro at kvaliteten er meget dårlig på sættet fordi fejlene varierer fra sæt til sæt...

http://www.dogfighter.com/Focke-Wulf-Fw-190-G-8-148/0287.html

Mvh
Ruben
Logget

Fulcrum

• Modelbygger
Sv: Revell 1:48 Focke Wulf A8/R8
« Svar #1 Dato: Marts 19, 2012, 18:11:26 pm »

Hej

God idé med anmeldelse af sættet.

Min erfaring er, at man altid før man kaster sine sparepenge efter et byggesæt "Googler" eksempelvis

1/48 Revell FW 190 review og dernæst sortere i de forskellige versioner og byggesæt-numre.

Hvis man Googler alt for præcist med byggesætnummer osv. misser man ofte noget.

De fleste reviews er "in the box" og beskriver kun udforming og detaljeringsgrad og nok så vigtigt om det er en nyudgivelse eller et oldgammelt Monogram med hævede panellinier, kæmpenitter eller Frog sæt med hævede panellinier/skyttegrave serveret i en farvestrålende æske med nye decals.

Ved at Google build eller build review fremkommer der som regel færre  artikler hvor sættet bygges og derfor med bedre indsigt i om sættet rent faktisk også passer sammen. (Mach "pooh")

Revell er er forunderligt firma, som kan være alt fra +40 år gamle støbeforme til næsten "Tamigawa" kvalitet til ufatteligt lave priser, som 1/32 Arado AR 196 A3 eller 1/72 A 400 M Grizzly til nogen få hundrede kroner.
Eller den utroligt detaljerede 1/72 Ju 88 A4 også til lommepenge.
Et godt råd er at købe Revell's nyudgivelser medens de er på hylden.
Der kan gå laaang tid før de genudgiver.
Deres fine 1/48 F-86 D "late" F-84 G og 1/32 Huntere er endnu ikke genudgivet.
Revell udgiver jævnligt de hundedyre Hasegawa sæt til lavpris, fx. 1/48 Spitfire og F/TF-104 men igen pas på, den seneste udgivelse i Tiger Meet er et gammelt Monogram.

« Senest Redigeret: Marts 19, 2012, 18:21:10 pm af Fulcrum »
Logget
Med venlig flyverhilsen
Karsten Krongaard

Whatever you do don`t spare the glue

monzta

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: Marts 19, 2012, 19:19:57 pm »

Jeg er helt enig med dig. Desværre købte jeg sættet i et "spare of the moment" øjeblik, og fik derfor ikke læst reviews på nettet på sættet. Nu er det også godt det samme da jeg bruger det til at støve nogle af mine gamle bygge-evner af på, men ville man bygge et seriøst 1:48 Focke Wulf 190 fly er det bestemt et sæt man skal gå i en lang bue udenom. Der findes andre og meget bedre sæt også til nogenlunde samme pris som Revell´s.

Dengang jeg byggede på livet løs var der revell, matchbox eller airfix at vælge imellem i legetøjsbutikkerne :) Og dengang var det lidt hip som hap hvem der var bedst. Der var gode sæt og dårlige ligesom i dag som du selv er inde på, nogle af Revells sæt er ganske gode, og det er bestemt heller ikke for at "disse" Revell som mærke, men lige præcist dette sæt bør man overveje en ekstra gang før man køber. Det er ikke for børn :)

Logget

waleed

• Garvet modelbygger
« Svar #3 Dato: Marts 19, 2012, 22:34:11 pm »

Har lige læst den engelske anmeldelse igennem. Synes ikke jeg
kunne finde noget om manglende hagekors og kommer derfor i tvivl
om de virkelig mangler... Jeg har ofte set ark med "halve" kors som
skal sættes sammen (derved undgår Revell bøvl, da der ingen "synlige"
hagekors er i æsken  ;)) Har du evt. et billede af decal arket?

waleed

Logget
GOD DAMN IT!

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: Marts 19, 2012, 22:41:05 pm »

Revell (Tyskland) plejer helt at udelade hagekors.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

monzta

• Modelbygger
« Svar #5 Dato: Marts 20, 2012, 08:16:02 am »

Der er ingen hagekors med, ej heller i to dele. Der er et hvidt balkenkreutz med til haleroret, og almindelige balkenkreutz til vingerne. Kan godt prøve at se om jeg kan skyde et billede af decalarket :)
Logget

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: Marts 21, 2012, 10:49:21 am »

Revell's Fw190 er gammel vin på nye flasker, forstået sådan, at det er Tristars forme der er brugt.
Tristar,s sæt kom allersidst i 80'erne, og satte nye standarder for hvad man kunne forvente af et byggesæt. I sættet var inkluderet hvidmetal og æts. Prisen var der efter...tårnhøj.

Jeg giver dig ret i, at et nemt sæt det er det ikke, velegnet som comeback sæt....nej. Men et dårligt sæt, det syntes jeg faktisk ikke, men det kommer selvfølgelig an på øjnene der ser.

Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

monzta

• Modelbygger
« Svar #7 Dato: Marts 21, 2012, 13:03:41 pm »

Revell's Fw190 er gammel vin på nye flasker, forstået sådan, at det er Tristars forme der er brugt.
Tristar,s sæt kom allersidst i 80'erne, og satte nye standarder for hvad man kunne forvente af et byggesæt. I sættet var inkluderet hvidmetal og æts. Prisen var der efter...tårnhøj.

Jeg giver dig ret i, at et nemt sæt det er det ikke, velegnet som comeback sæt....nej. Men et dårligt sæt, det syntes jeg faktisk ikke, men det kommer selvfølgelig an på øjnene der ser.

Der er flere aspekter i det end som så. Det kan ikke lade sig gøre at færdigbygge dette sæt med en skalpel og en tube lim. Og det syntes jeg er udgangspunktet for alle byggesæt uanset sværhedsgrad. Det burde som udgangspunkt være muligt at færdiggøre et sæt med de dele der er med i sættet + en tube lim og en hobbykniv.
Men fakta er at det kan man ikke med dette sæt. Der skal spartles og tilpasses RIGTIG meget.

Om man kan kalde det et dårlig sæt. Det er måske et uværdigt ordbrug fra min side. Men faktum er at delene er dårligt støbte og ikke passer sammen.

Går man i detaljer (og det er der jo nogen der gør) er det ene af de to modeller man kan bygge i sættet (der er to sæt decals med, den ene er til en jagerbomber, den anden til en jager) ukorrekt. Det gælder både cockpit og bestykning af våben. Men igen det er detaljer.

Lige nu er det min stædighed (som sur gammel mand :) ) der gør det her sæt færdigt.

Skal jeg bygge en FW190 i 1:48 igen vil jeg 100% vælge et andet mærke.
Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #8 Dato: Marts 24, 2012, 11:40:34 am »

Så kan jeg lige tilføje at halvdelen af de huller der skal være i flyet hvor de små noter til div ekstra dele skal passe i ikke er lavet, til trods for de er vist på tegningerne (og der er ikke markeret at der skal bores eller andet).

Det være sig følgende steder:

Yderste sæt maskinkanoner i vingerne er der ikke lavet hul til.
Antenner på vingerne er der ikke lavet hul til
Antenne under bunden er der ikke lavet hul til
Bombeophænget under flyet er der ikke lavet hul til (FEJL de skal bores se nedenstående)
Ekstratankene under vingerne er der ikke lavet hul til (FEJL de skal bores se nedenstående)

Dertil kommer at der er lavet to firkantede huller under vingerne som ikke er markeret på tegningerne ?? Ved ikke hvad de skal bruges til, men må jo så spartle dem op.

Jeg syntes det lugter langt væk af at det er samme dele de bruger til mange forskellige versioner af Focke Wulf 190 serierne..

Det er rigtigt ærgeligt :(
« Senest Redigeret: Marts 24, 2012, 17:58:42 pm af monzta »
Logget

Peer S

• Gæst
« Svar #9 Dato: Marts 24, 2012, 12:26:34 pm »

Citér
Det være sig følgende steder:

Yderste sæt maskinkanoner i vingerne er der ikke lavet hul til.
Bombeophænget under flyet er der ikke lavet hul til
Ekstratankene under vingerne er der ikke lavet hul til

På den samlevejledning jeg har er der vist i fig. 8 hvor der skal åbnes og bores huller..

Citér
Dertil kommer at der er lavet to firkantede huller under vingerne som ikke er markeret på tegningerne ?? Ved ikke hvad de skal bruges til, men må jo så spartle dem op.

Ved ikke hvad det er for nogen firkantede huller du mener. De eneste fordybninger der er i den undervinge jeg har er udkastnings hullerne, og de skal være der.Kan du tage et billede af de huller du omtaler?
Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #10 Dato: Marts 24, 2012, 17:27:03 pm »

Det kan jeg i hvert fald. Får lige skudt nogle billeder af alle de fejl der er.

Jeg tror de firkantede huller skal ligne huller til tomme patronhylstre fra MG151´erne som du selv skriver.

Har du også kun dele til en enkelt 650 liters brændstoftank i dit sæt ?? Jeg har 3 underdele og kun 1 overdel ? Der skal være jo være en tank under hver vinge?

**update**
Jeg har lige været ude og tjekke op på det hele.

Den med ophæng til tankene kan jeg godt fjerne fra listen, det samme gælder ophæng til bomben under midten. Det er korrekt vist på tegning 8 i byggevejledningen, og det er klart min fejl. Det beklager jeg.
En af grundene til misforståelsen fra min side er at bombeophænget ikke passer i hullerne før en anden del er limet på således at den skinne bomben skal hænge i bøjer..

Til gengæld er der andre ting som jeg lige tager nogle billeder af så i kan se hvor dårligt sættet er støbt!

Jeg har rettet dette til ovenover og pointeret at det er min fejl. Sorry..

« Senest Redigeret: Marts 24, 2012, 17:59:07 pm af monzta »
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #11 Dato: Marts 24, 2012, 17:45:18 pm »

Der er sket utrolig meget siden
Næste gang kan du prøve at købe Tamiya's Fw 190, der vil du kunne mærke forskel, til gengæld
vil du ikke mærke forskel i din penge pung

Bo

Jeg er helt enig med dig. Desværre købte jeg sættet i et "spare of the moment" øjeblik, og fik derfor ikke læst reviews på

Dengang jeg byggede på livet løs var der revell, matchbox eller airfix at vælge imellem i legetøjsbutikkerne :) Og
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

monzta

• Modelbygger
« Svar #12 Dato: Marts 24, 2012, 18:10:24 pm »

Der er sket utrolig meget siden
Næste gang kan du prøve at købe Tamiya's Fw 190, der vil du kunne mærke forskel, til gengæld
vil du ikke mærke forskel i din penge pung

Bo

Næste projekt bliver en 1:48 Airfix Mosquito, den har fået super gode anmeldelser rundt omkring på nettet så tror bestemt at den bliver lækker at arbejde med. Det er ikke fordi det er Airfix, og jeg er ikke ude på at nedgøre Revell. Jeg har bygget mange Revell sæt, og de har allesammen generelt været af rimelig god kvalitet. Dette her er bare det sorte får tror jeg..

Men det kan da godt være jeg skal prøve Tamiya´s FW190 engang for lige at få en positiv oplevelse med den maskine også ;)
Logget

Peer S

• Gæst
« Svar #13 Dato: Marts 24, 2012, 22:57:23 pm »

Citér
Har du også kun dele til en enkelt 650 liters brændstoftank i dit sæt ?? Jeg har 3 underdele og kun 1 overdel ? Der skal være jo være en tank under hver vinge?

Nope.. der er frie underdele og to overdele i mit sæt, så man kan lave to forskellige typer droptanke. To under dele på ramme Z og to stk rammer D med hver en overdel og en underdel.

Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #14 Dato: Marts 26, 2012, 14:34:38 pm »

Ok har så lige kigget på rammeoversigten på min tegning. Den lille ramme mærket D er slet ikke med i æsken!
Logget