Danske Modelbyggere Forum

• August 11, 2020, 20:50:06 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Venter på Ivan igen  (Læst 3946 gange)

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
Sv: Venter på Ivan igen
« Svar #15 Dato: Oktober 10, 2012, 11:43:05 am »

Tak for de gode svar.

@Jan. Det er min plan at tage en svamp, skære kanter og fordybninger i, herefter male den kulsort og til sidst give den nogle pigmenter/drybrush. Det er min forhåbning at dette kan skjule det manglende interiør.

@Tom. Super brugbart feedback, tak for det :). Hvad sker der med rustpåvirkning over tid? Jeg går udfra at påvirkningen af fugt og vand. stadig danner rust, også under disse forhold?

Disse bobler og blærer i malingen, hvor store er de?

/Carsten 
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Tom Nielsen

• Gæst
« Svar #16 Dato: Oktober 10, 2012, 13:10:23 pm »

Disse bobler og blærer kunne være alt fra 5mm og til 3-4 centimeter i diameter, dog næsten altid cirkelrunde...Men jo større flade jo større bobler, derfor var det også ret tydeligt udvendig, hvis det var en skillevæg, eller andet påsvejset indersiden.

Det vil så også bevirke, at eventuelt rust, ikke  vil være ens i farven (jo mere varme jo rødere rust)

Den danske Centurion var malet med en rød primer, og denne primer indeholdt bly, det kunne give nogen rimeligt groteske misfarvninger ved opvarmning (vi tog en del billeder dengang jeg ved ikke om det er muligt at fremskaffe dem, det kunne være man skulle lave en bog om det  ;D)

Sprængstoffer er også en faktor, nogen sprængstoffer indeholder salpeter, som ved detonering går i forbindelse med metallet, så selv tykt panser over tid nærmest ætses væk, og bliver til tynde rustflager.

Og ja..Rust vil også dannes i frostvejr, men jo koldere det er, jo mindre luftfugtighed.
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #17 Dato: Oktober 10, 2012, 13:35:52 pm »

Jeg skal klart eksperimentere lidt med disse bobler i malingen, hvor der har været stærk varme under panserpladen. Igen super brugbart input! Tak for det.

/Carsten
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #18 Dato: Oktober 10, 2012, 14:18:00 pm »

Velkommen til Carsten leger med sne-lookalikes... ::)

Jeg har besluttet at teste lidt på 4 forskellige produkter og hvorfor ikke dele det her, så andre kan se de resultater jeg er kommet frem til.

Alle de 4 testede materialer har alle potentiale. Materialerne er hæftet med hvid lim opløst i vand, med undtagelse af Scenic der kommer med sin egen hæfter. Alle materialerne er efterbehandlet med spray varnish på overfladen (sviner ubeskriveligt!!!)

Materialerne er: Mel, Bagepulver, Matas Babypudder og Scenic, fra Deluxe materials.

Mel:

Gult skær, tendens til at klumpe.

Bagepulver:

Bobler op, når det kommer i kontakt med væske.

Babypudder:

Klumper og skal påføres ved at banke på en pensel.

Scenic:

Skuffende store flager, der dog kan knuses til mindre.

Overblik:

Delkonklusioner:
Mel har et forkert skær og er sårbart selvom det har fået varnish. Så er det et organisk materiale, der godt nok er billigt, men hvis det ikke behandles grundigt vil det opløses over tid, og eventuelt tiltrække insekter.

Bagepulver, har en god farve - denne er dog også et organisk materiale, der ligesom mel nedbrydes over tid. Bagepulveret, bobler op når det hæftes, dette giver nogle udfordringer når det påføres. Det bliver hårdt som sten, når det er tørt, hvilket gør det resistent overfor berøring eller stød. Bagepulveret kan når helt tørt! males og behandles med lak, så man lukker den biologoske proces.

Babypudder:
Har en rigtig god farve og tekstur, når den er påført ved at banke på en pensel (langsommelig proces). Det er et kemisk materiale, der ikke nedbrydes organisk. Babypudderet har samme udfordring som mel, det er meget sårbart.

Scenic:
Er en rigtig dyr løsning (har ikke fundet en forhandler i DK) flagerne ser noget store ud, men knust er det rigtig godt til nyfalden sne. Der følger en lille bøtte med som hedder "Icy sparkles" dette giver en rigtig god effekt af frossen sne/iskrystaller. Scenig er ligeledes et kemisk produkt. Woodland Scenics laver et lignende produkt (koster boxen) det skal jeg prøve på et tidspunkt.

Min konklusion:
Jeg vil helst undgå de organiske materiale - dog kunne jeg godt finde på at anvende Bagepulver, til at bygge sne op, så der kommer til at ligge et andet produkt øverst. Dette produkt kunne meget vel være Scenic (knust). Jeg er ikke færdig med at teste på Babypudderet, for at se om jeg kan finde en løsning, så det kan få en hård overflade. Kan jeg det, vil dette være mit foretrukne materiale, da det er billigt, og det ikke er organisk.

Jeg håber at nogen kan bruge den lille test til noget. Det er rigtig sjovt at eksperimentere med. Og nu skal jeg så teste lidt videre, for at træffe min endelige beslutning om, hvordan jeg vil lave sneen, på mit diorama. 

/Carsten
« Senest Redigeret: Oktober 10, 2012, 14:20:00 pm af Carsten S. »
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #19 Dato: Oktober 14, 2012, 00:54:56 am »

Nå men det bygger jo ikke sig selv - så græs blev der sagt!

Efter græsset er tørret fast til basen, støvsuges det, så de værste fimmerhår forlader basen. Og så kan det males. Jeg ville gerne opnå en vissen gul nuance - med en glød af brun og grøn. Dette vil forhåbentlig give den rette kontrast til sneen, så det kommer til at se realistisk ud - ellers siger jeg sgu op!

...Nå ja tak Jesper for det gode råd med blendede blade!

Nu er det ved at være tid at den forladte KV-2 skal placeres, så den sidder fast... men det må vente!

Her er hvordan det ser ud inden der kommer sne på.

Mon ikke der også skal opfindes et par træer og en busk eller to, for hvorfra skulle de visne blade ellers komme fra :)

/Carsten
« Senest Redigeret: Oktober 14, 2012, 01:11:59 am af Carsten S. »
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #20 Dato: Oktober 14, 2012, 14:46:46 pm »

...Nå ja tak Jesper for det gode råd med blendede blade!

/Carsten

Hej Carsten glad for du kan bruge det

Det ser sku godt ud det du laver glæder mig til at se dit sne skal selv igang med et vinter dio og vil også gerne ha sne på det.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #21 Dato: Oktober 16, 2012, 01:13:47 am »

Nå men så låner jeg lidt plads hos tinypic...

Så blev mit diorama så færdigt at jeg vil tillade mig at få det flyttet til færdigt projekter.

Der vil jo altid være lidt pilleri her og der... men i det store hele, opnåede jeg det jeg gerne ville. Holde omkostninger i bund, og kvaliteten så høj som mulig.

Efter længere tids tests, så lykkedes det at lave en bund af babypudder, så jeg undgik det organiske bagepulver. Pastaen, som jeg lavede af babypudder, kunne mixes i forskellige tykkelser, alt efter hvordan det skulle anvendes, På toppen ligger, materialet fra Deluxe Materials, scenic.

Døm selv...

Flyt venligst til færdiggjorte projekter...

/Carsten
Logget

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #22 Dato: Oktober 16, 2012, 06:40:15 am »

Det ser rigtigt dejligt koldt ud - så det må siges at være vellykket  ;)

God ide med at bygge op med det billige materiale og bruge det dyre til den sidste finish - har du forseglet det med lak til sidst ?

Vh/Jan
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Ugly

• Garvet modelbygger
« Svar #23 Dato: Oktober 16, 2012, 09:03:50 am »

;D Brrr det ser koldt ud...  ;D Ser godt ud!!
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #24 Dato: Oktober 16, 2012, 11:31:00 am »

Tak for respons! ;)

Ja, overfladen er lukket med en satin varnish. Ja var bekymret for at en gloss ville ødelægge den mathed der også er i sne.

/Carsten
Logget

James Humble

• Gæst
« Svar #25 Dato: Oktober 16, 2012, 13:46:19 pm »

Det der rigtig godt ud Carsten

Jeg flytter den til en velfortjent plads i færdige projekter

Mvh Kim
Logget

Robin Matcham

• Garvet modelbygger
« Svar #26 Dato: Oktober 19, 2012, 11:36:43 am »

Ser rigtigt fedt ud! Du har fået lavet en genial ''sneeffekt'' især oppe på kampvognen, hvor det ligner at det er smeltet en lille smule ;) Flot arbejde!

Robin
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #27 Dato: Oktober 19, 2012, 13:12:24 pm »

Hej Robin,

Tak for de flotte ord! Jeg er rigtig glad for, at du kan se hvad jeg gerne ville opnå med min effekt, hvilket betyder at det er lykkedes i et omfang.

/Carsten
Logget