Danske Modelbyggere Forum

• September 25, 2022, 21:56:24 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Projekt RDAF 1921-2000  (Læst 8142 gange)

monzta

• Modelbygger
Projekt RDAF 1921-2000
« Dato: April 24, 2012, 08:29:29 am »

Hej så tænkte jeg at jeg ville skrive lidt om mit næste projekt.

Jeg gjorde et ret godt køb her på siden sammen med en kammerat, og de 6 fly jeg fik efter vi delte dem viste sig alle at have fløjet i det danske luftvåben.

Det drejer sig om:

Hansa Brandenburg W29
Supermarine Spitfire
J35 Draken
F84 Thunderjet
F-16
Westland Lynx

Idéen er at der måske kommer en enkelt model eller 2 mere til samlingen løbende, men det jeg gerne vil med dette er at vise et udpluk af modeller af Dansk luftvåbens fly igennem tiden.

Jeg vil ligge billeder ind af de færdige modeller som jeg kommer igennem dem. Lige p.t er jeg igang med F16´eren :)
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
Sv: Projekt RDAF 1921-2000
« Svar #1 Dato: April 24, 2012, 11:37:52 am »

Hvis du har brug for dokumentation til bygningen af nogle af flyene må du endelig sige til - også selvom du ikke har brug for lange udredninger om bemalingen, men bare vil se et par billeder  ;D

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

monzta

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: April 24, 2012, 13:57:14 pm »

Meget gerne :)

Det jeg især har brug for er info omkring Hansa´en selvom jeg har fundet noget materiale og en masse sort hvid billeder er det svært lige at spore mig ind på hvilken grå farve der blev brugt, og om flyet havde en anden farve under bugen :)

F84 mangler jeg også generelt lidt omkring bemaling på selvom det jeg har viser den var sølvfarvet  så er der stadig en del "huller" :)

De øvrige har jeg rimelig godt styr på tror jeg :)

Mvh
Ruben
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #3 Dato: April 25, 2012, 20:52:11 pm »

Hej Ruben

For F-84 farvernes vedkommende er det lidt kompliceret, for der var en del variationer at vælge imellem - blandt andet fordi alle eskadrillerne havde deres egne tiptank-farver og de enkelte flights (hver eskadrille bestod af fire flights) også havde deres egne næse- og siderorsfarve, vil jeg henvise dig til denne tråd: http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=1818.0  Hvis du vil have billeder af en mere spicifik bemaling af F-84, så sig bare til.

Jeg kan også anbefale dig at købe Stoppels F-84 mærker, der indeholder mærker til mange forskellige varianter og også inkluderer bemalingstegninger.

Mht Hansa-Brandenburgerne er det lidt mere enkelt, men der er stadig i hvert fald to varianter af bemalingen: Først grå over det hele med hvide tal (dog sorte tal på undersiden, men jeg tror undersidefarven også var grå). Senere blev de aluminiumsfarvede over det hele med sorte tal på både fuselage og undersiden af vingerne.

Den grå bemaling:

Den aluminiumsfarvede bemaling:

mvh
Michael
« Senest Redigeret: April 25, 2012, 23:06:32 pm af Jens »
Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: April 25, 2012, 22:26:13 pm »

Super rigtig god info.

Du mangler dog vist at lægge billedet ind af den sølvfarvede Hansa :)
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #5 Dato: April 25, 2012, 22:52:51 pm »

Jeg beklager, men alle billederne er der og jeg kan også se dem når jeg har oprettet indlægget og bruger "Førvisning". Så snart jeg så trykker "Gem" laver programmet om på koderne og billederne kan herefter ikke vises ???

Jeg har aldrig været ude for dette før, men jeg er ude af stand til at rette det - HJÆLP, webmaster please - gør et eller andet ??? ???

Michael
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #6 Dato: April 25, 2012, 23:07:43 pm »

Jeg har aldrig været ude for dette før, men jeg er ude af stand til at rette det - HJÆLP, webmaster please - gør et eller andet ??? ???

Done. ;)
Jeg tror, det skyldes photobucket. Stien til billedet stod der to gange, og så var der rodet noget link-kode ind i det også. Det er renset nu.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #7 Dato: April 26, 2012, 07:58:58 am »

Tak Jens

Ja, jeg kunne godt se at der var noget dobbeltkode ind over - det mærkelige var bare at det ikke var der når jeg valgte "Førvisning", men opstod i det øjeblik jeg valgte "Gem". Jeg prøvede adskillige gange at slette det kode der var for meget, men det kom bare igen  ???

mvh
Michael
Logget

Frederik

• Garvet modelbygger
  • Silkeborg
« Svar #8 Dato: April 26, 2012, 09:28:42 am »

lyder som et fedt projekt glæder mig til at se det endelige resultat :)

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #9 Dato: April 26, 2012, 09:47:56 am »

Spændende - jeg får en voldsom trang til at bestille Wing Nut Wings Hansa Brandenburg....  ::)
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

monzta

• Modelbygger
« Svar #10 Dato: April 26, 2012, 10:17:09 am »

Tak for opbakningen :)

Jeg er snart færdig med den første model som er en Acadamy F16A i 1:72. Jeg har lavet en del mods på den, bla.a har jeg lavet lidt flere detaljer i hjulbrønde for og sider, jeg har "åbnet" luftbremsen og scratchet den hydrauliske cylinder der aktiverer dem. Jeg har også drejet højdreroret så det ser ud som om flyet står parkeret eller "taxier". Slutteligt har jeg skåret forhjulet af med den lille stiver og drejet det 20 grader.

Så nu skal jeg snart igang med bemalingen :)
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #11 Dato: April 28, 2012, 07:26:24 am »

Hej Ruben

Du sendte mig jo en PM og spurgte om F-84G´er fra Ålborg, men jeg synes at alle skal have glæde af dem, så jeg lægger dem her i stedet.

Træningsflightens fly havde koderne AT-A til AT-O (AT-I blev ikke brugt). Flere af koderne var tildelt flere forskellige fly (over tid), så ialt 28 forskellige F-84 var i tjeneste i flighten.

Stationsflightens fly havde koderne AR-A (senere A-015), AR-B (senere A-323), AR-C (senere A-217), AR-D (senere A-138) og A-124

F-84G fra Træningsflighten på FSNÅLB:

F-84G fra Stationsflighten på FSNÅLB:

F-84G fra Stationsflighten på Skrydstrup havde samme bemaling som Ålborgs - bemærk slæbemålsbeslag på venstre pylon - Ålborgs fly brugte samme udstyr:

« Senest Redigeret: April 28, 2012, 07:56:09 am af Michael BJ »
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #12 Dato: April 28, 2012, 07:54:36 am »

Jeg havde også lige et par bemalingstegninger fra "Stoppel Information No. 3-4" udgivet i 1974 af Stoppel Hobby:

A-181 og A-972 var begge fra SNFSKP, mens A-015 og A-138 var fra Ålborg
A-015 kom senere til Værløse og derefter til Karup. Den var den sidste danske F-84G der fløj. Den blev udfaset den 24 januar 1962 og havde fløjet sin sidste tur tidligere på måneden.
Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #13 Dato: April 28, 2012, 09:26:00 am »

Nøjj 1000 tak Michael :)

Jamen i og med det danske luftvåben normalvis ser en kende kedeligt ud med deres øvrige fly vil jeg rigtig gerne lave den så den ligner den med de sorte tanke med hvide lyn. Det er en fin "cirkusbemaling" som man ikke ser på andre fly..

Dvs AT-K og AT-B men spørgsmålet er hvad farver de ellers havde. Det er sorthvid billeder og jeg kan se en farve på næseringen samt på haleroret, men er usikker på om det er den fluoroscerene orange farve, og jeg er også usikker på om den har det samme orange "mavebælte" på skroget ?

Igen 1000 tak for hjælpen :)

Mvh
Ruben
Logget

Hielsbjerg

• Lettere øvet
  • **
  • :-) Hielsbjerg
« Svar #14 Dato: April 28, 2012, 10:24:13 am »

Hej Ruben!
Kan du bruge dette! Det var nogle mærker jeg købte i England for nogle år tilbage.

[vedhæftning slettet af admin]
Logget
Hielsbjerg :-)

Skør med danske fly