Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 08:28:49 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Forfatter Emne: Acadamy F16A 1:72  (Læst 2412 gange)

monzta

• Modelbygger
Acadamy F16A 1:72
« Dato: April 26, 2012, 10:34:39 am »

I mit RDAF projekt er jeg startet med en F16´er og i den forbindelse vil jeg godt skrive lidt om sættet.

Jeg kan ikke rigtig finde noget info på nettet omkring dette sæt, og Academy laver dem slet ikke mere. De laver istedet nogle andre og nyere sæt af F16.

Det eneste jeg kan finde i pakken af årstal er 1983.

Sættet er generelt af rigtig god kvalitet. Der er meget få sinkholes, og stort set ikke nogen grater på ellers udsatte steder som de smalle stykker på vingerne osv.

Til gengæld er sættet meget enkelt og består kun af 3 rammer med dele hvoraf den ene er meget lille og indeholder cockpitglasset. Vinger, haleror osv er støbt i 1 enkelt del. Selve fuselagen er i to dele og passer supergodt sammen. Der er en centermonteret fueltank med, 2 paveway bomber, laserudstyr til under vingerne samt 2 sidewinder missiler.

Der er lidt udfordringer omkring samlingen af luftindtaget under maven, og næsen der er i flere dele, og her var jeg nødt til at bruge lidt spartelmasse for at få overgangene til at blive helt fine. Men det er kun at forvente og har ikke så meget med selve støbningerne at gøre, nok snarere den måde det skal samles på der gør at det er svært at få det til at sætte 100% i øjet.

De negative elementer i sættet består af følgende:

Panellinierne er MEGET små og er ikke ret dybe. Nogle steder forsvinder de helt så der skal påregnes at man må igang med at "kradse" dem lidt op.

Cockpittet er desværre hæftet i den ramme det sidder i i siden af glasset. Det betyder at når man fjerner glasset fra rammen vil der komme en hvid plet på siden af glasset. Man kan gøre meget for at polere den, men det er rigtig ærgeligt at man ikke har hæftet det på andre måder hvor den "hvide" plet ikke havde gjort skade, eks bagpå cockpitglasset.

Generelt er der meget få detaljer på sættet og det bærer meget præg af at være et begyndersæt.

Ekstremt dårligt detaljeret cockpit (består af en lille plade med et decal der ikke passer til)

De positive elementer i sættet består af følgende:

Pasformen er superb. Alle dele passer perfekt sammen.

Meget få støbegrater og fejl.

Meget enkelt sæt, og helt genialt til en nybegynder der har brug for at delene passer godt sammen.

Grundet flyets meget enkle opbygning og fine dele kan man scratche en hel del til den.

Alt i alt:

..er det et superdejligt lille sæt at arbejde med. Det er meget tilgivende og kan sagtens bygges ud af æsken med et godt resultat. For de mere øvede byggere kan man stille sine egne udfordringer ved at lave modificationer her og der og alle vejne. Jeg har valgt at scratche noget indmad til hjulbrønde, åbne luftbremser og vinkle næsehjul og højderor.
Det største minus er det meget sparsommelige cockpit især fordi glasset faktisk er ret godt til cockpittet og man derfor kan se ind i flyet.

Alt i alt et sæt jeg ikke ville tøve med at købe igen hvis jeg skulle falde over det :)

Sættet sælges stadig på diverse sites rundt omkring.

Mvh
Ruben
Logget

lhp

• Lettere øvet
  • **
Sv: Acadamy F16A 1:72
« Svar #1 Dato: Januar 28, 2016, 19:10:21 pm »

Jeg faldt lige over denne, og synes det er værd at tilføje lidt info til denne anmeldelse. Dette Academy sæt er en kopi af Hasegawas første F-16 sæt (som stadig kan fås, nu som YF-16/CCV), med enkelte "fejl", som jeg ikke mener det originale har. Især er det tydeligt at den nederste del af halefinnen er skæv, så det ser ud som om den hælder bagover. Dette kan dog nok justeres med lidt fileri. Og derudover er det altså ikke en F-16A, men en YF-16, med en noget mindre snude.
Logget