Danske Modelbyggere Forum

• Juni 02, 2023, 08:00:47 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Baggrunden for denne kategori  (Læst 9791 gange)

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
Baggrunden for denne kategori
« Dato: Februar 04, 2009, 14:11:25 pm »

På baggrund af følgende indlæg, af Jan Klarbæk, har jeg valgt at lave denne kategori.

Måske vi skal kikke fremad på hvordan vi sikre vores fælles hobbys fremtid, gennem samarbejde og gennem koordinerede tiltag.

I den tid siden 2004 jeg har været "vært" på det danske forum på "kitmaker", har jeg gjort mig nogle observationer der får mig til at frygte for at vi skal lide samme skæbne som folkekirken, nemlig at vores medlemmer stille og roligt uddør.....

Kikker vi på de arrangementer der er rundt omkring i landet, så er de for hovedparten præget af tondenskjolds soldater, både på arrangørsiden men også på deltagersiden (tildels også på modelsiden - men det er en helt anden diskusion  ;D ), indtaget af nye modelbyggere og nye deltagere er beskedent og juniorklasserne er omend talentfuldt besat så dog præget af få deltagere.

Det samme gør sig gældende på de 3 dansksprogede modelbyggerfora (fraset tog og warhammer) så er det igen de få der gør sig gældende medens det store flertal ikke deltager aktivt eller kun i begrænset omfang.

En hurtig optælling viser at IPMS har 117 tilmeldte på deres forum, http://www.kitmaker.net/country-dk har 189 og Danske modelbyggere har 103 - og fraset enkelte dobbeltregistreringer på kitmaker, og dem der optræder på mere end et dansk forum, så er det relativt få der er så aktive at de overhovedet er repræsenteret online.

Så vi kan jo stille os selv lidt spørgsmål:

1) hvordan får vi fat i og tiltrækker de unge.

2) hvordan kommer vi ud til og får tiltrukket de modelbyggere der ikke deltager aktivt på fora, konkurrencer eller bygge aftener idag.

3) hvordan får vi synliggjort vores fælles hobby og skabt opmærksomhed omkring os selv.

4) hvordan gør vi det attraktivt at deltage online og vise sine modeller frem.

Føj selv flere spørgsmål til ...

Vi er heldige, at der rundt omring i landet er klubber og foreninger, der har modet og kræfterne til at arrangere Østjysk Open Esbjerg og DM, men det er igen arrangementer der bæres af relativt få entusiatiske kræfter - med den risiko det medfører, og jeg har lidt tilgode at se, at det er disse arrangementer der tiltrækker nye byggere.

Vh/Jan

Administratorerne for Danmarks 3 største modelbyggerfora (igen når vi ser bort fra træskibsbyg og Warhammer) er alle aktive på dette forum, så derfor kunne denne katagori være et godt sted at påvirke.

Så hvis du har gode idéer til, hvordan vi kan styrke vores fælles hobby, enten her på internettet, eller ude i det "farlige" virkelige liv, så er vi meget lydhøre.

Jeg tror især overvejelser om, hvordan vi får lokket nye og unge medlemmer til, er essentielle, da vi må indse, at vores medlemsskares gennemsnitsalder er opadgående.

Så kom med alle jeres idéer. Intet er for stort, småt eller dumt. Bare fyr løs!
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder