Hej. Jeg er nu nået så langt med min Lynx at jeg syntes det er fair nok lige at skrive et par ord om sættet.

Sættet kan bygges til to versioner, enten en Dansk Mk90, eller en Portugesisk Mk95.
Sættet er eminent godt. Der er godt nok ikke resin og fotoæts dele med, det er ren plastic, men der er teknikken godt nok også presset til grænsen. Glasdelene kunne dog være en lille smule bedre, de er lidt tykke, og af en eller anden grund er indtagets store luftfiltre lavet i klar plast også ?
Detaljerne på selve skroget er enormt godt lavet. Der er virkelig ikke en finger at sætte. Samtidig er kabinen lavet på en superfed måde hvor der virkelig er mulighed for at være kreativ hvis man har lyst.
I forhold til de Danske versioner er sættet også ganske godt, men går man lidt i detaljer (og det er der jo mange der gør

vil man opdage at der mangler nogle ting. Bla.a er der vist at den danske version skal udstykkes med torpedoer hvilket måske ikke er helt så realistisk i forhold til de opgaver Lynx oftest løser.
Dernæst mangler der et trinbrædt på siden ved den ene bagdør samt det kuppelkamera der er monteret her.
Instrumentbordet har bestemt også sine mangler, men her har Hobbyboss været så geniale at vedlægge en "blank" udgave uden støbninger så man enten kan vælge at bygge cockpittet med Hobbyboss´ eget instrumentbord, eller man kan gå igang med den blanke version og lave noget selv. Super fed detalje!
På plus siden kan fremhæves:
- Superflotte detaljer, virkelig lækkert både på skrog og rotorer, glas m.m.
- Fed fed detalje med det ekstra blanke instrumentbord så mere garvede byggere selv kan gå igang.
- Lækker konstruktion af kabinen i forhold til resten. Hele kabinen samles for sig selv med loft og gulv.
- Ganske ganske få støbefejl og grater, virkelig småting.
- Sættet er meget tæt på at ligne den Danske version.
På minus siden bør fremhæves:
- Kranen med hejseværket mangler. Dette er umiddelbart det største minus, og jeg forstå ikke den ikke er lavet?
- Der mangler (i forhold til den Danske version) et trinbræt og noget elektronik.
- Kabinen er lidt sparsomt indrettet med 3 bænke og 3 løse pilotsæder. Lynx er meget fleksibel hvad angår indretning og dette burde man måske have udnyttet i sættet?
På min egen model har jeg valgt at scratche et cockpit der minder mere om de danske versioner. Således har jeg bygget midterkonsol og instrumentbord af de blanke dele, og jeg har valgt at montere et løst pilotsæde bagi, samt en båre. Dertil har jeg beklædt kabinens sider, og jeg har lavet lidt stropper og sager.
Udvendigt har jeg scratchet trinbrættet selv, og kuppelkamera (plir?) har jeg selv scratchet ud af spidsen af en torpedo fra sættet
Men sættet kan sagtens bygges ud af æsken med et godt resultat, og således egner sættet sig supergodt til både mindre og mere erfarne byggere.
Det er slet ikke et sæt der skal afskrække nogen, og kvaliteten og pasformen på delene er for det meste perfekt. Jeg har kun været nødt til at bruge spartelmasse et enkelt sted.
Jeg ville give sættet 8 ud af 10 point hvis jeg skulle give en karakter.
Mvh
Ruben