Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 09:21:00 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Forfatter Emne: Hobbyboss Lynx Mk90B 1:72  (Læst 4849 gange)

monzta

• Modelbygger
Hobbyboss Lynx Mk90B 1:72
« Dato: Maj 18, 2012, 14:49:10 pm »

Hej. Jeg er nu nået så langt med min Lynx at jeg syntes det er fair nok lige at skrive et par ord om sættet.

Sættet kan bygges til to versioner, enten en Dansk Mk90, eller en Portugesisk Mk95.  

Sættet er eminent godt. Der er godt nok ikke resin og fotoæts dele med, det er ren plastic, men der er teknikken godt nok også presset til grænsen. Glasdelene kunne dog være en lille smule bedre, de er lidt tykke, og af en eller anden grund er indtagets store luftfiltre lavet i klar plast også ?

Detaljerne på selve skroget er enormt godt lavet. Der er virkelig ikke en finger at sætte. Samtidig er kabinen lavet på en superfed måde hvor der virkelig er mulighed for at være kreativ hvis man har lyst.

I forhold til de Danske versioner er sættet også ganske godt, men går man lidt i detaljer (og det er der jo mange der gør :)) vil man opdage at der mangler nogle ting. Bla.a er der vist at den danske version skal udstykkes med torpedoer hvilket måske ikke er helt så realistisk i forhold til de opgaver Lynx oftest løser.
Dernæst mangler der et trinbrædt på siden ved den ene bagdør samt det kuppelkamera der er monteret her.
Instrumentbordet har bestemt også sine mangler, men her har Hobbyboss været så geniale at vedlægge en "blank" udgave uden støbninger så man enten kan vælge at bygge cockpittet med Hobbyboss´ eget instrumentbord, eller man kan gå igang med den blanke version og lave noget selv. Super fed detalje!

På plus siden kan fremhæves:

- Superflotte detaljer, virkelig lækkert både på skrog og rotorer, glas m.m.
- Fed fed detalje med det ekstra blanke instrumentbord så mere garvede byggere selv kan gå igang.
- Lækker konstruktion af kabinen i forhold til resten. Hele kabinen samles for sig selv med loft og gulv.
- Ganske ganske få støbefejl og grater, virkelig småting.
- Sættet er meget tæt på at ligne den Danske version.

På minus siden bør fremhæves:

- Kranen med hejseværket mangler. Dette er umiddelbart det største minus, og jeg forstå ikke den ikke er lavet?
- Der mangler (i forhold til den Danske version) et trinbræt og noget elektronik.
- Kabinen er lidt sparsomt indrettet med 3 bænke og 3 løse pilotsæder. Lynx er meget fleksibel hvad angår indretning og dette burde man måske have udnyttet i sættet?

På min egen model har jeg valgt at scratche et cockpit der minder mere om de danske versioner. Således har jeg bygget midterkonsol og instrumentbord af de blanke dele, og jeg har valgt at montere et løst pilotsæde bagi, samt en båre. Dertil har jeg beklædt kabinens sider, og jeg har lavet lidt stropper og sager.
Udvendigt har jeg scratchet trinbrættet selv, og kuppelkamera (plir?) har jeg selv scratchet ud af spidsen af en torpedo fra sættet :)

Men sættet kan sagtens bygges ud af æsken med et godt resultat, og således egner sættet sig supergodt til både mindre og mere erfarne byggere.

Det er slet ikke et sæt der skal afskrække nogen, og kvaliteten og pasformen på delene er for det meste perfekt. Jeg har kun været nødt til at bruge spartelmasse et enkelt sted.

Jeg ville give sættet 8 ud af 10 point hvis jeg skulle give en karakter.

Mvh
Ruben

Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Hobbyboss Lynx Mk90B 1:72
« Svar #1 Dato: Maj 18, 2012, 15:41:19 pm »

Sættet er eminent godt. Der er godt nok ikke resin og fotoæts dele med, det er ren plastic, men der er teknikken godt nok også presset til grænsen. Glasdelene kunne dog være en lille smule bedre, de er lidt tykke, og af en eller anden grund er indtagets store luftfiltre lavet i klar plast også ?

Eminent er måske et lidt voldsomt ord til dette sæt; det har flere fejl end som så.
Indsugningsgitrene er sikkert lavet i klart plast for at kunne give illusionen af at være et gitter. Jeg vil tro, at sort på bagsiden og tørbørstet sølv på forsiden efterfulgt at en gang mat lak vil kunne gøre det.

Citér
I forhold til de Danske versioner er sættet også ganske godt, men går man lidt i detaljer (og det er der jo mange der gør :)) vil man opdage at der mangler nogle ting. Bla.a er der vist at den danske version skal udstykkes med torpedoer hvilket måske ikke er helt så realistisk i forhold til de opgaver Lynx oftest løser.
Dernæst mangler der et trinbrædt på siden ved den ene bagdør samt det kuppelkamera der er monteret her.

Vi har ikke torpedo til Lynx herhjemme. Eneste bevæbning er 12,7 mm TMG i den ene side.
Det trinbræt, du omtaler, må være FLIR-boksen. FLIR (og boks) er langt fra altid monteret. Hvis det er nogen trøst, findes det ikke i hverken plastik eller resin.

Citér
Instrumentbordet har bestemt også sine mangler, men her har Hobbyboss været så geniale at vedlægge en "blank" udgave uden støbninger så man enten kan vælge at bygge cockpittet med Hobbyboss´ eget instrumentbord, eller man kan gå igang med den blanke version og lave noget selv. Super fed detalje!

Den glatte udgave er vel egentlig til decals, men det gør selvfølgelig scratch-bygning noget nemmere.

Citér

- Kranen med hejseværket mangler. Dette er umiddelbart det største minus, og jeg forstå ikke den ikke er lavet?
- Der mangler (i forhold til den Danske version) et trinbræt og noget elektronik.
- Kabinen er lidt sparsomt indrettet med 3 bænke og 3 løse pilotsæder. Lynx er meget fleksibel hvad angår indretning og dette burde man måske have udnyttet i sættet?

Hoisten (kranen) er mig bekendt altid monteret, så det er en mangel uanset. Det største minus må være halerotoren, der roterer den forkerte vej.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

monzta

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: Maj 18, 2012, 16:45:05 pm »

Eminent er måske et lidt voldsomt ord til dette sæt; det har flere fejl end som så.
Indsugningsgitrene er sikkert lavet i klart plast for at kunne give illusionen af at være et gitter. Jeg vil tro, at sort på bagsiden og tørbørstet sølv på forsiden efterfulgt at en gang mat lak vil kunne gøre det.

Nu mener jeg selve støbningen, den fejler ikke noget overhovedet. Detaljeringen på de dele der er med er superflot, især på selve skroget. Skal man være krakiler vil jeg sige at fronten og motordækken ikke er lavet på en måde der gør det supernemt at samle, men til gengæld passer delene ret godt sammen. Men fair nok, jeg ved der findes sæt der er meget mere detaljerede, men alt taget i betragtning er de i min bog sluppet ret godt fra det. Især til prisen for sættet på sølle 98.- kr hos hobby-direct bla.a.

Citér

Vi har ikke torpedo til Lynx herhjemme. Eneste bevæbning er 12,7 mm TMG i den ene side.
Det trinbræt, du omtaler, må være FLIR-boksen. FLIR (og boks) er langt fra altid monteret. Hvis det er nogen trøst, findes det ikke i hverken plastik eller resin.

Det er korrekt at FLIR boksen ikke altid er monteret. Dette er eftermonteret af Flåden så vidt jeg er bekendt, ligesom trinbrættet også er "hjemmebyg". Disse ting kan jeg ikke se på Mk90B´eren (superlynx) så jeg går ud fra de har andet udstyr, eller har det indbygget istedet ? Jeg anser det for en mindre detalje at dette ikke er med, og noget der giver os der har lyst til at scratche stumper lidt at lave :)

Citér

Den glatte udgave er vel egentlig til decals, men det gør selvfølgelig scratch-bygning noget nemmere.

Jeg ved det ikke, det vil jeg tro det er. Men der er ikke decals med til sættet, og delene er også markeret som "skal ikke bruges".. Så der er frit slaw om man vil scratche eller købe/lave decals til dem.

Citér

Hoisten (kranen) er mig bekendt altid monteret, så det er en mangel uanset. Det største minus må være halerotoren, der roterer den forkerte vej.

Hvad er det med halerotoren, den har jeg ikke lige spottet :) Og ja, det er et meget stort minus at hoisten ikke er med i sættet. Har tænkt mig at prøve at scratche en, men tror ikke det bliver nemt.

« Senest Redigeret: Maj 18, 2012, 16:47:01 pm af monzta »
Logget

Håkan Ekberg

• Modelbygger
« Svar #3 Dato: Maj 18, 2012, 23:05:57 pm »

Tack för en trevlig review Ruben!

Verkar ju vara ett vettigt köp. Jag håller själv på med Airfix Navy Lynx i brasiliansk tappning.

Håkan
Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Maj 19, 2012, 01:12:53 am »

Hej Håkan.

Jeg kan huske jeg i mine unge år som knægt byggede en af Airfix´s Lynx modeller, det var også en rigtig fin model :)

Denne skal jeg bruge i mit lille "diasshow" med et udpluk af den Danske luftstyrke gennem årene, så den bliver i dansk bemaling. Men jeg tænker jeg godt kunne tåle at bygge endnu en senere engang måske :)
Logget

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Maj 19, 2012, 13:07:02 pm »

Super anmeldelse!

hvis jeg skull bygge en Lynx skulle den være dansk, den er sejest ;D

Håkan, jeg glæder til at se din Lynx over på ARC's Latin amerikanske gruppe byg, den må da snart være færdig? ;D
Logget

Håkan Ekberg

• Modelbygger
« Svar #6 Dato: Maj 19, 2012, 13:15:04 pm »

Det har varit lite segt med Lynxbygget, men jag har spacklat om och slipat några missar. så nu ska jag bara måla om de områdena, och lägga på klarlack innan dekalerna ska på.

Det skulle vara kul att ha Airfix ny Lynx i 1/48 (båda).

Jag håller på att göra nåt motsvarande fast med svenskt flyg. En del av dem ska ställas ut på museum sen. :)

Håkan
Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #7 Dato: Maj 19, 2012, 19:33:15 pm »

Jeg har iøvrigt spottet fejlen med halerotoren, nu kunne jeg jo ikke lade være :)

Propelbladene vender ganske enkelt den forkert vej i forhold til den ægte vare, og som Jens skriver er det en meget stor fejl. Givet det nok kun er kendere der vil opdage den fejl, men den er træls ikke desto mindre.

Problemet kan måske løses ved at skære propelbladende af, vende dem 180 grader og lime dem på igen, men det fravælger jeg at gøre på min egen model. Det skyldes at det arbejde jeg har lavet indtil videre er jeg meget tilfreds med, så hvis der skulle gå noget galt under ombygningen af halerotoren ville det være rigtig ærgeligt.
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #8 Dato: Maj 20, 2012, 09:11:47 am »

Propelbladene vender ganske enkelt den forkert vej i forhold til den ægte vare, og som Jens skriver er det en meget stor fejl. Givet det nok kun er kendere der vil opdage den fejl, men den er træls ikke desto mindre.

Hobbyboss har også gjort det på deres 1/72 Typhoon; på Spitfire Vb, Hurricane IIc, F4F-3 og Texan vender de korrekt.

Carsten
Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #9 Dato: Maj 20, 2012, 11:08:43 am »

Det er da egentlig spøjst at de ikke lige har fanget den detalje  :D
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #10 Dato: Maj 20, 2012, 13:15:36 pm »

Du kan måske rette fejlen ved at skifte halerotorakslen ud, så den lange den af akslen stikker ud til den modsatte side.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

monzta

• Modelbygger
« Svar #11 Dato: Maj 20, 2012, 15:39:49 pm »

Hej Jens. Ja det kunne være en mulighed da krydset er løst, skal lige kigge på det i aften, for så er det "bare" at bore den gamle aksel ud og smække en ny i :)

Logget

Thomas L

• Modelbygger
  • If it's not Boeing I'm not going!
« Svar #12 Dato: Maj 20, 2012, 20:30:33 pm »

Fint billede af halerotoren på en Lynx - men er det kun mig der er ved at blive lidt rundtosset af al den rotor snak? Er billedet netop ikke af en Lynx Mk.80??

Fandt dette billede af en Lynx Mk.90B.

Varme hilsner

Thomas

[vedhæftning slettet af admin]
« Senest Redigeret: Juni 03, 2012, 14:20:04 pm af Thomas L »
Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #13 Dato: Maj 20, 2012, 20:40:04 pm »

??? ??? ??? ??? Ja jeg er da også helt forvirret nu ...
Logget

Thomas L

• Modelbygger
  • If it's not Boeing I'm not going!
« Svar #14 Dato: Maj 21, 2012, 14:59:30 pm »

Nu har jeg ikke byggesættet ved hånden, så jeg kan ikke se hvordan det er lavet.

Men hvis man Googler lidt omkring hale rotoren rotationsretning, ser det ud til at på de tidlige versioner roterede den mod uret hvis man står og kigger på helikopternes venstre side, det gav åbenbart nogle støj problemer. På opgraderede og nye versioner roterer den med uret, for at eliminere støj problemerne og forbedre hover karakteristika.

Man skal godt nok have øjnene med sig!!
Logget