Danske Modelbyggere Forum

• Juni 30, 2022, 21:34:36 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Diorama "Pkt. 4 Faglig tjeneste"  (Læst 5644 gange)

Lars R.

• Bygger som en pro
Sv: Diorama "Pkt. 4 Faglig tjeneste"
« Svar #15 Dato: Januar 07, 2013, 20:52:33 pm »

Hej Master Carsten, den er virkelig fed den vogn, må få prøvet at få laven noget presenning selv. Hvor gavmild er du med limen, skal det soackes helt eller hvordan?

/Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #16 Dato: Januar 14, 2013, 12:15:54 pm »

Hej Lars,

Blander ca, ½ vand, og ½ lim.

Jeg maler det på med en pensel. Jo vådere det er, jo nemmere er det at arbejde med.

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #17 Dato: Februar 21, 2013, 21:37:43 pm »

Hej Carsten

Kan kun tilslutte mig de rosende ord. Super bemaling og weathering. Spændt på slørringsnette, da jeg egentlig synes, at det er synd at dække den vellykkede presenning.

h/Finn
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #18 Dato: Marts 17, 2013, 16:50:55 pm »

Med færdiggørelsen (næsten) af den ene af de to Panthere, kan overvejelserne nu begyndes på hvorledes køretøjerne skal placeres i forhold til hinanden, herunder hvordan det terræn, hvor den faglige tjeneste udføres, skal/bør se ud. Dette må jeg lige undersøge nærmere. Det skal forestille feltmæssige reperationer, men hvilke krav mon det faglige personel ville stille, eller måtte de bare ordne tingene, der hvor kampvognene befandt sig. Og hvad med trusler fra oven... osv.

Mere senere :)

/Carsten
« Senest Redigeret: Marts 20, 2013, 23:18:59 pm af Carsten S. »
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #19 Dato: Marts 20, 2013, 20:41:31 pm »

Så kom der hul på bylden, og den første mekaniker er nu klar.

Next one shortly...

/Carsten
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #20 Dato: Marts 20, 2013, 22:05:15 pm »

... og vupti, så kom den anden, af de ialt 3 personer på, som skal stå på hækken af Pantheren.

/Carsten
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #21 Dato: Marts 20, 2013, 22:31:24 pm »

Her et forsøg på den endelige placering. Det er meningen at Blitzen, skal være et ammunitionskøretøj, og en genladning skal finde sted via flugtlugen, bag på tårnet. Jeg mangler dog fortsat at finde de rette figurer til det job. Officeren der kigger op på kampvognen, skal vist også lige have en mat varnish, kan jeg se...

Jeg mangler også fortsat at tage stilling til hvordan, selve terrænet skal se ud, for der skal jo også være plads til den anden Panther og Famo'en, der har et tema der hedder bæltearbejde. ;)

/Carsten
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #22 Dato: Marts 22, 2013, 00:13:23 am »

Så tror jeg at de sidste aktører, fik meldt deres ankomst - nemlig det personel der skal genlade ammunition. Så nu skal der males figurer :)

/Carsten
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #23 Dato: April 21, 2013, 17:14:28 pm »

Fint oplæg, Carsten - men jeg ville sørge for at Blitzen stod lidt tættere på Pantheren, så forsyneren på jorden kan være helt sikker på granaten han skal løfte, kommer til at blive grebet af gutten inde i tårnet. Pantheren er en rimelig høj kampvogn og hvis du nærstuderer billeder og tegninger, vil du se at der typisk stod et par mand på jorden, 1 på køretøjshækken og 1 i tårnet, også selv på lettere kampvogne som Pz III. Dette for at højne sikkerheden; hvis du skal genoplade beholdningen af granater i en relativ svær kaliber, så bliver du ret hurtigt træt i armene, hvis du bliver nødt til strække hele din krop en 30-40 gange efter hinanden. Billeder af tyske soldater, viser sjældent Arni og Rambo look-a-likes.

Beskadigede granater = ubrugelige granater, som er dødsensfarlige at bruge. Og i krig har du ikke råd til frådse, navnlig ikke når fordelene ikke længere er i dit farvør.

Ingen tvivl om at enhver mekaniker i felten vil foretrække at arbejde i flyverskjul, enten under sløringsnet eller i tæt bevoksning. Det var bare ikke altid muligt i '43/'44.
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #24 Dato: April 28, 2013, 16:29:38 pm »

Pantheren er en rimelig høj kampvogn og hvis du nærstuderer billeder og tegninger, vil du se at der typisk stod et par mand på jorden, 1 på køretøjshækken og 1 i tårnet, også selv på lettere kampvogne som Pz III. Dette for at højne sikkerheden; hvis du skal genoplade beholdningen af granater i en relativ svær kaliber, så bliver du ret hurtigt træt i armene, hvis du bliver nødt til strække hele din krop en 30-40 gange efter hinanden. Billeder af tyske soldater, viser sjældent Arni og Rambo look-a-likes

Fandt lige et billede, da jeg ledte efter noget andet

/Carsten
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #25 Dato: April 28, 2013, 16:32:06 pm »

Jeg er på udkig efter reference materiale , der viser stenbelagte veje i Frankrig under krigen. Nogen der har nogle?

/Carsten 
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #26 Dato: April 28, 2013, 19:35:28 pm »

Ka' det her bruges?
Skulle være taget i Lorraine i september 1944.

/Martin

[vedhæftning slettet af admin]
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #27 Dato: April 28, 2013, 21:48:40 pm »

Ja alt kan bruges..!

Men det er mig der ikke forklarer mig godt nok.

Jeg forestiller mig at dette setup, foregår i udkanten af en landsby. Byen er dog brostensbelagt (hvis de var det?) Der skal således være mark på begge sider af vejen. Havde de rabatter, var der grøfter og ikke mindst hvilken niveauforskel var der på vejen og det terræn ved siden af, for jeg går da ud fra at man drænede vand fra vejen, ved at lave fald ud mod siderne?

/Carsten
Logget

Torben Nielsen

• Modelbygger
  • Skive
« Svar #28 Dato: April 29, 2013, 19:41:36 pm »

Hej Carsten

Det ser rigtig godt ud, det du går og laver. Flotte kampvogne og et spændende set-up!

Jeg tør næsten godt ligge hovedet på blokken og sige at al vedligeholdelse af kampvogne foregik i skove og lign, eller større bygninger - det sidste nok mest på østfronten. Her var der ly for nysgerrige piloter. Meget af den vedligeholdelse der skal laves tager formentlig nogen tid, hvorfor det vel er bedst at gemme kampvognene væk mens det står på. Man kan tit læste at en enhed har over 50 pct køretøjer til rep ad gangen hvorfor de nok har samlet dem et sted hvor alle fagfolkene kan arbejde i "ro og mag".

Så vidt jeg kan se på billeder fra Normandiet, er der ikke mange grøfter. Det ser ofte ud til at vejen har lidt fald til begge sider. Umiddelbart ved vejsiden starter en bevoksning af højt græs som gradvis bliver højere og går over i egentlig buskas, det berømte Bocage landskab med meget høj og tæt hæk bevoksning.

Jeg har nogle forskellige billeder, men de er for store til at jeg kan uploade dem her, og jeg gider ikke bøvle med at reducere dem. Skriv direkte til mig hvis du mener du kan bruge dem. Så sender jeg dem på mail.

mvh
Torben
Logget