Decals-styring med 2 gennemsigtige plastplader
Decals var noget af en udfordring at håndtere til denne (1/72) F-86D. Sættet er ældgammelt, men det lykkedes at anvende de originale decals til modellen. Det kræver (blandt andet), at den tykke bærefilm omhyggeligt skæres bort. For at styre de genstridige decals blev de klippet ud, helt som normalt. Derefter blev hvert decals anbragt mellem to gennemsigtige plastplader, mens vand blev tilført med hævert, så det trænger ind mellem pladerne. På den måde kan man nemt undgå sammenkrøllede decals.
Når et decals er løsnet, adskilles de to plastplader forsigtigt, så bærepapiret kan lirkes væk med en spids genstand. Ved brug af små stumper køkkenrulle kan overskudsvand opsuges.
Nu kan et decals overføres til modellen. Måske hænger det "fast" med oversiden mod øverste plastplade. Det er helt fint. Det er også fint, hvis det "vælger" at hænge med limfladen på den nederste plastpladen. I begge tilfælde er det nemt at trække det på plads fra plastpladen til modellen. Plastpladerne skal helst tilklippes, så de har nogenlunde samme størrelse som decals.
Plastplade-metoden har ikke alene den efter min mening store fordel, at den forhindrer sammenkrøllede decals (med bærepapir). Metoden har også den fordel, at man meget nemmere kan håndtere lange og smalle decals. Det gælder blot om at tilklippe de to plastplader, så de har nogenlunde samme facon som det pågældende decals.
Jeg læste i sin tid om metoden i et modelbyggemagasin. Desværre har jeg glemt hvilket blad, det drejer sig om.
Fit before glueOve