Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 12:36:41 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Lifting-sikrede decals limes med Pledge Future  (Læst 1614 gange)

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
Lifting-sikrede decals limes med Pledge Future
« Dato: December 04, 2012, 14:17:51 pm »

Lifting-sikrede decals limes med Pledge Future

Bærefilmen mellem bogstav og tal er næsten usynlig og uden mindste tendens til "silvering".. Decalen, der fik et "bad" i Pledge Future, er umulig at fjerne med tape. Hverken elektrikertape eller malertape er i stand til at trække dele af. Skaden på F'et skyldes afbræk før påføring.

Blitz (min) giver genskin på tæt hold. Øverste foto er derfor taget med kameraet på stativ. Her kan lige anes kanten af bærefilmen øverst langs tallene.

For nogle år siden læste jeg om en modelbygger, der anvender Johnson Future (nu Pledge Future) til påføring af decals på fly. For nylig kom jeg i tanker om metoden, som jeg straks gik igang med at afprøve. Resultatet blev over forventning... Bærefilmen er usynlig endnu før, (forsøgs)modellen har fået matt finish. Decalen synker også nydeligt på plads i de skrabede panellinjer (Airfix 1/72 Hudson) uden brug af hjælpemidler. Sidst, men ikke mindst, er det umuligt at løfte decalen af med masketape (lifting).

Fremgangsmåden er:
  • - Decalen anbringes mellem to transparente plastplader (sandwich). Den øverste løftes en anelse, så vand kan påføres med en hævert.
    - Når decalen er løsnet, fjernes bærepapiret forsigt, "sandwich'en" adskilles og vandet (det meste) opsuges med en lap køkkenrulle.
    - Det er vigtigt, at "limfladen" vender bort fra den plastplade, som decalen er vedhæftet.
    - Nu kan Pledge Future i rigelig mængde påføres med en stor pensel, hvorefter decalen forsigtigt trækkes fra plastpladen rette position på modellen.
    - Overskydende Pledge Future, også under decalen, "presses" forsigtigt ud med penslen og fjernes.
Det er nødvendigt at arbejde ret hurtigt, idet Pledge Future tørrer hurtigt. Det ser ud til, at Pledge Future under decalen tørrer udmærket, hvilket jeg var noget i tvivl om.
For at undgå ubehagelige overraskelser må det stærkt anbefales at teste metoden med overskuds-decals og en "forsøgsmodel". Pledge Future, der vist ikke sælges her i landet, har jeg købt i et supermarked nær Malmø.

Fit before glue
Ove
« Senest Redigeret: December 04, 2012, 20:52:30 pm af ohc2008 »
Logget