Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 12:20:15 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Vallejo-spraydåse matt finish fungerer fint  (Læst 2110 gange)

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
Vallejo-spraydåse matt finish fungerer fint
« Dato: December 15, 2012, 07:36:24 am »

Vallejo-spraydåse matt finish fungerer fint

På motorgondolen forrest ses et ubehandlet område, hvor tommelfingeren (med plasthandske) bevarede den underliggende Pledge Future-overflade. Den smalle plet med "hvidtning" ved vingeroden stammer fra en tidligere mislykket Dullcote-behandling. Testmodellen blev senere blev coated med 2-3 Pledge Future overalt, hvilket selvfølgelig er en anormal fremgangsmåde.

Vallejo matt finish på spraydåse er virkelig et godt produkt. Helt tilfældigt faldt jeg over spraydåse-produktet hos Stoppel, så dåsen skulle med hjem og testes. Det lykkedes over forventning første gang på en Hudson 1/72 fra Airfix (forsøgsmodel).
Efter lang tids beværlighed med Testor Dullcote blev Vallejo matt finish en absolut positiv oplevelse. Produktet er meget tolerant overfor uensartet påføring. Der er absolut ingen tendens til "hvidtning" som det nemt sker med Testor Dullcote, som jeg åbenbart aldrig fik lært at påføre korrekt.

Fit before glue
Ove

Logget

Kent

• Bygger som en pro
Sv: Vallejo-spraydåse matt finish fungerer fint
« Svar #1 Dato: December 16, 2012, 11:36:36 am »

Jeg har akkurat samme erfaring med deres lak til airbrush, super nemt at bruge og et overbevisende resultat.  :)

Efter en model, blev det straks ophøjet til "Favoritlak"  ;D
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

HHS

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: December 16, 2012, 18:50:21 pm »

:) Hvad gav du for sådan en spray ??
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #3 Dato: December 16, 2012, 20:52:54 pm »

Kent skriver: Jeg har akkurat samme erfaring med deres lak (Vallejo) til airbrush, super nemt at bruge og et overbevisende resultat.  Smiley Efter en model, blev det straks ophøjet til "Favoritlak"

Det lyder fint. Jeg fortsætter med Vallejo-spraydåse matt finish - og senere, i givet fald, med samme produkt til airbrush. Det ærgrer mig dog, at jeg ikke kunne finde ud af, hvorfor jeg ikke kunne få Testor Dullcote (til airbrush) til at fungere. Andre modelbyggere har åbenbart ingen problemer med Dullcote.  Efter bedste evne har jeg forsøgt at følge diverse gode råd her på siden.
Disse gode råd var dog meget nyttige på andre områder vedrørende brug af airbrush.
Fejlen var, at trykket var for højt - og malingen for tyk... Jeg har også fået nye O-ringe monteret på min Triplex, så nu kører det fint med denne double action airbrush. Aztek'en hviler for tiden i skuffen...
til HHS: Da jeg købte en hel del andre ting hos Stoppel, kan jeg ikke lige finde ud af, hvad prisen var for spraydåsen med Vallejo matt finish.

Fit before glue
Ove
Logget

HHS

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: December 16, 2012, 23:06:51 pm »

Testors Dullcote...

Blandingsforhold ?? Ved ikke om det kan være det der er problemet med din airbrush...men jeg bruger den gyldne regel - lige som med DRINKS. HALF/ HALF... :)

50 % dullcote og 50 % fortynder ( terpentin ) blandet godt sammen.

Vil dog nu prøve denne Vallejo spray.

MVH  HH

Logget