Danske Modelbyggere Forum

• August 15, 2020, 19:05:09 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: AFRIKA KORPS DIO  (Læst 6754 gange)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sv: AFRIKA KORPS DIO
« Svar #30 Dato: November 06, 2012, 20:44:32 pm »

Jeg savner ord  ......... altså på den gode måde  ;D

Flot!

MVH

Martin
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #31 Dato: December 05, 2012, 16:29:08 pm »

Flot arbejde HHS - men i din stræben efter at få de tyske soldater og køretøjer til at fremstå så naturtro som muligt, har du overset noget væsentligt: Crusaderens mandskab - hvad skal vi tro at der er sket med dem? er hele besætningen blevet dræbt, pga. et afsprængt eller et afkørt bælte?? ikke særligt sandsynligt. I så fald hele bugen var blevet flået op, f.eks. af en pansermine, ville det have medført brand og røgudvikling, som igen ville have have vist sig ved sodsvedning og malingsafskalning. Hvis en eller flere af mandskabet havde nået at undslippe, skulle tårnlugerne og den lille halvmåneluge, på frontpanseret, hvor det lille MG tårn var placeret på Mk I og enkelte Mk. II, have været åbne.

For at et diorama skal mening, er det i mine øjne ligså vigtigt at fortælle hvad der er sket forinden, når det skal afspejle en dramatisk begivenhed. 
Logget

Dan Mouritzsen

• Bygger som en pro
« Svar #32 Dato: December 05, 2012, 16:44:32 pm »

Har den ikke bare smidt et bælte og er blevet opgivet?

Dan
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #33 Dato: December 05, 2012, 17:26:55 pm »

I så fald ville mandskabet da stadig skulle have forladt den, ved at åbne lugerne og dabbe af. Bortset fra at HHS har ført hånden, går jeg ikke ud fra at det har været en dronekampvogn??
Logget

Dan Mouritzsen

• Bygger som en pro
« Svar #34 Dato: December 05, 2012, 18:17:13 pm »

Hvis man formoder, at man måske kan komme tilbage og hente den. Lukker man da af efter sig.

Dan
Logget

HHS

• Bygger som en pro
« Svar #35 Dato: December 05, 2012, 19:49:59 pm »

Hej

Tak for all de dejlige kommentarer og konstruktiv kritik. :)

Det har været en spændende process. Hovedvægten har ligget på at prøve kræfter med opbygning af dioramapladen med bjergene og så figurbemaling. At afprøve "HAIRSPREY TEKNIK" var dog osse noget jeg ikke havde prøvet før. Er rigtig godt tilfreds med projektet...så nu er det videre til det næste. :)

Med hensyn til kommentrer om "Crusaderens mandskab - hvad skal vi tro at der er sket med dem?" Så er mit svar..det er helt op til jer hvad i synes...kan det skabe flere historier er det kun godt. Kan det give anledning til inspiration til at lave noget ligende eller med anderledes /ekstra detaljer  - så gør det mig kun glad.

Min simple historie bag dioramaet: Jeg ville vise en forladt Crusaderder der har mistet et bælte og besætning har forladt den. De tyske køretøjer passere den på et senere tidspunkt . De stopper op for at få overblik over området forude og nogle tager et kig på crusaderen og de efterladte ting.....

Men tak for gode ideer med mine påkørsel m.v. Det er klart på listen over det jeg skal prøve. At bygge en smadret tank. :)

MVH  Hans Henrik

Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #36 Dato: December 05, 2012, 19:56:17 pm »

Flot arbejde HHS - men i din stræben efter at få de tyske soldater og køretøjer til at fremstå så naturtro som muligt, har du overset noget væsentligt: Crusaderens mandskab - hvad skal vi tro at der er sket med dem? er hele besætningen blevet dræbt, pga. et afsprængt eller et afkørt bælte?? ikke særligt sandsynligt. I så fald hele bugen var blevet flået op, f.eks. af en pansermine, ville det have medført brand og røgudvikling, som igen ville have have vist sig ved sodsvedning og malingsafskalning. Hvis en eller flere af mandskabet havde nået at undslippe, skulle tårnlugerne og den lille halvmåneluge, på frontpanseret, hvor det lille MG tårn var placeret på Mk I og enkelte Mk. II, have været åbne.

For at et diorama skal mening, er det i mine øjne ligså vigtigt at fortælle hvad der er sket forinden, når det skal afspejle en dramatisk begivenhed. 

De spørgsmål du her stiller, er netop det som gør et diorama spændende. Du bruger din fantasi til at stille dig selv nogle spørgsmål om hvad der kan være sket? Er dette ikke netop det der er magien i et diorama? Får man alle svar serveret, som helt åbentlyse ja så bliver et diorama bare en flot opstilling.

At kampvognen har afkørt sit bælte, og efterfølgende er kørt af vejen, hvorfor den ikke af egen drift kan komme fri, er vel ikke urealistisk. Hvis dette var historien, ville man vel næppe anvende nødlugerne, men forlade vognen intakt og med lugerne lukkede, i håb om at man kan vende tilbage og bjærge et intakt køretøj. Med Tyskernes store mangel på drivmidler til deres panzer ved DAK, vil de næppe bruge ressourcer på at bjærge en underlegen Britisk kampvogn.

Lækkert diorama ;)

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #37 Dato: December 06, 2012, 18:56:10 pm »

Ok - men derfor gør det ikke noget hvis der samtidig også er lidt realisme i begivenhederne. HHS bygger jo 2 begivenheder op: Crusaderens endeligt og tyskernes passeren. Desuden tog tyskerne alt det rullende materiel til sig, de overhovedet kunne bjerge og bruge til noget: Crusaders, Valentines, Mathildas (hvis pansering kunne modstå 88mm'en. Tyskerne lærte det allerede i Frankrig 1940), "Honey" Stuarts m. fl. Der findes RIGELIGT med referencer på dette.

Netop fordi de næsten konstant manglede drivmidler og italienernes ditto var håbløst og forældet, eksisterede begrebet "underlegent" ikke i ørkenen. 
Logget