Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 12:44:26 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: ETCH dele  (Læst 2130 gange)

HHS

• Bygger som en pro
ETCH dele
« Dato: December 25, 2012, 14:46:49 pm »

Hej

Vedr. påsætning af ETCH dele. Sekundlim er det anbefalede til at sætte delene fast med. Men jeg ved at nogle bruger lak til det.
Men holder det delene fast nok ? Går det til større dele ??

MVH  HH
Logget

svend

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
Sv: ETCH dele
« Svar #1 Dato: December 25, 2012, 15:26:14 pm »

jeg bruger gator`s grib så er der en change for at rettet etch'et lidt

god bagjul

svend

[vedhæftning slettet af admin]
Logget
Et stille venligt ord kan forandre et menneske og dermed Verden, hård/smartsyg tale forandrer ingenting

HHS

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: December 25, 2012, 15:38:56 pm »

Hej

Tak for svar. Er det en sekundlim ?? Hvis ikke - hvor langt tid er den om at tørre ??

MVH  HH
Logget

svend

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #3 Dato: December 25, 2012, 16:18:41 pm »

det er ikke sekund lim den hæfter efter en 5 min. og er tør efter en halv time ish
den er på vand basis
svend
Logget
Et stille venligt ord kan forandre et menneske og dermed Verden, hård/smartsyg tale forandrer ingenting

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #4 Dato: December 25, 2012, 17:54:20 pm »

svend skriver: "..det er ikke sekund lim den hæfter efter en 5 min. og er tør efter en halv time ish
den er på vand basis."

Først brugte jeg sekundlim (CA-lim) til etch-dele, men ophørte som følge af de omtalte ulemper.
De sidste 2-3 år har jeg konsekvent brugt hvidlim fortyndet med ca. 1/3 vand med en anelse iblandet opvaskemiddel. For tiden er det Pattex trælim, men andre fabrikater, jeg har prøvet, er OK. Vand og hvidlim skal blandes omhyggeligt ved omrøring i en lille beholder, for eksempel et pille- eller snapseglas eller direkte som en lille "sø" på et stykke plastplade.
Mere eller mindre fortyndet hvidlim giver god tid til positionering af etch-delene. Påføring kan ske med pensel og eventuelt overskud kan uden problemer fordeles på den omgivende flade, hvor det tørrer ind til en "usynlig" belægning.

Fit before glue
Ove 

Logget

Frederik

• Garvet modelbygger
  • Silkeborg
« Svar #5 Dato: December 25, 2012, 19:08:28 pm »

jeg har brugt super lim og det virker rigtig fint efter min mening. jeg har før brugt trælim/hvidlim men det to nogle gange for lang tid til at tørre  :)

HHS

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: December 25, 2012, 21:28:03 pm »

Hej
Tak for de gode svar. Vil meget gerne af med den sekundlim så alle ideer er velkommen.
Nogle der har prøvet eller bruger lak ??

MVH  HH

Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #7 Dato: December 25, 2012, 21:41:18 pm »

Jeg tror det er vigtigt at kigge på det enkelte stykke etch, og så vurdere om man bør bruge en lim eller en anden form for hæftning som fx lak.
Er det store flader som fx instrumenter i et cockpit, så kan de de have store flader at hæfte med. Hvorimod ræling på skibe kan have en række tynde spidser som det eneste at holde fast med.

Min anbefaling er at prøve dig frem, alt efter hvilken type etch del du skal have til at sætte fast. Og jeg er helt sikker på at Gator er godt til nogle ting, andre hvide lime til nogle andre, sekundlim eller CA til noget og lak til noget helt tredie. Det kommer an på den enkelte del og ikke kun at det er en etch del.

:)
« Senest Redigeret: December 25, 2012, 22:11:37 pm af Staermose »
Logget

HHS

• Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: December 25, 2012, 22:09:49 pm »

Hej

Ja du har ret. Det afhænger af hvilken del det er. Der er forskel på ultra tynde dele og store flader os.v..Tænker dog mest på der hvor der er en mellem/ en større flade. Der er det rart med lidt længere tørre tid og kunne "styrer på plads".

Tak for svar.

Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #9 Dato: December 26, 2012, 00:21:25 am »

Prøv at eksperimenter lidt med at lime delene fast med med f.eks. Future eller Vallejo klar lak

Jeg bruger Future når jeg limer skruehoveder etc fast på lygteglas og body på mine 1:24 modeller

det er miniracebiler, der skal holde til lidt af hvert ;-)

mvh Niels Elmholt
Logget