Dragon udgiver mange militærkøretøjer i skala 1:72 i meget fin kvalitet, så hvis man er til denne skala er Dragon svær at komme uden om.
Jeg har tidligere bygget Dragons 1:72 Panther Ausf G med zimmerit (No 7252).
For et stykke tid siden skaffede Bo mig Dragons 1:72 Tiger I Initial Production (No 7370) hvilket nok er det bedste pansersæt i 1:72 jeg har haft i mine hænder.
Bo har nu skaffet mig Dragons 1:72 Panther ausf D (No 7494) som er en af deres seneste udgivelser og mine forventninger var tårnhøje da jeg åbnende æsken…….

Sættet består af:
- 1 stk Instruktionsark
- 1 ark med decals
- 2 stk DS bælter
- 4 stk støberammer
Det er jo altid rart at se nogle billeder af hvad sættet inkluderer. Jeg har desværre ikke lige et digitalkamera der kan tage nogle fornuftige billeder, men jeg har fundet et engelsksproget review som inkluderer en masse fine billeder. Disse kan ses her:
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=8218Instruktionsarket følger den sædvanlige standard fra Dragon. Arket har dog en enkelt fejl idet det ikke nævnes, at sættet inkluderer part A7 som muliggør at den firkantet klap A9 også kan placeres i åben position.
DS bælterne er fint detaljeret og kan limes sammen med almindelig plastlim. Jeg har personligt aldrig sat pris på Dragons DS bælter men det er normal standard også for mange 1:35 sæt fra Dragon.
Decalarket inkluderer mærker for 5 forskellige versioner og det ser umiddelbart rigtig fint ud.
De 4 støberammer er støbeteknisk og detaljemæssigt rigtig fine og fuld på højde med hvad jeg tidligere har set fra Dragon. Hjulene er korrekt gengivet med 16 bolte som anvendt på tidlige ausf D (senere anvendte hjul med 24 bolte).
MEN….
Sættet inkluderer ikke noget æts som i tidligere udgivelser. Her tænkes specielt på manglende net til motordækket samt trækkabler som de findes i f.eks. Panther Ausf G sættet.
Lugen på motordækket, lugen bagerst i tårnet, de to luger over driver og radiooperatør samt den firkantede klap ved MG i fronten er støbt lukket. Hvis man gerne vil have disse åben kræver det en del ekstra arbejde.
Håntag på diverse luger samt løftekroge på motordæk samt på tårn er indstøbt. De kunne passende have været lavet i æts som i tidligere udgivelser eller alternativt som separate plastdele.
Lugen til kommandørens kuppel er designet til at være lukket så det kræver lidt modifikation hvis man ønske denne placeret i åben position.
Håndtag på lugen for driver og radiooperatør var placeret på midten på tidligere version af ausf D bl.a. dem der opererede ved Kursk. Sættet har det indstøbte håndtag placeret til venstre som er den senere placering. En mindre detalje som dog let kan korrigeres.
Bagerst på hver side findes en ’bolt’ som anvendt til fastgørelse af det bagerste øje på trækkablet. Dette er på sættet gengivet som underlig ’klump’. Dette er også en mindre detalje som også let kan rettes.
Konklusion:Alt i alt er dette et ok sæt, men i betragtning af at det er en af de seneste udgivelser fra Dragon samt et prisleje omkring ca. 20 Euro havde jeg forventet meget mere. Sættet ligger efter min vurdering langt fra det høje niveau som den tidligere nævnte Tiger I Initial Production.
Det er egentlig rigtig ærgeligt, da det skulle så lidt til for at dette var et sublimt sæt.
Man kunne være kommet rigtig langt ved at genanvende det æts som man allerede laver til tidligere Panther udgivelser til f.eks. net på motordæk samt løftekroge og håndtag og trækkabler samt åbne de nævnte luger i motordæk, i tårn, over driver og radiooperatør samt klap for MG i front. Det kunne ikke have kostet ret meget at fremstille og ville have løftet dette sæt betragteligt.
/Søren