I håbet om at provokere andre (i ved hvem i er) til at begynde at vise deres naturhistorisk modeller/wip´s frem .... præsentere jeg hermed et kortfattet lille sbs om Sean Cooper´s 1/20 Hvid Næsehorn,
Ceratotherium simum.
Sean Cooper er kendt iblandt os som bygger modeller af forhistorisk dyr for hans fremragende, vidunderlige kits af uddøde pattedyr. Tage lige lidt tid til at kigge igennem hans "Paleocraft" website.
http://www.paleocraft.com/Catalog.htmlCoop´s Hvid Næsehorn "kit" koster $93 + forsendelse, er støbte i et og kommer sammen med noget resin grundværk og et træ plint.

Clean-up/prep arbejde var virkeligt minimalt og det var for mig en alt for sjældent fornøjelse at kom i gang med at male så hurtigt efter at have modtaget stykket. Vi må se om momentum kan bevares ....
Her har jeg påførte min fortrukne Army Painter "Skeleton Bone" primer.

Næste, en "glaze" med Golden´s "Asphaltum Glaze", som er en ikke helt sort acryl maling med "extender" så den tørrer langsomt. Jeg pensler den på og efter et kort stykke af tid fjerner den fra de meste af modellen med en svampe - på denne måde er modellen "pre-shaded", skyggene og lysepunkter er definerede og detaljerne fremhævet. En "glaze" har et stærkere effekt end at "wash" og skyggene kan tydes igennem øvrige påføring af fortyndet akryl maling. Jeg skal nok kom til bruge flere "glazes" og "washes".

Her ser vi modellen efter maling med flere nuancer af et lys,neutral grå.....

..... og her efter lidt "drybrushing" med lysere nuancer af grå og nogle forsigtige "washes" med Golden´s Raw Sienna, Burnt Sienna og Raw Umber.

Endu flere grå nuancer gøre spillet imellem farvene mere "bløde", subtil og naturligt.....

..... følgte af flere diskret Raw Sienna og selv-blandede jord-nuancer.

Jeg tror at jeg vil forsegle det jeg har lavet op til nu med noget klar lak fra en spraydåse og så derefter arbejde med detaljerne som hornene, mund, næsebor, høv osv.
Spike.