Danske Modelbyggere Forum

• Maj 26, 2022, 13:46:43 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: [1] 2 3 ... 10

Forfatter Emne: Ruin Diorama  (Læst 30741 gange)

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
Ruin Diorama
« Dato: Maj 04, 2013, 22:19:48 pm »

Imens jeg grubler som gal over hvordan jeg kommer videre med mit andet diorama, kaster jeg mig nu ud i noget jeg ikke har prøvet før - nemlig lave en bygningsruin fra bunden af. Det er ikke lykkedes mig at finde noget færdigt, som kan det jeg vil - så må jeg jo forsøge at lave det selv.

Ideen er at en Hetzer (alternativt en Jagdpanther) er bakket ind i en sønderskudt bygning, for at holde i baghold, og for at skjule sig fra fly. Hvis det bliver en succes, så skal der også være et par figurer i bygningen - men lad os nu se, hvor langt jeg kommer, det er trods alt ikke bare lige at konstruere en bygning... der er noget med målestoksforhold.

Jeg har valgt at bygge skelettet af flamingo, væggene skal så beklædes med lufttørrende ler...

Her er grundideen...

/Carsten
« Senest Redigeret: Maj 12, 2013, 01:05:13 am af Carsten S. »
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
Sv: Ruin Diorama
« Svar #1 Dato: Maj 04, 2013, 22:53:04 pm »

Hej Carsten

Fed ide til et dio og held og lykke med bygningen vil følge med i processen så mange billeder af den tak ;)

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #2 Dato: Maj 04, 2013, 23:44:13 pm »

ser godt ud, godt valg af materialer, men jeg synes du skal steamme det lidt op - bygningen behøver ikke være så stor for at fortælle historien - måske også overvej at gøre bygningen lidt mere uregelmæssig ?

Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #3 Dato: Maj 05, 2013, 08:35:56 am »

Jesper: tak, billeder incomming!

Jan: i modsætning til hvad jeg tidligere har lavet, så er bygningen denne gang dioramaets centrum, ikke modellen. Jeg regner med, at der også skal en tagkonstruktion på. Jeg valgt at give den noget størrelse, fordi det samtidig tjener som eksperiment. Jeg har alle ideerne inde i hovedet, nu må vi se om de kan komme ud, og på den måde jeg ønsker. :)

/Carsten
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #4 Dato: Maj 05, 2013, 12:46:27 pm »

Jeg synes ikke bygningen er for stor hvis det lykkes dig at få den til at se fyldt ud med møbler og andet godt så det ser ud som om den har været beboet.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #5 Dato: Maj 05, 2013, 19:01:23 pm »

I lang tid har man troet at 666 er "the number of the beast" Det har jeg nu opdaget ikke er tilfældet... 2x3x7 er det sende nummer! Dette er nemlig dimensionerne på en standard mursten i 1:35, og dem har jeg fundet ud af jeg skal bruge et stort nummer af. Dem køber jeg da færdigproduceret... NEJ det gør jeg så ikke, for de koster det blege, og kan med en god portion tålmodighed, sagtens laves selv. Jeg har besluttet at benytte både Styrofoam og gipssten, så at producere. Måle, skære, måle, skære...blande gips, tørre, blande gips, tørre...

Produktionen fortsætter...

Må jeg i samme ombæring advare imod en murstens støbeform fra "J's Work" de er ALT for store, som, i flere mm.

Bunken med røde sten er gips, og bunken med blå er styrofoam.

/Carsten

Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #6 Dato: Maj 05, 2013, 22:28:02 pm »

Noget siger mig at det er nemmere at være murer i 1:1 end i 1:35, ikke desto mindre, så er det hyggeligt, med en kop kaffe, og god musik, at nørkle med.

Disse mursten skal blive afslutningen på muren, altså overgangen fra det sammenstyrtede, og den stående mur.

Der er ligeledes sat indfatning i vinduet, så det senere hen bliver lettere at isætte en vinduesramme. Desværre (for mig) har jeg kun en støbeform til indfatningerne, såehh det kommer til at tage sin tid.

Der skal et pudslag uden på muren yderside. Dette pudslag kommer til at skjule overgang, fra flamingo til mursten (håber jeg ::))

/Carsten

Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #7 Dato: Maj 05, 2013, 23:43:08 pm »

Nu er niveauforskelle på plads, så bygningens fundament ligger højere end fortovets niveau, som igen er højere end brostenen.

Så blev det vist sengetid...::) 

Nu med fesent gult skær... fotografen er fyret!!!

/Carsten

Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #8 Dato: Maj 06, 2013, 22:05:49 pm »

...videre på den ene side af bygningen.

Pudsen skal være faldet af på sine steder af muren, derfor har jeg valgt at standse mursten ud i ler. En teknik jeg eksperimenterede med på mit allerførste diorama.

Der måles og ridses

Stenene standses ud, det gode ved ler er, at man kan arbejde med det når det er tørt, slibe og justere.

Således, nu skal der laves et pudslag, der dækker hele overfladen.

/Carsten
Logget

AlocDrol

• Modelbygger
« Svar #9 Dato: Maj 06, 2013, 22:50:27 pm »

Det ser jo super godt ud  :-)
Logget
"Not all those who wander are lost" - Gandalf

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #10 Dato: Maj 07, 2013, 21:10:57 pm »

Tak!

Så kom der et pudslag på. Jeg har lagt de to dele af ydervæggene op mod hinanden, så man kan se forskellen.

Nu skal det tørre et par dage, og så skal pudslaget slibes og der skal mørtel i fugerne mellem murstenene. Endelig kan man rette lidt og spartle, så små ujævnheder forsvinder... Og så er der jo altid den anden væg at arbejde på.

Desværre for mig er jeg løbet tør for rødler, så det er mit næste hitte-projekt.

/Carsten
« Senest Redigeret: Maj 08, 2013, 16:08:19 pm af Carsten S. »
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #11 Dato: Maj 08, 2013, 20:04:17 pm »

Et fornemt projekt, som sikkert er en sej omgang. Faktisk er brugen af styrofoam det materiale der var gængs, længe før der begyndte at dukke gibsstøbte ruiner op på markedet i 1970'erne, så det er ægte modelbygning i traditionel forstand, du er i gang med :) Tror egentligt Verlinden's DCS (Diorama Construction System), var noget af det første i større mængde, man kunne købe.

Det blå styrofoam, også kaldet marinefoam - hvor finder du det henne? Jeg har ledt og ledt efter det. Spørger du i et byggemarked efter det, kigger de på en som om jeg kom fra månen >:(   
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #12 Dato: Maj 08, 2013, 20:37:33 pm »

Hej runcare,

Nej jeg bider det over, så det bliver hyggeligt at bygge, selvom der er nok at se til. Arbejdet med lufttørrende ler, skal dog gøres på en gang.

Jeg har købt styrofoam, hos Sockelshop. Det er den blå. Jeg har dog også købt et produkt i Bauhaus, der hedder "Logoclic" som er XPS, hvilket teoretisk burde være det samme materiale som styrofoam. Jeg mangler dog at eksperimentere med det. Tror det kostede 150 kr. for 7m2.

Puha hele gipsstøbte husfacader, kan ikke have været sjovt at arbejde med.

/Carsten 
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #13 Dato: Maj 09, 2013, 00:17:29 am »

Fra murerarbejde til snedkerarbejde...

Inden jeg kan begynde at tænke på det udtryk bygningen skal have, måtte jeg lave en model af vinduerne, så jeg har noget at arbejde ud fra... Heldigvis er min præcision i vinduesindfatningerne nogenlunde nøjagtig, hvilket betyder at jeg kan lave alle vinduer på samme mål, og ikke ved at skulle måle hvert enkelt.

Vindueskassetten, med indvendig fals, samt de to vinduer. Om de skal have sprosser på midten har jeg ikke besluttet endnu.

Puha... den passer lige nøjagtig, og kan sagtens tages ud, for bemaling og montering af selve vinduesglasset.

Det er faktisk ret hyggeligt arbejde, men puha, det der balsatræ knækker ret let.

/Carsten

Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #14 Dato: Maj 09, 2013, 16:11:41 pm »

Hej C,

Det er et spændende og udfordrende projekt du er gået i gang med der!
Hvis jeg umiddelbart skal komme med lidt konstruktiv kritik, så synes jeg dit pudslag er for tykt.

Prøv at se Carsten Bentziens fine 'skur" på IPMS's forum. Jeg synes han har ramt den lige i øjet...

http://www.ipms.dk/forum/viewtopic.php?f=20&t=3604
« Senest Redigeret: Maj 09, 2013, 19:16:53 pm af Stormer »
Logget
Sturmer
Sider: [1] 2 3 ... 10