Danske Modelbyggere Forum

• Maj 26, 2022, 13:38:46 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10

Forfatter Emne: Ruin Diorama  (Læst 30740 gange)

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
Sv: Ruin Diorama
« Svar #30 Dato: Maj 13, 2013, 22:35:07 pm »

Der skal relativt meget til at hive pudslaget af, men jo en skævert ville nok flå mere af end et direkte hit. Jeg skal lave et par skæverter til ære for dig, når muren igen kommer under lampen :)

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #31 Dato: Maj 13, 2013, 22:53:46 pm »

Det vil jeg sætte pris på!  ;D

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #32 Dato: Maj 14, 2013, 16:19:28 pm »

Nå men den anden mur laver jo ikke sig selv, men når man laver noget, som en gentagelse, så er det oftest nemmere end første gang - og det var det :)

Måtte lappe muren i højre side, over døren... det virkede ikke harmonisk, da murstenene skulle placeres.

Ikke den mest sikre væg længere...

/Carsten
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #33 Dato: Maj 14, 2013, 18:56:30 pm »

Så blev døren produceret...

Jeg er ikke helt sikker på at jeg er færdig med at arbejde med dørhåndtaget ???

Og her skal døren så bo, når muren er færdig!

/Carsten
« Senest Redigeret: Maj 14, 2013, 19:09:39 pm af Carsten S. »
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #34 Dato: Maj 15, 2013, 16:43:22 pm »

Jeg var godt klar over at når murene nærmer sig den tid hvor de skal sættes sammen, så vil der melde sig nogle spørgsmål. Et af dem er, hvordan laver jeg pudslaget rundt om hjørnet, så man ikke kan se overgangen - det er måske her at den gode egenskab ved lufttørrende ler, er at man kan gøre det vådt, for i et omfang at kunne arbejde med det, selvom det har været tørt. Et andet spørgsmål er samlingen af det sted, hvor hjørnet er røget af, altså en synlig overgang med mursten... nå det må man kunne måle og fuske sig ud af :)

Nu er mur 2, så færdig at den kan få pudslag på, og så vil samlingen komme straks efter. Jeg er dog lidt i tvivl ved mig selv om jeg skal lave det grundlæggende på etageadskillelserne, men jeg kan ligge det hele ned...

Detaljer i dette vindue er nu på plads.

Denne del skal hæftes på den anden mur...

Voila!

Det er utroligt hvad man kan nå, mens knægten laver lektier, for selvom man "leger med ler" kan man jo sagtens hjælpe med stavning og regning :) Det lykkedes faktisk at lave fortovet færdigt. Da det er almindeligt ler, så skal det helst gøres i samme omgang, så det var et sats - for det kan jo bare tages af og laves om. Men det lykkedes. Forskellen fra det lufttørrende, er at det almindelige, trækker sig sammen, når det tørrer, dette er perfekt til fortovsfliser...

Sådan, nu skal det bare tørre igennem, og så skal det slibes, så alle uønskede ujævnheder forsvinder.

/Carsten

Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #35 Dato: Maj 16, 2013, 18:13:14 pm »

Det er et herligt vovestykke du er i gang med Carsten og det er nogle flotte enkeltstykker mursten du har lavet - men når sådan et stykke mur bliver ramt af granater, vil jeg dog mene at det vil være sandsynligt at flere af murstenene vil brække og dermed ikke fremstå helt så perfekte og ubeskadige, som du har lavet dem. At stable dem trip-trap-træsko og uden mørtelrester.....den går ikke rigtigt.

Godt nok lavede man tidligere mursten af en mere massiv og tungere kaliber, end du ser det i nutidens byggeri. Men upåvirkelige overfor granatnedslag, var de bestemt ikke. 
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #36 Dato: Maj 16, 2013, 21:12:28 pm »

Hej runcare,

Tja point taken! Jeg skal dog lige for en god orden skyld sige at, der jo ligger et kæmpe arbejde med weathering og de endelige detaljer - jeg er med på at der er for mange hele sten, men så længe at tingene ikke er sat sammen, så man har et overblik, så er det svært med de fine detaljer - jeg regner med at selve weathering delen, kommer til at tage mere tid end det tog at lave elementerne :)

Er det denne overgang du mener?

/Carsten
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #37 Dato: Maj 16, 2013, 23:05:13 pm »

Nu er der kommet pudslag på mur 2, og denne ligger til tørre. I mellemtiden har jeg haft mulighed for at arbejde videre med selve base, fortovet er nu tørt og er blevet slebet ned, der er tilføjet revner. Der er også kommet både kantsten og brosten på - når helt tørt, kan det grundes og males.

Det har også været tid til at lave indervægge på mur 1, så nu er der tapet (tak til de rare damer fra USA, der frit har lagt deres tapeter ud på nettet, så andre kan få glæde af det) Der er også kommet første spær på selve væggen, og det fritliggende bindingsværk, der holder tagetagen sammen er også kommet til.

/Carsten
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #38 Dato: Maj 17, 2013, 07:05:50 am »

Hold da op et værk. Det bliver vild flot.
Jeg var inde i en gade i københavn den anden dag hvor de havde renoverede facader og der havde været store maskiner og lastbiler oppe på fortorvet. Der var en del af fortortorvsfliserne knækkede og chippede, de lignede noget der var løgn.  Måske du skulle hærge dine lidt for at få slid og kørsel med tanks henover dem med?
Fede tapeter hvorfra i us of a har du fundet dem?

/Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #39 Dato: Maj 17, 2013, 08:30:14 am »

Hej Lars,

Tak for ros, testen kommer dog først når det hele sættes sammen.

Det fremgår ikke så tydeligt på billederne, men fliserne er knækkede, de fleste. Jeg kan dog ikke hærge dem mere nu, før de er blevet malet. Man kommer nok ikke til at se fliserne ret meget, for de dynger af murbrokker der må være faldet ned, men hvor de er synlige, skal jeg have dit råd in mente.

Tapetet er hentet på amerikanske sites for dukkehuse, der størelsesforfold varierer, men det er ikke noget Photoshop ikke kan klare. I DK skal man betale for at bruge tapeterne - lamt, da det jo er noget man selv printer ud.

/Carsten
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #40 Dato: Maj 17, 2013, 16:01:10 pm »

I går aftes blev mur 3 så født... efter længere tids grublen over hvordan mon jeg skulle fæstne etagerne, så det ikke bliver en gang slask der dingler, så jeg besluttede at lave en tyndere indervæg - jeg ville gerne prøve et andet udtryk, så jeg valgte at lave en ikke bærende skillevæg. Denne skal forestille at være lavet af reglar med brædder på. Så at producere brædder :) Væggen skal efterfølgende være pudset op, og der skal sidde tapet på.

Øverst den fritlagte konstruktion, og nederst, en skade på væggen, så man kan se konstruktionen under.

Der mangler stadig alle detaljerne, for en del af brædderne skal naturligvis have skrammer, og nogle være knækkede... men nu skal det tørre helt igennem. Imens jeg overvejer om der skal have været ild i noget af denne væg...

/Carsten
Logget

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #41 Dato: Maj 17, 2013, 18:43:23 pm »

Det er modelBYGNING af højeste klasse .Jeg er virkelig misundelig på dine færdigheder!

Bjarne
« Senest Redigeret: Maj 17, 2013, 18:49:37 pm af Bjarne »
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #42 Dato: Maj 17, 2013, 20:30:40 pm »

Hej Bjarne,

Tak for de pæne ord - jeg håber at den fremtidige proces kan retfærdiggøre dem.

/Carsten
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #43 Dato: Maj 17, 2013, 23:31:26 pm »

Så fik mur 3 et pudslag på og skal nu tørre, før det skal slibes og jeg kan begynde at brække i de brædder der skal være ødelagte.

Derudover fik jeg slebet mur 2 ned (udenfor!) og efterfølgende fik jeg sat tapet indvendigt. Jeg har også klargjort til at sætte de bjælker op, som skal holde etageadskillelserne.

/Carsten
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #44 Dato: Maj 19, 2013, 19:11:50 pm »

Man skulle næsten tro du også selv har bygget dit eget 1:1 hus, så mange byggetekniske færdigheder du har :)

Det løse murværk jeg kom med en lille kritik af, er hovedsageligt stykket du har siddende i samlingen mellem stuen og 1. etage. Men det giver du uden tvivl en bedre finish hen ad vejen.
Din brostensbelægning er lige i øjet ;) Også lavet i selvtørrende ler? Pudset på mur 3 er da vist et andet materiale, du forsøger dig med. Ligner mere Fimo modelervoks rullet pandekagetyndt, eller hvad?

Tapettyper til dukkehuse har jeg også set i tilbudsafdelingen i Fakta og i butikskæder som Søstrene Grene eller Upstairs/Downstairs. Værende i skala 1:12, er de selvfølgelig alt for store, men med hjælp af en god scanner og evt. et tegneprogram, kan man nok få presset det ned i en mindre størrelse, for man kan vel ikke scanne noget ind i Photoshop eller lign.? (jeg spørger sikkert dumt, men det kan også være nødvendigt ind i mellem ;D)

« Senest Redigeret: Maj 19, 2013, 19:16:20 pm af runcare »
Logget
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10