Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 09:13:11 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Forfatter Emne: Hobby Boss F4U-4 Corsair - Late Model. 1/48  (Læst 3107 gange)

x3mperformance

• Lettere øvet
  • **
Hobby Boss F4U-4 Corsair - Late Model. 1/48
« Dato: Oktober 16, 2013, 14:08:00 pm »

Endnu en anmeldelse af et kit fra Kinesiske Hobby Boss.
Det er købt på E-Bay, for £18,52 hos Engelsk forhandler.

En pænt stor æske, med en Box Art med 2 F4U-4 der bomber en bygning/jernbane.
Tror dog nok at det er lidt misvisende, da det var en fremragende Fighter under bl.a. Koreakrigen.

Historie
F4U-4 Corsair var den seneste variant, og blev produceret fra sent i 1944.
Motoren ydede 2,100 Hk ved landjorden, men med en blanding af Vand og Alkohol indsprøjning hæves effekten til 2,450 hk.
Topfarten øgedes til 721 km/t og Climb Rate til over 1,180 meter/min, i forhold til 884 meter/min på den tidligere version.
Max altitude steg fra 11,000 meter til 12,000 meter.
Det var en flyver der trods propel og stjerne motor, kunne skræmme livet af nogle MIG 15 Piloter...

Plastik er af vanlig Hobby Boss kvalitet, god.
Detalje graden er også i den bedre ende, og kitte lider ikke af at detaljer mangler på kroppen i ydersiderne hvor formen ellers godt kan ødelægge dette.
Det hele er yderst flot pakket. Specielt med tanke på den lave pris.
Der er endda pakket skum omkring nogle af de skrøbeligste delikate små komponenter. Det er klart godkendt.

Der er naturligvis ikke så mange dele, som til en moderne jet fighter, hvilket nok er årsagen til prisen.
Men der er mange gode detaljer, og naturligvis også nogle småting, der vil komme ivejen, når kittet skal samles. Bl.a. de to "T" beslag under kroppen, de vil være i vejen for en seriøs gang Putty, men skær dem da forsigtigt af inden, og monter dem efterfølgende.

Her er lidt detaljer.

Decals.
Er lavet hos Hobby Boss selv.
De er pakket pænt, beskyttelsesfilemen er endda tapet fast derpå.
De føles nok en anelse tykke, men det kan snyde en del.
Detalje mæssigt er de godkendt. Foreløbigt.

Instruktionen
Er på blot 8 sider, med 9 trin.
Helt igennem sort/hvid.
Gennemgang af Sprues på første omslag, og ellers en godt detaljeret gennemgang af bygge processen.
Der er dog et løst ark med farvetryk på begge sider, for at vejlede mht farver.
Her er der to forskellige versioner, hvor decals passer til.

Konklusion
Endnu et spændende kit, som jeg ser frem til at bygge.
Det er ikke overlæsset med 1000 vis af dele, men de dele der er, har en stor rigdom på detaljer.
Bl.a. en yderst kompleks og detaljeret motor, flere service luger som kan lades være åbne, for at vise Bl.a. maskingeværer og lign.
Til pengene, et rigtigt godt kit, jeg godt tør anbefale.

Go Plastik
Rene' P
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
Sv: Hobby Boss F4U-4 Corsair - Late Model. 1/48
« Svar #1 Dato: Oktober 16, 2013, 14:36:26 pm »

Hobby Boss sættet ligner meget det (meget) ældre Hasegawa 1/48 sæt (kit nr.51595), jeg har på hylden. Mit sæt drejer sig om F4U-4B Corsair Fighter Bomber, som det anføres på æskeforsiden. Sættet har hævede men diskrete panellinjer. Decals-sættet har tilmed en (næsten) identisk udgave med slangen på hver side af motorgondolen. Min Hasegawa-Corsair har endnu prismærket på 96,- kr. God fornøjelse med din HobbyBoss F4U-4..!

Fit before glue
Ove
Logget

x3mperformance

• Lettere øvet
  • **
Sv: Hobby Boss F4U-4 Corsair - Late Model. 1/48
« Svar #2 Dato: Oktober 16, 2013, 15:37:08 pm »

Hobby Boss sættet ligner meget det (meget) ældre Hasegawa 1/48 sæt (kit nr.51595), jeg har på hylden. Mit sæt drejer sig om F4U-4B Corsair Fighter Bomber, som det anføres på æskeforsiden. Sættet har hævede men diskrete panellinjer. Decals-sættet har tilmed en (næsten) identisk udgave med slangen på hver side af motorgondolen. Min Hasegawa-Corsair har endnu prismærket på 96,- kr. God fornøjelse med din HobbyBoss F4U-4..!

Fit before glue
Ove

Takker for info, Ove.
Kan dog berolige dig med at i Kina har man så sænkede panel linjer. Så det udelukker at det er Hasegawa's gamle forme, der er sendt til Hobby Boss.
Men ja, det er et spændende fly, med en gloværdig historie.
Jeg har mange, Læs. = næsten alle (!!!) afsnit af Great Planes og Wings Of Russia på min laptop. De ses ofte, og igen og igen og...
Men klart et fint kit, der er lidt mønt værd.
Og sammenlignet andre tilsvarende eller ens kit hos en dansk forhandler, er priserne ikke dyre i udlandet. Desværre...
Logget