Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2023, 02:58:43 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: KZ VII - kabinen  (Læst 1634 gange)

tusebent

• Lettere øvet
  • **
  • Old Owl
KZ VII - kabinen
« Dato: Januar 28, 2014, 22:53:51 pm »

Hej byggere af SAI KZ VII
Lige et lille fif, når plexiglaskabinen skal tilpasses og monteres: De 2 halvdele af kabinen er lidt i overmål, hvis I bygger "lige efter boxen". Den samling, der udgør midterlinjen skal slibes, så der fjernes omkring 1/4 til 1/2 mm totalt. Der skal altså slibes en anelse bort. Samlingen kan herefter limes med cyanoacrylatlim og samlingen skal til sidst males, idet der på flyet ligger en sølvfarvet samling i kabinens længdeakse. Derudover passer modellens enkeltdele fint sammen.

;) hilsen Bent

Logget
Har set en sprøjtepistol

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
Sv: KZ VII - kabinen
« Svar #1 Dato: Januar 29, 2014, 08:42:23 am »

Tak for tippet, men cyanoacrylat? Jeg har da hørt at det får de klare dele til at blive helt tågede  :o

Til de klare dele bruger jeg altid hvid trælim, det tørrer til en helt klar limfuge (under forudsætning af at man ikke bruger for meget!). Det har også den fordel at hvis man kommer til at afsætte lidt lim steder hvor der ikke må være noget, så kan man nemt fjerne det igen med en vatpind dyppet i vand. Den hvide lim giver en vedhæftning der er rigeligt stærk til dette formål.

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

tusebent

• Lettere øvet
  • **
  • Old Owl
« Svar #2 Dato: Januar 29, 2014, 09:17:41 am »

Hej Michael
Det er rigtigt, at cyanoacrylatlim giver en mælket overflade på klare dele, men det har jeg kun set, hvis dampene er lukket inde, f.eks. i modellens cockpit. Hvis dampene frit kan slippe bort med det samme har jeg ikke observeret nogen misfarvning. Jeg har brugt UHU super glue, 3 grams tube, som kan fås hos Panduro.
Limen kan påføres med en blyantspids, idet grafit ikke forbinder sig med limen. Tryk et par dråber lim ud på et stykke plasticfolie (en frostpose f.eks.) Dyp dernæst en nyspidset blyant i limen og påfør limen emnets kant.
At jeg valgte denne metode skyldes sikkert, at kabinen skal fastholde bæreplanerne - og at stiverne mellem bæreplan og krop synes meget svage.
En anden sag er den unødige risiko man løber. Jeg tror jeg for eftertiden vil holde mig til den hvide lim.

;) venlig hilsen Bent

Logget
Har set en sprøjtepistol

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
Sv: KZ VII - kabinen - klardelene
« Svar #3 Dato: Januar 29, 2014, 09:23:18 am »

Til de klare dele bruger jeg altid hvid trælim, det tørrer til en helt klar limfuge (under forudsætning af at man ikke bruger for meget!).

Hvid-lim er fint. Man kan dog bruge CA til klardelene, hvis de først dyppes i Pledge Future, gerne to-tre gange. Det betyder også, at klardelene ikke så nemt "skrammes". Det er min erfaring, at den beskyttende "coating" med Pledge Future beskytter effektivt mod "hvidtning" ved brug af CA-lim.

Fit before glue
Ove
Logget

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Januar 29, 2014, 09:53:37 am »

Interessant tip med blyantens grafit - det skal prøves. Mon ikke en trykblyant med de tynde stænger vil være nemmere end at spidse hele tiden.
Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #5 Dato: Januar 29, 2014, 12:05:58 pm »

Interessant tip med blyantens grafit - det skal prøves. Mon ikke en trykblyant med de tynde stænger vil være nemmere end at spidse hele tiden.

Måske, men du risikerer også at der kommer lim op i de mekaniske dele på trykblyanten. CA kan være noget meget tyndt stads der ikke altid løber derhen hvor man gerne vil have det ;)
Logget