Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2023, 01:39:21 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Biplan-fikstur  (Læst 2373 gange)

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
Biplan-fikstur
« Dato: Maj 01, 2009, 16:49:21 pm »

Biplan - fikstur til øverste vinge

De fire "hjørne-Stolper" er 1 millimeter kulfiberstænger. De to vandrette overliggere er blomsterpinde, der er gennemboret med 1 millimeter bor.

Modellen er (med gummibånd) fikseret til to balsa-klodser, der limet til bundpladen. Som bundplade anvendes træ fra en kasse til vinflasker.

Øverste vinge er fikseret til overliggerne med gummibånd. Der anvendes ikke lim nogen steder.

Sikkerhed for perfekt vingepasning

Gennem årene har jeg haft en del problemer med at pålime øverste vinge på biplaner. Da mange biplan-modeller har vingestivere med dårlig pasning, har jeg flere gange udskiftet dem med udflækket og tilslebet tonkin fra grill-spyd. Men det gør det ikke nemmere at montere øverste vinge.

For et par år siden "opfandt" jeg derfor en fikstur, der er egnet til formålet, så man i fred og ro kan montere øverste vinge i korrekte position. Bortset fra de to balsaklodser og de gennemgående "ben" under bundpladen skal der ikke limes nogen steder. Jeg bygger stort set udelukkende i 1/72, så derfor kan samme fikstur anvendes til næsten alle én-sædede biplan-modeller.

Min sædvanlige praksis er at pålime alle stivere før bemaling, men kun til kroppen og nederste vinge. Derefter bores huller til vingebarduner og modellen bemales. Når malingen er tør og decals er på plads limes øverste vinge på plads, så vingebardunerne kan monteres.

Den her viste model er en Fairey Seafox, 1/72 fra Revell. Støbningen er så vidt jeg ved en gammel Matchbox.

Fit before glue
Ove

« Senest Redigeret: Maj 01, 2009, 18:52:06 pm af ohc2008 »
Logget