Hejsa.
Mine resultater med at tage fotos til udstillinger, og hjemme på byggebordet er meget blandet.
Lysforhold er her som i alle fotosituationer altafgørende. Vælg den største blænde (mindste f/tal) hvor du syntes dybdeskarpheden er bedst for det motiv du nu tager og lad kameraet styre lukketid og isoværdi - det har jeg mest succes med.
Skal du køre med livrem og seler så kør fuld auto, kameraet er mange gange rigtig god til at styre et fornuftigt output - det er ingen skam at køre auto, efter min mening.
Derudover sætter jeg altid kameraets hvidbalance manuelt og tager nogle prøveskud i det lokale man nu er i for at få det bedste resultalt.
Det er heller ingen skam at efterbehandle sine billeder, det er til tider tidskrævende, men oftest nødvendigt hvis du vil have dine fotos rigtig lækre.
Skyder du i RAW er der mange muligheder for at rette fejl og foretage justeringer meget bedre og nemmere end hvis du ikke gør.
Her er en fin side der forklarer forholdene eksponering/blænde ret nemt:
http://www.thephotographer.dk/Teknik/Kamerateknik/Blaende.htmLidt om hvidbalance:
http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/ONLINE_FOTOSKOLE/Hvidbalance.aspxHDR, High dynamic range er en teknik du kan mestre rimeligt nemt, det kræver typisk 3 billeder med forskellig eksponering og noget software til at samle billederne (vi taler her ikke om smartphones) fx Photomatix, Canon dpp, photoshop og mange andre.
Eftersom der er tale om flere billeder der skal lægges sammen, giver det sig selv at motiver med bevægelse ikke egner sig og det er (oftest) et must at bruge stativ.
På mit Canon Eos50D kan jeg stille kameraet til at tage billeder med forskellig eksponering ved at indstille rangen for den og stille kameraet til serie skud og så blot holde knappen nede, kameraet tager så tre fotos med forskellige eksponeringer man kan arbejde videre med.
Jeg har lavet rigtig mange HDR billeder og det er en fed effekt, man kan virkelig på fantastiske fotos ud af det, MEN det er virkelig en dans på en knivsæg forstået på den måde at det er supernemt at få dårlige billeder ud af det hvis man ikke passer på med justeringerne i editeringsfasen.
HDR er super til fx flotte landskabsbilleder hvor man vil have noget mere dynamik i farverne, men det kan blive for meget og mange billeder man finder er, efter min ydmyge smag, alt for voldsomme. Men det er jo en smagssag.
Søg hos vores bedste ven (Google) og du vil finde rigtig mange gode guides til HDR.
Det er et mega stort emne og der er skrevet tykke bøger om fotografering men min erfaring er learning by failing og boy hvor har jeg failet mange gange og derfor er jeg glad for at memorykortet blot kan slettes og fyldes igen uden store omkostninger :-D.
P.s. Jeg mener ikke et Nikon Coolpix P 510 er et spejlrefleks kamera men et kompakt. Ret mig hvis jeg tager fejl.
/Lars