Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2023, 12:00:31 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Reparation af bemaling; what to do?  (Læst 2640 gange)

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
Reparation af bemaling; what to do?
« Dato: Maj 19, 2014, 16:06:22 pm »

Nu gik det lige så godt. Bedst som jeg ville til at lægge sidste hånd på bemalingen af min 1/72 Focke-Wulf Fw 190 D9 fra Tamiya, gik det galt. Jeg malede med Humbrol Enamels og gav derefter nogle lag Glänzer Strapazierglanz før og efter decals og som forsegling forud for en emaljebaseret wash, inden jeg bagefter ville afslutte malearbejdet med en mat coat.

Fremgangsmåden var altså emalje, akryl, emalje. Det er en, jeg har samlet op på flere websteder og brugt flere gange. Fordelen ved at bruge en emalje-wash over en akryl-coat - f.eks. Glänzer/Future - er, at man kan fjerne evt. overskydende wash med fortynder eller terpentin uden at beskadige malingen underneden. Det kunne jeg så bare ikke lige denne gang. Alt havde tørret/hærdet i den tid, det behøver, men alligevel opløstes malingen helt ned til plasticen 5-7 steder.

En mulig forklaring er, at Humbrols Enamel Thinners er for krads til forskel fra alm. terpentin. For da jeg opdagede de første skader forvoldt med fortynder, stoppede jeg selvfølgelig, men eftersom skaden var sket, kunne jeg lige så godt gøre et forsøg med terpentin. Det gik fint, hvilket undrede mig, for de andre gange har jeg brugt fortynder uden problemer.

Men som sagt, skaden er sket, så derfor til spørgsmålet: Hvordan får jeg bedst repareret skaderne, uden at det kan ses? Kan det overhovedet lade sig gøre at lave en pæn reparation, eller skal jeg ud i at strippe hele herligheden med ovnrens og begynde forfra?

[vedhæftning slettet af admin]
Logget

Michael Haugaard

• Garvet modelbygger
  • Odder - Østjylland
Sv: Reparation af bemaling; what to do?
« Svar #1 Dato: Maj 19, 2014, 16:15:48 pm »

Hej JJ.

Det ser ellers godt ud.....

Jeg er stadig en smule AB-Forskrækket, så jeg ville nok reparere.
Maske og og finde en logisk forklaring på en reparation ?
Måske variere farven en smule på de nye felter...

Blot mit input  ;)

MVH

Michael H
Logget
MVH

The Undercover Modeller
aka
Michael Haugaard

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Maj 19, 2014, 17:17:15 pm »

Det lyder som en fatal misforståelse at  bruge fortynder på din wash. Nu ved jeg ikke hvilke wash der er tale om men fx AK's eller oliemaling bruges der white spirit/terpentin til. Vallejos som er vandbaseret bruges der vand til.

Det ENESTE tidspunkt jeg bruger fortynder er hvis jeg har en slem beskidt ab der skal have en stor tur ellers aldrig til noget som helst.
/Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #3 Dato: Maj 19, 2014, 17:36:09 pm »

Nu snakker du om fortynder, er det som i producenten's egen fortynder eller cellouse fortynder?
Hvordan har du malet ? pensel eller airbrush?
Hvor mange lag Lak (future)?, og hvor længe har du ladet det tørre/hærde?
Hvilke numre humbrol har du malet den med?
Hvis du airbrusher, så tror jeg godt at du kan reparere i frihånd, då kan sagtens male oven på
Tag den med i morgen, så kikker vi på det

Bo

Fremgangsmåden var altså emalje, akryl, emalje. Det er en, jeg har samlet op på flere websteder og brugt flere gange. Fordelen ved at bruge en emalje-wash over en akryl-coat - f.eks. Glänzer/Future - er, at man kan fjerne evt. overskydende wash med fortynder eller terpentin uden at beskadige malingen underneden. Det kunne jeg så bare ikke lige denne gang. Alt havde tørret/hærdet i den tid, det behøver, men alligevel opløstes malingen helt ned til plasticen 5-7 steder.

En mulig forklaring er, at Humbrols Enamel Thinners er for krads til forskel fra alm. terpentin. For da jeg opdagede de første skader forvoldt med fortynder, stoppede jeg selvfølgelig, men eftersom skaden var sket, kunne jeg lige så godt gøre et forsøg med terpentin. Det gik fint, hvilket undrede mig, for de andre gange har jeg brugt fortynder uden problemer.

Men som sagt, skaden er sket, så derfor til spørgsmålet: Hvordan får jeg bedst repareret skaderne, uden at det kan ses? Kan det overhovedet lade sig gøre at lave en pæn reparation, eller skal jeg ud i at strippe hele herligheden med ovnrens og begynde forfra?
« Senest Redigeret: Maj 19, 2014, 17:39:09 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Maj 19, 2014, 19:39:31 pm »

Tak for de hurtige og gode svar.

Det lyder som en fatal misforståelse at  bruge fortynder på din wash. Nu ved jeg ikke hvilke wash der er tale om men fx AK's eller oliemaling bruges der white spirit/terpentin til. Vallejos som er vandbaseret bruges der vand til.

At det er en fatal misforståelse, ja, det lærte jeg så på den hårde måde - og dine ord er taget til efterretning, Lars :) Wash'en bestod af nogle dråber Humbrol-maling, hhv. matsort og nr. 113, "rust" hedder den vist, fortyndet med Humbrol Enamel Thinners. Det var derfor den samme fortynder, jeg brugte til at fjerne overskydende wash - og altså også noget af det andet - med. Som nævnt skriftede jeg til terpentin, da jeg opdagede brøleren, og det virkede fint.

Nu snakker du om fortynder, er det som i producenten's egen fortynder eller cellouse fortynder?
Hvordan har du malet ? pensel eller airbrush?
Hvor mange lag Lak (future)?, og hvor længe har du ladet det tørre/hærde?
Hvilke numre humbrol har du malet den med?
Hvis du airbrusher, så tror jeg godt at du kan reparere i frihånd, då kan sagtens male oven på

Jeg malede med airbrush. Jeg brugte Hu. nr. 86 (Matt), 247 (Matt) og 164 (Satin), hver farve iblandet lidt hvid, nr. 34. Som nævnt brugte jeg Humbrols fortynder. Selve farveskemaet tørrede i 4-5 dage, inden jeg påførte to lag Glänzer/Future som decalforberedelse. De tørrede ca. 1½ døgn, inden jeg kom decals på. Efter decals fik den yderligere tre lag inden wash'en, altså fem lag i alt.

Når både du, Bo, og Michael peger på reparation, er jeg fortrøstningsfuld. Jeg tager den med i morgen :)

Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #5 Dato: Maj 19, 2014, 19:45:46 pm »

Ok, det er jeg overrasket over, jeg troede ikke at Humbrol's egen thinner kunne være så skrap, men jeg bruger den også kun
til at fortynde mine humbrol dåser hvis de er blevet for tyktflyende.

Bo

Tak for de hurtige og gode svar.

Det lyder som en fatal misforståelse at  bruge fortynder på din wash. Nu ved jeg ikke hvilke wash der er tale om men fx AK's eller oliemaling bruges der white spirit/terpentin til. Vallejos som er vandbaseret bruges der vand til.

At det er en fatal misforståelse, ja, det lærte jeg så på den hårde måde - og dine ord er taget til efterretning, Lars :) Wash'en bestod af nogle dråber Humbrol-maling, hhv. matsort og nr. 113, "rust" hedder den vist, fortyndet med Humbrol Enamel Thinners. Det var derfor den samme fortynder, jeg brugte til at fjerne overskydende wash - og altså også noget af det andet - med. Som nævnt skriftede jeg til terpentin, da jeg opdagede brøleren, og det virkede fint.

Jeg malede med airbrush. Jeg brugte Hu. nr. 86 (Matt), 247 (Matt) og 164 (Satin), hver farve iblandet lidt hvid, nr. 34. Som nævnt brugte jeg Humbrols fortynder. Selve farveskemaet tørrede i 4-5 dage, inden jeg påførte to lag Glänzer/Future som decalforberedelse. De tørrede ca. 1½ døgn, inden jeg kom decals på. Efter decals fik den yderligere tre lag inden wash'en, altså fem lag i alt.

Når både du, Bo, og Michael peger på reparation, er jeg fortrøstningsfuld. Jeg tager den med i morgen :)

« Senest Redigeret: Maj 19, 2014, 19:47:33 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: Maj 19, 2014, 19:58:36 pm »

Jeg er sq også overrasket, for jeg har gjort tricket med Humbrols fortynder før, også da jeg byggede modeller før i tiden. Men under iagttagelse af dagens erfaring og Lars' bemærkning løber jeg ikke risikoen igen. Better safe than sorry.

/ J:J
Logget

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: Maj 19, 2014, 22:14:29 pm »

Optændt af den hellige modelbyggerild oven på bemærkningerne i denne tråd gjorde jeg et reparationsforsøg straight away, og lad det være sagt med det samme: Jeg er fint tilfreds, især med at jeg ramte nuancerne ret godt. Før jeg begyndte, var jeg spændt på, om man ville kunne se, hvor de gamle og nye lag mødes/overlapper. Det lykkedes mig stort set at undgå ved at præparere med vandslibepapir og Xerapol Plastic Polish på en vatpind. Det er synligt et enkelt sted, hvis man holder modellen helt op under næsen, men kan nok skjules med lidt diskret chipping. Nu er der 'kun' tilbage at få jobbet gjort helt færdigt :)

[vedhæftning slettet af admin]
Logget

Ole Tønnesen

• Garvet modelbygger
« Svar #8 Dato: Maj 19, 2014, 22:34:10 pm »

Pyha ???

At skulle se dig strippe et ellers godt resultat, virkede på mig som en overreaktion ovenpå en forståelig ærgrelse.

Jeg bruger en lugtløs terpentin købt hos Biltema (Faktisk fik jeg to flasker af Erik, en dygtig og meget hjælpsom modelbygger, jeg ofte møder, når jeg er i hovedstaden) Den er ikke aggressiv, hverken ovenpå afhærdet enemal- eller acryloverflader. og blandet med oliemaling giver det en langsomtørrende effekt, som efterfølgende er let at rette i.
Som regel er overfladen dog først behandlet med Future eller Tamiya clear, så jeg undgår at bundfarven ændres.

Mvh
Ole
Logget
Plastic modelling is the new Black

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #9 Dato: Maj 20, 2014, 06:54:33 am »

Det ser rigtig godt ud, tillykke med resultatet

Bo
Logget