Nu gik det lige så godt. Bedst som jeg ville til at lægge sidste hånd på bemalingen af min 1/72 Focke-Wulf Fw 190 D9 fra Tamiya, gik det galt. Jeg malede med Humbrol Enamels og gav derefter nogle lag Glänzer Strapazierglanz før og efter decals og som forsegling forud for en emaljebaseret wash, inden jeg bagefter ville afslutte malearbejdet med en mat coat.
Fremgangsmåden var altså emalje, akryl, emalje. Det er en, jeg har samlet op på flere websteder og brugt flere gange. Fordelen ved at bruge en emalje-wash over en akryl-coat - f.eks. Glänzer/Future - er, at man kan fjerne evt. overskydende wash med fortynder eller terpentin uden at beskadige malingen underneden. Det kunne jeg så bare ikke lige denne gang. Alt havde tørret/hærdet i den tid, det behøver, men alligevel opløstes malingen helt ned til plasticen 5-7 steder.
En mulig forklaring er, at Humbrols Enamel Thinners er for krads til forskel fra alm. terpentin. For da jeg opdagede de første skader forvoldt med fortynder, stoppede jeg selvfølgelig, men eftersom skaden var sket, kunne jeg lige så godt gøre et forsøg med terpentin. Det gik fint, hvilket undrede mig, for de andre gange har jeg brugt fortynder uden problemer.
Men som sagt, skaden er sket, så derfor til spørgsmålet: Hvordan får jeg bedst repareret skaderne, uden at det kan ses? Kan det overhovedet lade sig gøre at lave en pæn reparation, eller skal jeg ud i at strippe hele herligheden med ovnrens og begynde forfra?
[vedhæftning slettet af admin]