Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 03, 2023, 10:27:33 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Fikstur til biplan-bygning  (Læst 3134 gange)

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
Fikstur til biplan-bygning
« Dato: Juni 09, 2014, 22:25:27 pm »

Billedet blev desværre noget uskarpt, men det kan vist godt ses, hvad idéen går ud på. Den viste "konstruktion" til montering af øverste vinge på biplan-modeller består af fire "hjørne-stolper" af kulfiberstænger (1,5 mm Ø). To tonkin-blomsterpinde med borehuller plus gummibånd fastholder øverste vinge, mens nederste vinge med krop fastholdes af balsaklodser, gummibånd og nipsenåle. Jiggen er ganske nem at fremstille. Idéen stammer fra internettet. Da det er flere år siden, jeg fremstillede den første jig, har jeg glemt webadressen.
Fordelen ved den viste jig er efter min mening, at man undgår vingeskruer med pladskrævende stativ. Der skal dog nogen øvelse til for at manøvrere øverste vinge på rette plads. Samtlige borehuller til riggetråd skal fremstilles på forhånd. Monteringen af øverste vinge starter bedst med at montere og lime de inderste krop-til-vinge stiverne. Når limen er tør, fortsættes udad med vinge-til-vinge stivere, hvoraf der på et ensædet fly kan være fire eller otte (to eller fire i hver side). Jiggen er ikke påkrævet ved rigning med vingebarduner, der for mit vedkommende er fluebindetråd eller monofil fiskeline. Da min søn handler med fiskegrej, har jeg gode muligheder for at få forsyninger af diverse materialer og hjælpemidler til fluebinding.
Modellen ovenfor er en Revell Fairey Seafox 1/72. Det er endnu for tidligt at bruge jiggen, idet øverste vinge og kroppen med nederste vinge normalt skal bemales separat.

Fit before glue
Ove
Logget

Henrik Nielsen

• Garvet modelbygger
  • Rens, Sønderjylland
Sv: Fikstur til biplan-bygning
« Svar #1 Dato: Juni 09, 2014, 23:34:13 pm »

Fremragende ide... enkelt og simpelt, ingen grund til at lave raketvidenskab ud af et praktisk problem/opgave. Er hjørne stolperne så sat en smule skævt så blomsterpinden spænder eller er det bare et tight fit i hullerne som holder pindene på plads?

Måske man skulle lave en selv.
Logget
Mojn Mojn Henrik

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #2 Dato: Juni 10, 2014, 17:36:37 pm »

Henrik Nielsen: ”…. Er hjørne stolperne så sat en smule skævt så blomsterpinden spænder eller er det bare et tight fit i hullerne som holder pindene på plads? Måske man skulle lave en selv...”   

Ja, hullerne til ”hjørnestolperne” blev boret på frihånd, så de sidder en smule skævt. Det er ikke tilsigtet, men det har ikke nogen betydning, da det er blomsterpinden og de to gummibånd, der holder tingene på plads. Hjørnestolperne skal ikke nødvendigvis limes fast til bundpladen. Alle dele kan samles uden lim. Det er i så fald  nemt at adskille jiggen, så den ikke fylder noget særligt under opbevaring.

Det er ret afgørende, at gummibåndene hverken er for korte eller lange, da stramheden ikke må være for voldsom. Derfor kan det være nødvendigt at forlænge gummibånd og gensamle enderne med CA-lim, der holder udmærket på gummibånd. For nylig fandt jeg i brugsen en æske Homework gummibånd. I æsken findes gummibånd af forskellig længde, hvilket er en fordel.

Kulfiber-stænger er det bedste materiale til ”hjørnestolper”, da det skal være glat og hårdt, så blomsterpinden ubesværet kan skubbes trinløst op eller ned. Ståltråd (pianotråd) kan formentlig også bruges, men det har jeg ikke prøvet.
Det har indtil nu været umuligt for mig at genfinde det pågældende websted, hvorfra jeg i sin tid fik idéen til ”blomsterpind-gummibånd” jiggen. Men det er nok snart 10 år siden, så der sker vel altid ændringer på nettet. Nu er det mest Aeroclub’s biplan-jig eller efterligninger (alle med stilleskruer), der dukker op ved at google biplane modeling eller biplan jig. Hannants lagerfører ikke Aeroclub’ produkter. Fabrikatet findes, men alle ”hylder” er tomme, så Aeroclub er tilsyneladende er ophørt. Nedenfor anføres række billeder, der forklarer mere end mange ord.

Fit before glue
Ove

Den typiske Aeroclub-jig med stilleskruer findes i flere udgaver eller efterligninger.

Her er en meget smart løsning - med gummibånd, men uden stilleskruer.

Modificeret Aeroclub-jig - med kreativ anvendelse af gummibånd.

Brugsen forhandler Homework gummibånd. Æsken indeholder forskellige længder af gummibånd.

Logget

Henrik Nielsen

• Garvet modelbygger
  • Rens, Sønderjylland
« Svar #3 Dato: Juni 10, 2014, 21:28:51 pm »

Ok jeg troede at gummibåndene kun var til at fastholde delene til byggesættet på selve blomsterpindene, som så sad lidt stramt på stolperne så højden kunne indstilles på forhånd. Men selvfølgelig er det mere smart at gøre det hele i en arbejdsgang.

Ja jeg tror Aeroclub er ophørt, synes at have hørt at ejeren er død. Lidt en skam de havde ellers mange gode smådele. Havde godt haft kik på den jig som de lavede, synes den du har virker mere smart og mindre omstændig. Aeroclubs minder lidt mere om et mechano byggesæt. Fordelen ved den model må være at har du først indstillet den så er delene spændt helt fast som i en skruestik.
Logget
Mojn Mojn Henrik

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: Juni 10, 2014, 22:12:43 pm »

Jeg flytter lige denne glimrende tråd ned i tips og tricks under fly. ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #5 Dato: Juni 11, 2014, 20:02:18 pm »

Hej Ove

Meget interessant "apparatur" - det er vist noget jeg skal prøve at lave. Der er bare en enkelt ting, der undrer mig: Hvordan opnår du den korrekte V-form på vingerne, når de ligger på sådan en plan flade som de to underste støtter udgør?

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #6 Dato: Juni 12, 2014, 12:46:43 pm »

På denne Airfix Avro 504 (1/72 posesæt) er det (som på et fuldskala-fly) vingerne med stivere og barduner, der bærer både sig selv og kroppen. Samtlige vingestivere er tonkin, mens barduner og styreliner er fluebindetråd. Vingernes overflader er slebet ned, da de ellers ville ligne et eternitbølgetag!. Uden rigning ville modellen utvivlsomt få negativ V-form, hvilket selvfølgelig er uacceptabelt.

"Der er bare en enkelt ting, der undrer mig: Hvordan opnår du den korrekte V-form på vingerne, når de ligger på sådan en plan flade som de to underste støtter udgør?" skriver Michael....
Krop og nederste vinge bygges helt som normalt. På Seafox'en (trådens første indlæg) gav det ikke anledning til særlige problemer. På fiksturen hviler nederste vinge på en balsaklods i hver side. Klodserne har plan overflade, idet V-formen er nul. Hvis det er nødvendigt, kan kroppen understøttes af balsaklodser, der er nemme at slibe til rette størrelse. Det er vigtigt, at gummibåndene ikke er så stramme, at de kan forvride nederste vinge. Derfor kan det ske, at man skal forlænge eller afkorte de to gummibånd.

"Ok jeg troede at gummibåndene kun var til at fastholde delene til byggesættet på selve blomsterpindene, som så sad lidt stramt på stolperne så højden kunne indstilles på forhånd. Men selvfølgelig er det mere smart at gøre det hele i en arbejdsgang," skriver Henrik....
Det er faktisk de fire gummibånd alene, der fastholder hele modellen. De to gennemborede blomsterpinde øverst med hver sit gummibånd fastholder øverste vinge. Hullerne i blomsterpindene skal ikke nødvendigvis være stramme, da de to gummibånd sagtens kan fastholde øverste vinge i rette position. Det kræver nogen øvelse (og tid) at manøvrere øverste vinge på plads, så vingestiverne passer. Der er alene anvendt "amerikansk øjemål" til Avro 504'en  ovenfor. Det er dog nemt nok at se selv den mindste skærhed. Det betyder så også, at selv små skævheder på den færdige model er meget synlige - og derfor ødelæggende for det færdige resultat.

Fit before glue
Ove

NB: Jeg har aldrig prøvet fiksturen fra Aeroclub.
Logget