Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 13:15:11 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Decal medier  (Læst 3158 gange)

Gitte68

• Garvet modelbygger
Decal medier
« Dato: Juli 26, 2014, 11:54:51 am »

Hej. Er der nogen der kan forklare mig hvordan man bruger de her forskellige væsker til påføring af decals? Hvad brug man hvornår...og hvorfor? På forhånd tak :-)
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
Sv: Decal medier
« Svar #1 Dato: Juli 26, 2014, 18:52:13 pm »

Hej Gitte

Mine erfaringer: nogle gange kan du få et decal på plads - også ned i panellinjer ved at presse vand ud med en fugtig stump køkkenrulle. Det skal dog ikke være for voldsomme højdeforskelle!  ;)
Denne erfaring hænger sammen med Microscales set og sol. Set pensles på stedet hvor decal skal placeres og decal presses på plads med en fugtig klud/køkkenrulle. Efter nogen tid kan pensles med sol hvis decal ikke vil ned på plads.

Andre fabrikater som Daco og Humbrol pensles på når decal er påsat.

Future - har jeg prøvet af som decal fæstner. Det er godt. Gør som med set - altså future på stedet - decal på - pres - mere future.
Klear Future/Johnson Pledge fås vist ikke her i landet men kan/kunne købes i Sverige og det store udland.

Anden metode er en hårtørrer! Sådan en må du ha'!  ;)
Det er også vejen frem hvis du skal have silketryk decals på plads. (har investeret i nogen til en Airgreenland Airbus og der anbefales sådan et monstrom!!!)

Ideen er at blødgøre decal så det tilpasser sig panellinjer om de er hævede eller indgraverede og ikke mindst få overskydende vand ud fra undersiden af decal så der ikke bliver "silvering". Hertil kan i stedet for en klud/køkkenrulle anvendes vatpinde.
Ved særlig genstridige decals som ikke VIL ned i en panellinje/ fordybning kan et ganske lille snit med kniven gøre det. Pas på ikke at trække decal fra hinanden.

Pas også på med at rode for meget med decal - farverne kan blive udtværede af for megen "setting" om det er det ene eller det andet fabrikat.

Så klud/køkkenrulle - vatpind - pensel - pincet (til at håndtere decal mens det stadig er på papiret før du skubber det af med en pensel) - decal setting af en eller anden slags.

Prøv dig frem.  :)
Logget

Gitte68

• Garvet modelbygger
« Svar #2 Dato: Juli 27, 2014, 01:33:00 am »

Tak Carsten
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #3 Dato: Juli 27, 2014, 07:32:41 am »

Glimrende indlæg Carsten
Jeg vil suplere lige med et par ting
Micro set/sol kan med foredel tilføjes en 5-10 dråber afspændingsmiddel
Hvis micro sol ikke dur, kan du købe Daco eller Gunze, de er stærkere end sol
Med hensyn til future har jeg en portion på vej, de bliver snart sat til salg i mindre portioner i Århus modelbygge klub

Bo

Hej Gitte

Mine erfaringer: nogle gange kan du få et decal på plads - også ned i panellinjer ved at presse vand ud med en fugtig stump køkkenrulle. Det skal dog ikke være for voldsomme højdeforskelle!  ;)
Denne erfaring hænger sammen med Microscales set og sol. Set pensles på stedet hvor decal skal placeres og decal presses på plads med en fugtig klud/køkkenrulle. Efter nogen tid kan pensles med sol hvis decal ikke vil ned på plads.

Andre fabrikater som Daco og Humbrol pensles på når decal er påsat.

Future - har jeg prøvet af som decal fæstner. Det er godt. Gør som med set - altså future på stedet - decal på - pres - mere future.
Klear Future/Johnson Pledge fås vist ikke her i landet men kan/kunne købes i Sverige og det store udland.

Anden metode er en hårtørrer! Sådan en må du ha'!  ;)
Det er også vejen frem hvis du skal have silketryk decals på plads. (har investeret i nogen til en Airgreenland Airbus og der anbefales sådan et monstrom!!!)

Ideen er at blødgøre decal så det tilpasser sig panellinjer om de er hævede eller indgraverede og ikke mindst få overskydende vand ud fra undersiden af decal så der ikke bliver "silvering". Hertil kan i stedet for en klud/køkkenrulle anvendes vatpinde.
Ved særlig genstridige decals som ikke VIL ned i en panellinje/ fordybning kan et ganske lille snit med kniven gøre det. Pas på ikke at trække decal fra hinanden.

Pas også på med at rode for meget med decal - farverne kan blive udtværede af for megen "setting" om det er det ene eller det andet fabrikat.

Så klud/køkkenrulle - vatpind - pensel - pincet (til at håndtere decal mens det stadig er på papiret før du skubber det af med en pensel) - decal setting af en eller anden slags.

Prøv dig frem.  :)
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Gitte68

• Garvet modelbygger
« Svar #4 Dato: Juli 28, 2014, 12:18:13 pm »

Tak :-) skulle der være nogen af jer der har erfaring med Vallejos produkter? det er nemlig det jeg lige ligger inde med :-)
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #5 Dato: Juli 28, 2014, 21:41:48 pm »

Desværre ikke. Jeg har googlet det og det ser ud til at være noget i stil med daco/Micro sol/humbrol decalfix - altså noget der kommes på decal efter påsætning på emnet.
Prøv dig frem hvis du har et decal i overskud og en stump plastic at øve på.
Logget

Dan Mouritzsen

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: Juli 28, 2014, 22:45:54 pm »

Jeg bruger Vallejo og har ikke haft andet end gode oplevelser med det. På you tube ligger der et par vidoer, hvor man kan se det blive brugt.

Dan
Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #7 Dato: Juli 28, 2014, 23:05:57 pm »

Jeg har også brugt Vallejo, på linket er det forklaret.
http://www.acrylicosvallejo.com/es_ES/applying-decals/blog/1/35
Jeg har fået det bedst resultat med at montere decalet straks efter jeg har påført Vallejo Decal Medium og efter en ca.1 times tid har det fået Vallejo Decal Fix
Logget
Hilsen Henning

Den der vægrer sig ved at spørge, værger sig ved at lære.

Gitte68

• Garvet modelbygger
« Svar #8 Dato: Juli 30, 2014, 12:21:43 pm »

Super  :) tak for svar  :)
Logget

rambodk

• Nyt medlem
  • *
    • Tjek ud min YouTube kanal der ligger jeg film af mine build.
« Svar #9 Dato: Januar 13, 2016, 20:35:40 pm »

Jeg har også prøvet decalfix og decal  medium fra vallejo.
og til sidst sprøjtede jeg en gang mat lak (vallejo mat varnish).
på KingTiger har jeg gjort som beskrevet.

på min Tiger 1 har jeg brugt Vallejo Shipping.

det er første gang jeg har prøvet de produkter.
Logget
modelbygger - både i træ - plastik - modeltog- og 3d modelling på pc.
Tjek ud min YouTube kanal der ligger jeg film af mine build.
https://www.youtube.com/channel/UCAzIwrlvoniNEsrrj39WUlQ?disable_polymer=true

KristianH

• Nyt medlem
  • *
« Svar #10 Dato: Januar 13, 2016, 22:01:38 pm »

Hej Gitte

Her er en (af utallige) guides på YouTube: http://youtu.be/axgf8NNRh7M

Bobby Waldron fra Genessis Model pointerer at der bør lægges 2-3 lag klar lak inden man begynder med decals. Kunne egentlig være interessant at høre fra de erfarne rødder herinde om det også er deres anbefaling..?
Logget

Sherman

• Lettere øvet
  • **
« Svar #11 Dato: Januar 14, 2016, 17:27:42 pm »

Nååååh ..... 2-3 lag klar lak er ikke altid en fordel. Især ikke hvis man bagefter vil igang med weathering eller washes i panellinjer osv. Nogle af detaljerne bliver mindre tydelige jo flere lage lak/maling der påføres.

Det har der i øvrigt været en diskussion om i en anden tråd under Tips og tricks/Decals:
http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=4430.0

Mvh

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #12 Dato: Januar 14, 2016, 17:36:11 pm »

Jeg bruger ét lag lak, og det er det afsluttende. I enkelte tilfælde - ved brug af mat/halvmat maling - giver jeg blank lak før decals.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!