Danske Modelbyggere Forum

• September 30, 2023, 17:05:55 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: At få den gamle lak af  (Læst 8282 gange)

Hurtig Heinz

• Modelbygger
At få den gamle lak af
« Dato: Maj 10, 2009, 15:56:10 pm »

Hej
Jeg havde en Elefant fra Dragon hvor jeg mildest talt var utilfreds med malearbejde, derfor søgte jeg lidt rundt på nettet for gode råd. Der var adskillige metoder Neglelakfjerner, Castrol Super Clean etc. Men den jeg mente var den nemmeste og mest økonomiske var den med brugesn af ovnrens. Og efter et par behandlinger med selvsamme fik jeg så godt som al lakken af Elefanten, uden at den smeltede eller mistede alle detaljer (det skal siges at det var skala 1:72 så det ville man have set med det samme) og efter en gang ny grunder er det slet ikke at se nogen forskel fra den første gang den fik grunder.
Håber nogen kan bruge tippet
mvh Rene  ;)
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
Sv: At få den gamle lak af
« Svar #1 Dato: Maj 10, 2009, 18:14:13 pm »

Ovn rens er rigtig godt, personligt synes jeg også at gammeldags brun sæbe ( den hårde slags ikke flyende) er rigtig effektivt, smør et godt lagt på og put det i en plastikpose en uges tid, vask af evt med brug af en kasseret tandbørste

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Maj 10, 2009, 20:00:27 pm »

Jeg har aldrig forsøgt mig med ovnrens, men jeg kan fuldt ud tilslutte mig Bos fidus med brun sæbe. Det virker også her (bl.a. på Model Master og Xtracolor).

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

moe

• Modelbygger
« Svar #3 Dato: Maj 10, 2009, 21:17:22 pm »

Jeg har prøvet Weber grill rens - virker også fint. Lod dele ligge ca. en uge i en plastik bøtte med låg, og bagefter kunne den gamle maling vaskes af uden problem.
Logget
Kannibalisme af byggesæt - det er bare sagen

Hurtig Heinz

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Maj 10, 2009, 22:26:58 pm »

OK det med brun sæbe havde jeg ikke hørt om, men det skal da prøves
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #5 Dato: Maj 11, 2009, 09:02:25 am »

Jeg kan også tilslutte mig den med brun sæbe. Synes jeg får bedre resultater end med ovnrens.

Har ikke prøvet Weber grillrens (er lidt af prrincip imod af købe noget der står Weber på  ;D )
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

HenrikD

• Nyt medlem
  • *
« Svar #6 Dato: Maj 11, 2009, 09:37:41 am »

En anden mulighed når det gælder oliebaseret maling/lak er bremsevædske, men det kræver en del omtanke at arbejde med....

Henrik
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #7 Dato: Maj 11, 2009, 10:19:36 am »

Intet slår en opvaskebalje med lunkent vand, et skvæt kaustisk soda og en gammel tandbørste. Men pas på, det er syre, så brug gummihandsker og 'fyrværkeribriller' - og ja undgå at indånde det. Så er al gammel Humbrol o.lign history in no time.

Men hæld ikke aluminiumsdele ned i blandingen - det sprutter  :o

Flemming
IPMS.DK
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #8 Dato: Maj 11, 2009, 22:52:45 pm »

Intet slår en opvaskebalje med lunkent vand, et skvæt kaustisk soda og en gammel tandbørste. Men pas på, det er syre, så brug gummihandsker og 'fyrværkeribriller' - og ja undgå at indånde det. Så er al gammel Humbrol o.lign history in no time.

Men hæld ikke aluminiumsdele ned i blandingen - det sprutter  :o

Flemming
IPMS.DK

Kaustisk soda er en base, ikke en syre!
Når det så er sagt, så er der flere ting, man skal tage med i betragtningen. For det første er jeg ikke sikker på, at alle typer plastik reagerer ens på kaustisk soda (jeg har en mistanke om , at nogle eller alle typer bliver sprøde af det). For det andet opløser det de metaller (æts mv.), der måtte være på modellen - som du selv nævner.

Det er i øvrigt særdeles vigtigt med megen omtanke, når man arbejder med kaustisk soda. Første regel er at hælde kautisk soda i vand (og IKKE omvendt!!!).
Herefter bliver opløsningen særdeles varm, så modellen må ikke lægges i, før opløsningen er kølet af.
Sørg også for at bruge kraftige gummihansker, beskyttelsesbriller og gammelt tøj, når du arbejder med det. Hvis man ikke bruger handsker, bliver neglene gule, og sår bliver udhulet inde fra. Tøj kan blive hullet, hvis der kommer stænk på.

Jeg er selv gået fra at bruge kastisk soda, men stod jeg i en situation, hvor jeg skulle fjerne chrom fra plastikdele, ville jeg nok ty til det igen. Ellers hedder det brun sæbe for mit vedkommende.

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #9 Dato: Maj 12, 2009, 00:54:42 am »

Jeg husker en modelbygger som fjernede maling på hans modeller med en blanding af kautisk soda og tapet klister, det virkede vist med uha et griseri

Jeg bruger brunsæbe og plastik posen fordi det er KISS ( Keep It Simpel Stupid )

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Staermose

• Gæst
« Svar #10 Dato: Maj 12, 2009, 08:22:32 am »

Citat fra: Jens
...  men stod jeg i en situation, hvor jeg skulle fjerne chrom fra plastikdele, ville jeg nok ty til det igen...

Ville alm. Cola ikke kunne gøre det samme? Processen tager lidt længere tid, men væsken er knap så skadelig.
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
« Svar #11 Dato: Maj 12, 2009, 08:56:39 am »

Kaustisk soda er en base, ikke en syre!
Når det så er sagt, så er der flere ting, man skal tage med i betragtningen. For det første er jeg ikke sikker på, at alle typer plastik reagerer ens på kaustisk soda (jeg har en mistanke om , at nogle eller alle typer bliver sprøde af det). For det andet opløser det de metaller (æts mv.), der måtte være på modellen - som du selv nævner.

Jens

Du har ret det er en base, men du har ikke ret i at det skader plastikken. Jeg har afsyr... afbaset mange sæt fra mange forskellige fabrikanter uden sideeffekter. Men generelt er det en dårlig ide at lægge et emne i bad, hvori der er lukkede rum. F.eks. en flykrop. På den måde vil man aldrig kunne få resterne ud der er sevet ind i kroppen. Alt skal jo skylles godt igennem bagefter. At det ikke skader plastikken kan man ret nemt finde ud af, hvis man f.eks. smider klare plastdele i badet. Det har jeg prøvet mange gange og delene bliver som nye. Jeg har også med flossede nerver forsøgt at hælde et resinsæt i bad. Det gik også uden problemer. Jeg havde også hørt at det kunne give en blød masse og dermed et ødelagt sæt - men det jeg prøvede med gik fint igennem. Så lidt eksperimenteren med sikkerhedsforskrifterne in mente er ikke så ringe endda. Man skal dog huske på at malingen skal være gennemhærdet og tør.

At hælde cola på... hmmmm... man kan vel også kigge ondt på den?  :D

mvh

Flemming
IPMS.DK
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #12 Dato: Maj 12, 2009, 09:15:16 am »

Ja ja , du skal nu ikke grine af det  :)

http://www.starshipmodeler.com/tech/mp_cola.htm

Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Staermose

• Gæst
« Svar #13 Dato: Maj 12, 2009, 09:21:31 am »

Citat fra: elpe

Jeg antager at du ikke har prøvet teknikken?

Prøv med noget overskydene forchromet plast, (hvis du da har noeget liggende. det er jo ikke altid tilfældet). Hvis du ikke ønkser at sovse dine dle til sætte ind i cola, kan du med fordel foretage det samme eksperiment ved bare at klippe et stykke af rammen af. Tag en dertil egnet beholder, det kunen fx være et engang plast krus. og læg dit plastykke(r) i. Og hæld alm. cola over til det dækker. Det er vigtigt at de blive vejet ned at et aller andet tungt. Da de ellers bare vil æigge i overfladen af colaen. Og kun den del af plasten der er under overfladen vil blive påvirket. Jeg plejer at bruge en metal kontor klemme eller flere hvis det er påkrævet. Lad det stå en uges tid og tag delene op. de burde nu være fri for chrome.

Efter dette eksperiment drikker man ikke cola med helt den samme nydelse ;)
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
« Svar #14 Dato: Maj 12, 2009, 13:06:33 pm »

Hej

Nej da - naturligvis har jeg ikke ladet plasticdele ligge i cola en uges tid  :o Hvorfor dog ødelægge Cola på den måde!?Helligbrøde. Det tager omkring 10 sekunder i kaustisk soda. Jeg er ikke meget til de lange forspil - bruger heller ikke meget Humbrol maling længere, da det er for længe om at tørre. Med den samling jeg er indehaver af kan jeg ikke bruge noget der er lang tid om at virke.  :P

Nåh, men nu skal jeg have en Coca-ColaR uden chrom dele i... og ikke et eller andet Harboe sprøjt!

mvh

Flemming
IPMS.DK
Logget