Intet slår en opvaskebalje med lunkent vand, et skvæt kaustisk soda og en gammel tandbørste. Men pas på, det er syre, så brug gummihandsker og 'fyrværkeribriller' - og ja undgå at indånde det. Så er al gammel Humbrol o.lign history in no time.
Men hæld ikke aluminiumsdele ned i blandingen - det sprutter 
Flemming
IPMS.DK
Kaustisk soda er en base, ikke en syre!
Når det så er sagt, så er der flere ting, man skal tage med i betragtningen. For det første er jeg ikke sikker på, at alle typer plastik reagerer ens på kaustisk soda (jeg har en mistanke om , at nogle eller alle typer bliver sprøde af det). For det andet opløser det de metaller (æts mv.), der måtte være på modellen - som du selv nævner.
Det er i øvrigt særdeles vigtigt med megen omtanke, når man arbejder med kaustisk soda. Første regel er at hælde kautisk soda i vand (og IKKE omvendt!!!).
Herefter bliver opløsningen særdeles varm, så modellen må ikke lægges i, før opløsningen er kølet af.
Sørg også for at bruge kraftige gummihansker, beskyttelsesbriller og gammelt tøj, når du arbejder med det. Hvis man ikke bruger handsker, bliver neglene gule, og sår bliver udhulet inde fra. Tøj kan blive hullet, hvis der kommer stænk på.
Jeg er selv gået fra at bruge kastisk soda, men stod jeg i en situation, hvor jeg skulle fjerne chrom fra plastikdele, ville jeg nok ty til det igen. Ellers hedder det brun sæbe for mit vedkommende.
MVH
Jens