Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 14:10:29 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Decals  (Læst 3578 gange)

Krede

• Nyt medlem
  • *
Decals
« Dato: September 09, 2014, 13:28:42 pm »

Hej derude.

Er der en bestemt måde at tilføre decals på så man ikke ser det "gennemsigtige/overskydende"? Så det kun er det faktiske decal?

Krede
Logget
Never look down on a Medic!!
You'll never now when you gonna look up at him...

Ole Tønnesen

• Garvet modelbygger
Sv: Decals
« Svar #1 Dato: September 09, 2014, 14:16:05 pm »

Stedet, hvor decal skal sidde, skal være blanklakeret - glat overflade.
Det er vigtigt da en mat - ru overflade fanger luft under decal og det ses tydeligt under den klare bærefilm.

Man kan derudover, med fordel bruge decal væsker som fås i forskellige fabrikater. Selv bruger jeg Microset som påføres stedet inden decal sættes på. Microsol i samme serie bruges, hvis det er vanskelig at få decal til at ligge jævnt på overfladen.

Andre vil sikkert anbefale andre fabrikater, men de har alle de samme egenskaber.
Logget
Plastic modelling is the new Black

Finn-R

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: September 09, 2014, 14:37:37 pm »

Stedet, hvor decal skal sidde, skal være blanklakeret - glat overflade.
Det er vigtigt da en mat - ru overflade fanger luft under decal og det ses tydeligt under den klare bærefilm.

Man kan derudover, med fordel bruge decal væsker som fås i forskellige fabrikater. Selv bruger jeg Microset som påføres stedet inden decal sættes på. Microsol i samme serie bruges, hvis det er vanskelig at få decal til at ligge jævnt på overfladen.

Andre vil sikkert anbefale andre fabrikater, men de har alle de samme egenskaber.

Hej Ole.
Har du så også en teknik man kan bruge for at få decals til at se gamle og afblegede ud?
Logget

Krede

• Nyt medlem
  • *
« Svar #3 Dato: September 09, 2014, 15:00:45 pm »

Nu maler jeg kun med pensel og vandbaseret maling. Hvilken Spray lak skal bruges? Og da det er en Abrams iraq kampvogn jeg skal lave, skal den jo ikke være glat i overfladen.
Logget
Never look down on a Medic!!
You'll never now when you gonna look up at him...

Søren Leonhardt

• Bygger som en pro
  • Århus
« Svar #4 Dato: September 09, 2014, 16:47:49 pm »

Hejsa,

.... den matte overflade kommer senere...

altså:

1) de steder hvor du skal have placeret decals maler du med klar lak evt. hele modellen. Hvis du maler med pensel skal du måske fortynde den lak du bruger. Lad tørre.
2) påført f.eks. Microset på stedet og placer den opløste decal dup evt med klud, vatpind eller lignende for at sikre at der ikke er luftblærer under decal.
3) lad tørre  f.eks. 1/2 time
4) Hvis decalen ikke falder helt til mod overfladen kan du påføre en 'krympevæske' som fås i forskellig styrke. 'Krympevæsken' får decalen til at krølle, men når det er tørt sidder decalen perfekt an mod overfladen og er glat igen. IKKE pille ved decalen før den er tør! Du kan bruge f.eks. Microset. Jeg bruger selv Daco som fås i 3 forskellige styrker.
5) Når det er tørt kan du så overmale  med en mat lak evt. fortyndet som så giver dig din endelig finish.

mht. beskidte/afbleget decaler på kampvogne kan du prøve at lave en wash af vand med en lille smule vandbaseret maling i og overmale dine decaler med denne wash....
det er det trick jeg selv bruger.... ;)

/ Søren 72
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Musashi  - Fujimi 1:700
 Me 109 G6 - Hasagawa 1:72
 Me 109 F4 - A-Z Models 1:72
 Ferdinand  - Dragon 1:72
 Tiger 1 - Zvezda 1:72

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #5 Dato: September 09, 2014, 16:59:28 pm »

Som Ole skriver, din overflade skal være max blank før du kommer decaler på.
Du kan købe Micro set (som du påføre FØR decalet) og micro sol ( som du påføre decalet efter montering ) hos Peter  i Randers

Rækkefølgende er blank lak - Decal - blank lak- wash/weathering - afsluttende lak (her vælger du den afsluttende toning)

Hvordan gik det med dine overvejelser om indkøb af airbrush ?, husk at det gamle tilbud stadig står ved magt

Bo

Nu maler jeg kun med pensel og vandbaseret maling. Hvilken Spray lak skal bruges? Og da det er en Abrams iraq kampvogn jeg skal lave, skal den jo ikke være glat i overfladen.

[vedhæftning slettet af admin]
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #6 Dato: September 09, 2014, 17:10:39 pm »

Jeg har aldrig været fan af mange lag lak. Selv skipper jeg de to først lag lak i Bos rækkefølge - i hvert fald, når jeg maler med Xtracolor.

Overfladen behøver ikke være blank, men bare glat. Jeg polerer derfor med Micro Mesh på de områder, der skal have decals påført.

Alternativt kan man bare lægge decals i en lille pøl af Future - også på en mat overflade (det trækker decal ned i den matte overflade, hvorfor decal også bliver "ru" i overfladen).

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #7 Dato: September 09, 2014, 17:35:45 pm »

Så skylder du måske at gøre opmærksom på at Xtracolor er blank maling og som har en rigtig fin blank overflade.

I samme åndedrag er det måske relevant at nævne, at springer man laklaget oven på decals over, kan man risikere at ens wash, lægger sig langs bærefilmen på
dine decaler, hvilket ikke ser godt ud.

Bo

Jeg har aldrig været fan af mange lag lak. Selv skipper jeg de to først lag lak i Bos rækkefølge - i hvert fald, når jeg maler med Xtracolor.

Overfladen behøver ikke være blank, men bare glat. Jeg polerer derfor med Micro Mesh på de områder, der skal have decals påført.

Alternativt kan man bare lægge decals i en lille pøl af Future - også på en mat overflade (det trækker decal ned i den matte overflade, hvorfor decal også bliver "ru" i overfladen).

Jens
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #8 Dato: September 09, 2014, 18:14:00 pm »

Korrekt, men til gengæld har du stadig detaljer på modellen i modsætning til når den er druknet i lak. ;)

En mat eller halvmat overflade kan også poleres glat, hvor decals skal være.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #9 Dato: September 09, 2014, 19:12:41 pm »

Alternativt kan man bare lægge decals i en lille pøl af Future - også på en mat overflade (det trækker decal ned i den matte overflade, hvorfor decal også bliver "ru" i overfladen), skriver Jens.

Den metode, som Jens her beskriver, har jeg nu praktiseret 3 - 4 gange med rigtig godt resultat. Selv den store mængde bærefilm, der forekommer mellem bogstaver og tal, "trækkes" fint på plads, så bærefilmen bliver usynlig efter tørring og den afsluttende matte coat. Straks når et decals er på plads, kan det forsigtigt "tromles" med en vatpind, så overskydende Future presses ud.

Fit before glue
Ove
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #10 Dato: September 09, 2014, 19:40:02 pm »

Det afhænger vel af dine kompetencer med sprøjten og hvilken lak man bruger  ;)

Bo

Korrekt, men til gengæld har du stadig detaljer på modellen i modsætning til når den er druknet i lak. ;)
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #11 Dato: September 09, 2014, 19:48:43 pm »

Tja, det gør det vel, men det er ikke lige noget, der plager mig. Jeg synes dog jævnligt, man ser modeller, der har fået lige rigeligt lak, og det er en skam, når det skæmmer en ellers fin model.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #12 Dato: September 09, 2014, 21:24:18 pm »

Vallejos semigloss er også et ganske udmærket grundlag til decals. Bruger den også over når jeg ikke vil have en model helt mat. Ofte gør mat klarlak farverne lige lidt for døde at se på efter min smag.

/Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Staermose

• Gæst
« Svar #13 Dato: September 10, 2014, 14:50:51 pm »

Hrmmm... Jeg vil ikke betvivle at blanke overflader, hvorledes i så end opnår dem vil give pæne og rene decals. Men det kan også lade sig gøre ved overflader der ikke er blanke og glatte.
Selv benytter jeg jeg hverken den ene eller anden type lak under mine decals. På det viste billede er overfladen ujævn. Jeg har forsøgt at efterligne en struktur alá støbt metal. Der er brugt Micros Set og Sol sæt. Og afsluttet med et et par filtre af mat acryl maling, opløst i rigelige mængder vand.

Og som Jens siger, så pas på med hvor mange lag lak der bruges. Uanset hvor tynd en lak er påført, så bliver detaljer i plasten blødere at se på jo flere lag man bruger. og disse lag af lak kommer jo oven på ting som grunder, og en til flere lag maling.

Logget